Hvordan kjøre drosje med barn?

Mens Dagbladet ennå holdt til i Akersgata ertet kollegaene mine meg for at jeg en gang tok drosje fra Dagblahuset til Lille Amir for å kjøpe kebab, en strekning på cirka 5 minutter, i gangavstand.

Jeg har også tatt drosje til jobb når natten ble lang, og morgenen sen. På den tiden bodde jeg i Parkeveien 1, som er omtrent 5 minutter med trikken unna sentrum.

Puta er enkel å feste i setebeltene.

Så fikk jeg barn og drosjemulighetene mine krympet inn og forsvant. For hvor mange drosjer er det egentlig som gidder å kjøre rundt med et barnesete?

Da datteren min var 8 måneder, og vi skulle drasse med oss barnevogn og kofferter til flytoget, dukket drosjesjåføren opp klokken 5 om morgenen med bare en løs pute (hun kunne knapt sitte selv ennå), så det endte opp med at han krypkjørte gjennom Oslos gater, mens jeg satt med sammenbitte tenner og babyen min på fanget. Nice.

Drosjemulighetene gikk fra små til ikke-eksisterende når barn nummer to ble født. Er vi først er så heldige å få tak i en drosje med barnesete, kan jeg garantere deg at de ikke har to. (Jeg klandrer ikke drosjeeierne. Setene ville i anstendighetens navn fylt opp hele bagasjerommet deres)

Stolt!

Derfor ble jeg glad da vi fikk oss en av disse oppblåsbare, sammenleggbare bilputene.  Med ett var drosjer et reellt alternativ som fremkomstmiddel igjen! Vi bruker setet vårt masse på drosjeturer, i leiebiler og når vi skal ha med venner av datteren vår i bilen.

Setet, som heter BubbleBum, er bare å blåse opp før bruk, og har fester som klippes på setebeltene i bilen, så barna sitter stødig og trygt. Det er godkjent for alle fra 15 til 36 kilo,  klemmes sammen til en pølse etter bruk, og har forståelig nok hanket inn en haug med priser i Amerika. 

Oppblåst mamma.

BubbleBumen var selvfølgelig med til Mallorca, og mens vi forrige gang gikk en time i solsteika for å komme oss til gamlebyen, og siden måtte la to busser gå fra oss, før det kom en med plass til barnevogna på hjemveien (argh), svippet en pratsom lokal drosjesjåfør oss nå opp dit på 5 minutter, -til min indre 20-årings uendelige tilfredsstillelse.

Hvordan er din erfaring med å ta drosje med barna? Og hvordan gjør dere det med leiebil på tur?

[subscribe2]

 

UPDATE: Mange har dere har spurt om sikkerhetsaspektet ved BubbleBum siden det ser for lettvint ut liksom. Glad jeg har så mange engasjerte lesere!

Har lagt ved endel linker i kommentarfeltet, men denne videoen forklarer endel så ville legge den ut her.

Dreier seg altså om hvorfor BubbleBum ble en av setene som fikk toppkarakter av anerkjente Insurance Institute for Highway Safety. Har andre flere linker til tester så del gjerne i kommentarfeltet under. Barna er det viktigste vi har, så det skal vi ikke ta lett på!

og her er det bloggeren «the Car Seat Lady» som mange av dere sikkert kjenner til som forklarer sikkerhetsaspektene ved setet og hvorfor hun gir tommelen opp:

62 Comments
  • Hanna

    11/10/2012 at 08:29 Svar

    Hehe, etter vi fikk barn har vi ikke kjørt drosje, og til nøds tatt flybussen. Den puta så super ut, men for oss kommer det nok til å ta noen år før vi får tatt noe sånt i bruk.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 12:07 Svar

      Vi har vært kjempefornøyd i alle fall 🙂

  • Bente

    11/10/2012 at 09:22 Svar

    Enkel og praktisk for besteforeldre også. Et godt valg for ikke å ha boden/bilen full av barneseter.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 12:07 Svar

      Funker fint for korte bilturer. For lengre strekk ville jeg nok satset på et eget sete.

  • Laila Didriksen

    11/10/2012 at 09:41 Svar

    Den så smart ut. For noen uker siden gikk jeg kanossagang langs rekken med drosjer på flyplassen for å finne en taxi med barnesete. Fant det tilslutt og han hadde til overmål både for store og små barn. Han fikk dagens rose hos meg or å si det slik.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 12:08 Svar

      Wow! Den hellige gral i dorsjesjåfører 😉

  • Nå ble jeg veldig skuffet, Susanne. Det er ordentlig trist å se at en blogger med så mange lesere reklamerer for et slikt dårlig produkt. Det er helt ufattelig at setet i det hele tatt er godkjent.

    Selv om det kan høres veldig praktisk ut med et oppblåsbart sete så er det absolutt ikke trygt, setet gjorde det meget dålig og endte opp med bare 7 poeng av 100 mulige i årets store test av barneseter.

