Er det greit med sexy bikinier for småbarn?

Skuespiller Elizabeth Hurley har lansert en serie badetøy for  barn som hun beskriver som «morsom» på hjemmesiden sin. Ikke alle ser morroa.

For klærne viser småjenter, i minimale, sexy bikinier av den typen du vanligvis ville sett på 20-år gamle glamourmodeller på Paradise Hotell.

Klar for coveret av FHM?

Samtidig viste Jessica Simpson fram et bilde av sin fire måneder gamle (!) datter Maxwell kledd i bikini, og beskrev stolt hvordan datteren «poserte» for kamera. Uskyldig moro?

Selv begynte datteren min å mase om bikini før sommeren, men jeg kan ikke fri meg fra at jeg synes det er sjukt å lage BH-overdeler til jenter som ikke er i nærheten av å få pupper på mange år ennå.

Hvorfor i alle dager skal små jenter dekke til brystene sine? Eller i det hele tatt trekke oppmerksomhet mot dem? Bikini og BH ble oppfunnet for å dekke til voksne damers pupper (en idé som forøvrig stammer fra patriarkalske samfuns ønske om å  kontrollere kvinners seksualitet ved å gjøre kvinnelige former tabu), men barna er ikke miniutgaver av voksne, og vi bør tenke oss godt om før vi kler dem som det. Uansett hvor «søtt» vi synes det er.

Bikinier på barn fører til en utilsiktet seksualisering av de små som rett og slett gir meg en kvalm smak i munnen.

Klar for coveret av FHM?

Det er lett å avfeie dette som morsom rollelek, og påpeke at småjentene selv ikke ser på klærne som sexy.

Men en undersøkelse uttført av amerikanske psykologer slår fast at jenter ned i 6-års alderen streber etter å være sexy.  Studien ble publisert i sommer i det vitenskapelige tidsskriftet Sex Roles.

Forskerne brukte papirdukker for å vurdere seksualiseringen av jenter i alderen 6 til 9 år. Jentene ble vist to dukker, en kledd i trange, utfordrende og sexy klær, den andre i trendy og kule, men mer dekkende antrekk.

Forskerne ba så jentene velge en dukke som

  • så ut som henne selv
  • så ut slik hun hadde lyst til å se ut
  • var den mest populære jenta på skolen
  • hun hadde mest lyst til å leke med.

Gjett hvilken dukke som vant?

Hvilke av disse dukkene vil du helst at datteren din på 6 år skal identifisere seg med?

7 av 10 småjenter sa den sexy dukka så ut slik de selv hadde lyst til å se ut, og at dette også ville være den mest populære.

«Jentene ville trolig se ut som den sexy dukken fordi de tror det å være sexy fører til popularitet», forklarer Christine Starr, forskeren som ledet studien, .

Andre studier har funnet at de tå være sexy øker populariteten hos jenter, men ikke gutter.

«Behovet for å være populær er ikke spesifikt for jenter, men presset for å være sexy er det», sier Starr.

Kjøper du bikini til barna dine?  Og hva tenker du om sexy klær for småjenter?

[jamiesocial]

[subscribe2]

No Comments
  • Christina

    05/10/2012 at 09:57 Svar

    Små barn skal være barn også i klær.Mine jenter har badedrakt, den eldste har en bikini, fått igave, men hun ser ikke vitsen med den derre overdelen.
    Jeg mener det er vikitg at barn ikke blir små sex objekter med seky klær…… Bare vent til jenta di bytter avdeling i klesbutikken fra str 128 og over til 134….. da er det meste voksne klær i små størrelser. Jeg har lett forgjeves etter søte tekkelige klær, har endelig funnet ett par steder. La barna være barn og la de pynte seg søtt

    • Koppa Dasao

      05/10/2012 at 14:30 Svar

      Hvis man skal la barn være barn må man også la barn få lov til å ta del i den mer åpenlyse «seksualiseringen» av samfunnet. Ikke alle barn ønsker å være søte for sine foreldre. En god del ønsker å være sexy for seg selv og for sine venner. De ønsker dermed å ta del i den seksuelle revolusjon på lik linje med de voksne omkring dem. Og det må de få lov til. Vi må slutte med å træ voksnes seksualitet ned over hodet på ungene. Dette er en seksualitet som er stort sett fremmed for dem. Alt vi som voksne kan oppnå ved å træ voksnes seksualitet ned over hodet på dem er å skade dem. Det spiller ingen rolle om man gjør det for å beskytte dem eller for å glede seg over dem. Begge deler kan være like skadelig. Alt som trengs er én gang for mye, eller én gang for brutalt.

      La barn være barn!

      • Jenny

        05/10/2012 at 19:48 Svar

        Jeg prøver å forstå innlegget ditt, men sliter litt med sammenhengen og logikken i det. Hva mener du med at «[barn] ønsker dermed å ta del i den seksuelle revolusjonen på lik linje med de voksne omkring dem»? Hvilken seksuell revolusjon snakker du om? Og hvordan passer dette utsagnet sammen med «Vi må slutte med å træ voksnes seksualitet ned over hodet på ungene»?

        Jeg er av den oppfatning at barn vil være sexy fordi de ser voksne rollemodeller spille på sex. De observerer også hva slags tilbakemeldinger lettkledde rollemodeller får i media, av foreldre eller eldre barn.

        Det er overhodet ikke noe naturlig barnlig over det å spille på sex.

        • Koppa Dasao

          05/10/2012 at 20:00 Svar

          Du legger fremdeles «voksne ting» i barns interesser.

          • Jenny

            05/10/2012 at 20:02

            Vel, enlighten me! Hva tror du det ligger i et barns ønske om å gå i bikini for å skjule puppene hun ikke har?

          • Koppa Dasao

            05/10/2012 at 20:05

            Ojsann… to forskjellige personer…

        • Koppa Dasao

          05/10/2012 at 20:07 Svar

          Forklaring: IKKE LEGG VOKSNE «TING» I BARNS HANDLINGER. Verre enn det er det ikke.

          • Jenny

            05/10/2012 at 20:22

            Å tro at barn ikke har interaksjon med verden rundt og derfor ikke leker sex er rett og slett naivt.

          • Koppa Dasao

            05/10/2012 at 20:40

            Barn har tuklet med sex, Jenny, helt siden en av Julius forfedre ble foreldre til det første menneskebarnet. Den seksuelle revolusjonen gjør bare at barn ønsker å være friere med sin seksualitet, akkurat som alle andre mennesker rundt dem. En ting som ikke er spesielt lett i en verden hvor stadig voksne mener at barn skal gå med bleier og sparkebukse til 18-årsdagen, i frykt for en mann de maler på veggen som om han skulle være Fanden sjøl.

          • Jenny

            05/10/2012 at 21:05

            Jeg er ikke uenig i at barn har seksualitet og har et ønske om å utprøve den. Det jeg derimot er uenig med deg i er at barn seksualitet utvikles uten berøring av den voksne kulturen. Jeg tror at ønske om å være sexy i en alder av 6 år ikke er et genuint ønske fra barnet selv, men et ønske om positiv oppmerksomhet fra omverden. Og da synes jeg det er helt legitimt å gi barnet beskjed om at det ikke er ok å spille på egen kropp eller sex for å oppnå dette og heller vise andre måter man kan nå fram på her i verden.

            Takk for utdypende svar, forøvrig! Og det er bare én av meg, om du var i tvil om det 🙂

      • Susanne Kaluza

        07/10/2012 at 19:44 Svar

        Du har et poeng Koppa Dasao i at små barn også har en seksualitet, og skal være frie til å få utforske den sammen med seg selv eller jevnaldrende. Ultralydbilder viser f.eks at selv guttefostre inne i magen får ereksjon. Men ønsket om å kle seg i klær voksne oppfatter som sexy er nok som Jenny påpeker et ønske «tredd nedover hodene deres» av voksenkulturen, og handler mer om et ønske om positiv feedback.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:40 Svar

      Ja, jeg har et par år igjen til vi når den grensa. Hvilke butikker synes du er best og hvilke er verstinger ifht «voksne» barneklær da?

  • maritha

    05/10/2012 at 10:01 Svar

    Nei, min 5åring går enten i badedrakt eller kun bikinitruse. Selvfølgelig har hun veldig lyst på rosa bikini, men før hun har noe som må/bør skjules ser jeg ingen grunn til det. Og da er det heller topper og ikke bh bikini som mora kommer til å kjøpe. Hun kan kle seg som hun vil når hun betaler for det selv:-)

    Selger jo faktisk bh med innlegg og for barn…sykt

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:45 Svar

      BH med innlegg for barn?!! Fy f.. Det burde faktisk være forbudt.

  • Cecilie

    05/10/2012 at 10:22 Svar

    Nei, sånne sexy bikinier på småjenter hører ingen sted hjemme. Men når det er sagt, så finnes det mange typer bikini, som f.eks. denne fra PoP: http://polarnopyret.co.uk/bikini-po-p-stripe-child
    Og en sånn en synes jeg ikke blir feil på ei lita jente, selv om hun ikke har noe å skjule.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:46 Svar

      Polarn og Pyret er flinke. Denne her understreker bare hvor på villspor Liz Hurley er med sin kolleksjon. Samme hvor mye den selger til rike Saudi Arabiere..

  • Baste Fanebust

    05/10/2012 at 10:38 Svar

    Bikinier er ikke sexy når de er på småbarn, men det blir helt feil formulering. En bikini er ikke sexy uansett hvem den er på.

    Mange kvinner blir sexy når de har på seg bikini (kommer an på øyet som ser selvfølgelig).
    Små barn blir aldri sexye uansett hva de har på seg.

    • Pappa

      06/10/2012 at 12:37 Svar

      Hei. Jeg er så enig, hvem i allverden synes at dette har noe med sexy å gjøre.
      Jeg ser noen små jenter som har på seg en bikini.

      I mine øyne må du være noe spesiell for i det heletatt å komme på en slik tanke.

      • Susanne Kaluza

        07/10/2012 at 19:50 Svar

        Heldigvis tenker 99,9 prosenr som dere. Godt vi har bra pappaer blant oss!

        Poenget er ikke at barna er sexy, men at klær som leopard print, BHer (eller miniskjør i skinn / nettingstrømper / høye heler) er laget for at voksne kvinner skal føle seg «sexy», og at det blir helt feil å lage miniutgaver av disse klærne til barn.

  • Ellen

    05/10/2012 at 11:48 Svar

    Jeg har vært veldig streng med bikini. 7-åringen min går med badeshorts arvet etter storebror. Og det er etter eget ønske! Men hva skjer da? Jo, kvinnelige lærere og jenter spør i garderoben med et misbilligende blikk: «Er DET badetøyet ditt?» Grrrrrr!!!! 🙁
    Men dattern holder på sitt, den lille tøffingen! 🙂

    • Koppa Dasao

      05/10/2012 at 14:08 Svar

      Flott for henne. Idioti av dem som misliker hennes valg.

      • Susanne Kaluza

        07/10/2012 at 19:50 Svar

        Enig med deg Koppa Dasao! Jeg heier på datteren din Ellen. Så idiotisk av voksne folk å kommentere sånt!

  • Fra siden

    05/10/2012 at 12:37 Svar

    Kroppsfiksering, skjønnhet, mote, rosablogger etc., etc.,
    er verdier som er vanskelig å forstå, rasjonelt…

    Selv for mange voksne kvinner gjelder jo regelen:
    ‘du må se hvor pen og sexy jeg er (enten du vil eller ikke); beundre meg og attrå meg, men ikke rør meg!’

    Det må være behov for en enorm selvbeundring blant endel mennesker.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:51 Svar

      Og desto mer uheldig å se disse verdiene spre seg stadig lenger ned i aldersgruppene. Her har vi som foreldre et ansvar for å lage grenser for egne barn.

  • Hildegunn

    05/10/2012 at 12:40 Svar

    Nei, det er ikke greit!!!

    • Ellen

      05/10/2012 at 14:30 Svar

      Altså, nå er jo dette 7-åringens egen versjon. Da trengs det ikke mer enn et par kommentarer før det blir veldig alvorlig. For henne. Men idioti er det hokke som!!

      • Susanne Kaluza

        07/10/2012 at 19:52 Svar

        Enig. Barn fanger også opp misbilligende blikk. Feks om en gutt kommer i barnehagen med storesøsters neglelakk.

        Veldig inspirerende å høre at det har funket for deg å sette grenser på dette feltet Ellen. Er så lett å tenke at man må gi seg hvis «alle andre» får lov..

  • Koppa Dasao

    05/10/2012 at 13:20 Svar

    Klart dette er greit! Småjenter badet i minimale bikinier mens du ennå trodde buksebaken var dass. Hvis det var greit da er det greit nå også. Så du kan slå av sexhysteriet. Barn tuklet med det faget også når du gikk med bleier.

  • Bente

    05/10/2012 at 13:52 Svar

    Nei, dette er bare tull tøys og salgstriks. Badedrakt eller bikini truse/shorts holder i massevis.
    Til Koppa Dasao
    For noe vrøvl! For 30 – 35 år siden var det ingen bikinier til småbarn i alle fall ikke i Norge. Spebarn med bikini – sånt sludder! Men amerikanere er jo litt sprø da, men skjønnhetskonkurranse for småunger dolla opp av moren sin som et ønske om hva jeg selv gjerne skulle vært. Uff og æsj.

    • Koppa Dasao

      05/10/2012 at 13:56 Svar

      Småjenter i bikini var ikke spesielt uvanlig da jeg var barn, for 30 år siden.

      • Bente

        05/10/2012 at 14:27 Svar

        Da lurer jeg på hvor du vokste opp?

        • Koppa Dasao

          05/10/2012 at 14:31 Svar

          Sørlandet.

          • Susanne Kaluza

            07/10/2012 at 19:56

            Jeg vokste opp i Drammen på 80- og 90-tallet med H&M og Lindex og Cubus og Adelsten. Her var det bare badedrakter event store badetruser (uten BH) å få frem til du var nærmere 12-13. Da tok H&M inn «krepp» badedrakter og bikinier som gikk som en farsott gjennom 7.klasse..

            Husker også det var en periode vi intenst ventet på å bli 13 og store nok til Impuls avdelingen på H&M som solgte ungdoms og voksenklær. Fram til da var det nemlig klovner og primærfarger for alle penga.

            Så leopardprintbikinier til 4-åringer hadde vi defintivt ikke.

  • Tomas

    05/10/2012 at 17:31 Svar

    Nei nei nei. Dette er ekkelt, en gave til pedofile.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:57 Svar

      Barna sender i alle fall ut signaler de på ingen måte har forutsetninger for å forstå selv.

  • Oliv

    05/10/2012 at 17:40 Svar

    Nakne

    For 25-30 år siden gikk barn opp til 3-4 års alderen naken på stranden i Norge. I USA blir folk hysteriske om en feminin brystvorte synes uansett alder, der ansees det som uanstendig. Men der anser man også amming som ufyselig enkelte steder.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:59 Svar

      Sant. Tror heldigvis det fortsatt er vanlig for 3-4 åringer å gå nakne på stranden da. Og godt er det.

      Pedofilangsten kan bli litt hysterisk.

      La barn være barn, sier nå jeg.

  • Kristine Dahl

    05/10/2012 at 19:34 Svar

    Hvor enkelt kan man si det ? NEI!! Barn skal ikke seksualiseres ved hjelp av bikinier, tangatruser, eller BH’ er for barn. Jeg har sett det meste i småskolen og syns IKKE det er greit. Foreldre må ta ansvar !

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 19:59 Svar

      Tangatruser for barn? Grøss..

  • Ano_Nym

    05/10/2012 at 22:19 Svar

    Du er sjuk i huet fra før hvis du i det hele tatt kan kalle dette sexy..

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 20:00 Svar

      Selvfølgelig er ikke barna sexy. Det ville vært passe sjukt å mene.

      Det er behovet for å kopiere klær som ser ut som de er laget for voksne strippere ned i barnehagestørrelse jeg reagerer på.

  • Joakim

    06/10/2012 at 13:31 Svar

    Jeg syns ikke det er greit å kle småjenter i bikinier, bh`er og stringtruser. Dette er klær for voksne, ikke barn. Og vi skal ikke gjøre barn til mini utgaver av oss selv. La barn være barn, man blir fort nok voksen i denne verden.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 20:01 Svar

      «vi skal ikke gjøre barn til mini utgaver av oss selv.» Hear hear!

  • Cecilie

    06/10/2012 at 17:20 Svar

    Det jeg synes er mest foruroligende og kvalmt her er at du bruker ordet «sexy». La oss se på badedrakt vs bikini: forskjellen er at magen vises. La oss så se på badetruse vs bikini: brystområdet skjules. Jeg synes det er bedre at brystdelen skjules enn at man sprader rundt i bare trusa, det er mange skrudde mennesker der ute. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt noe problem med å la datteren min gå i bikini, det er søtt, og man kan mixe og matche som man vil. Men at hun går rundt i bare truse, det synes jeg ikke noe om. Jeg heier på søte bikinier her, og setter STORE spørsmålstegn ved hvem som egentlig seksualiserer bikinier her…..

    • Susanne Kaluza

      07/10/2012 at 20:04 Svar

      Det er ikke barna som er sexy, men er du uenig i at det finnes klær -leopardprint, g-string etc som er laget for at voksne per definisjon skal synes det er sexy?

      Det vi diskuterer her er altså om det er greit å kopiere disse klærne for småbarn.

      Når du skriver at du «synes det er bedre at brystdelen skjules enn at man sprader rundt i bare trusa» gjelder det også for smågutter da? Brystområdene til en gutt på 3 og en jente på 3 ser jo helt like ut?

      Hvorfor skal jenta dekke seg til mens gutten slipper?

  • gold price

    08/10/2012 at 00:32 Svar

    Merethe Clausen Moe er daglig leder i Barnevakten, og er langt fra begeistret for bikinitoppene i små størrelser. Hun mener moteindustrien er blitt mer seksualisert de siste tiårene. De små bikinitoppene som selges til små jenter liker hun ikke.

    • Susanne Kaluza

      14/10/2012 at 11:34 Svar

      Bra! Vi trenger folk som engasjere seg og vi trenger definitivt organisasjoner som Barnevakten. Selv om det selvfølgelig også går ann å finne normale klær for barn synes jeg det er åpenbart at trenden sett under ett er mer veslevoksne og mer seksualiserte klær til jentebarna våre.

  • offshore company

    14/10/2012 at 08:13 Svar

    Men en undersøkelse uttført av amerikanske psykologer slår fast at jenter ned i 6-års alderen streber etter å være sexy. Studien ble publisert i sommer i det vitenskapelige tidsskriftet Sex Roles.

Post a Comment