    At et oppblåsbart barnesete i det hele tatt klarer kravene til godkjenningsnormen, ECE 44-04 og ECE 44-03, er et godt eksempel på at godkjenningen i seg selv langt i fra er noe stempel på høy kvalitet. Sannheten er at den Europeiske godkjenningsnormen, som et hvert barnesete som skal selges på det Europeiske markedet MÅ ha, kun er et absolutt minimumskrav.

    For oss har valget så langt vært å ikke reise på ferieturer til steder hvor vi ikke kan sikre barna optimalt. Her sikrer vi barna på beste mulige måte i Norge, mens når vi drar til land som har enda høyere dødelighet i trafikken så skal vi sikre dårligere?

    Om man skal benytte seg av pute bør man ihvertfall heller bruke en som ikke er oppblåsbar som for eksempel SitSac:
    http://www.tryggtrafikk.no/Sitt+sikkert+p%C3%A5+sekken.b7C_wBnGZL.ips

    Folkehelseinstituttet har et stort Barn i bil-prosjekt og de la nylig ut en artikkel med noen av resultatene de har kommet frem til så langt. Hvert tredje barn sikres feil, de fleste av disse barna er i aldersgruppen 4-7 år og sittepute er det sikringutstyret som oftest brukes feil.

    • Mimmi

      11/10/2012 at 10:04 Svar

      Enig med Mari. Dette er synd. Men det skyldes uvitenhet og lite kunnskap. Jeg regner ikke med at du Suzanna, mener å reklamere for noe som er utrygt for barna dine.. Eller våre. Mari , som er utrolig god på disse tingene, har satt seg inn i dette og som du ser har setet kun fått 7 av 100 mulige poeng, noe som er klandreverdig å godkjenne. Men det er jo ikke din feil/problem.. Det er den Europeiske godkjenningsnormen man skal unngå å stole blindt på.

    • Trine

      11/10/2012 at 10:29 Svar

      Veldig enig med deg, Mari!
      Dette innlegget var skuffende lesing, rett og slett.

      Fint at det kommer produkter som gjør hverdagen til oss småbarnsforeldre enklere, men denne puten er ikke blant de produktene jeg ville anbefalt eller brukt.

      Denne sitteputen er faktisk så dårlig at man like godt kan la barna sitte uten noe, eneste den gir er falsk trygghet. 7 av 100 poeng..

      • Susanne Kaluza

        11/10/2012 at 14:12 Svar

        Uff, leit at du synes det Trine. Nå er det faktisk ikke dette setet som har fått 7 av 100, men et helt annet sete. Jeg var også skeptisk til dette produktet (oppblåsbart barnesete liksom?!) før jeg prøvde det selv, men var overrasket over hvor bra det var. Det er på ingen måte som en «oppblåsbar ball», kun deler av den er oppblåsbar, resten er i et slags tempurmateriale som gir en veldig god passform. Må nesten se det for å skjønne det. Du kan også lese mer her: http://thecarseatlady.blogspot.no/2011/04/car-seat-lady-does-not-recommend.html

    • Obs.obs. her driver jeg med feilinformering. Det er ikke det samme setet som er testet av ADAC, det er en oppblåsbar beltestol de har testet. Når det er sagt er det vel liten grunn til å tro at denne sitteputen ville gjort det noe bedre i kollisjonstesten.

      • Stine

        11/10/2012 at 16:59 Svar

        Synes det er litt ufint av deg og slenge ut eder og galle om et produkt som tydeligvis ufortjent ble sammenlignet med et dårlig produkt. Når du så finner ut at du har tatt feil, innrømmer du det, for så å slakte produktet på nytt. Forstår ikke hvordan du kan trekke disse sammenhengene uten rot i tester etc.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 11:02 Svar

      Hei Mari,
      Takk for gode innspill. Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å sikre barn i bil. Derfor dette innlegget.
      Har funnet testen du referer til. Det er vel denne:
      http://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/detail.aspx?KisiID=201&nc=True

      Setet som fikk 7 av 100 i test er altså et annet sete. Det de har testet heter Easy Car Seat Inflatable Booster, og altså IKKE BubbleBum som vi har.

      Her kan du lese hva en annen anerkjent, trafikkengasjert blogger som du sikkert kjenner til, The Car Seat Lady, skriver når hun sammenlikner det oppblåsbare setet som kom så dårlig ut i den tyske testen med BubbleBum.

      «The Easycarseat is not the only inflatable booster. The Bubble Bum, which is available widely across Europe, will soon be available in the US too. To highlight my point that it is not the inflatable nature of the Easycarseat booster that most worries me, I will show how the Bubble Bum is not plagued by similar problems. »
      http://thecarseatlady.blogspot.no/2011/04/car-seat-lady-does-not-recommend.html

      Synes hennes illustrasjon av BubbleBum var god.

      Vi har da også vært veldig fornøyd.

      Hvis du vet om noen tester som tar for seg setet vårt, der det faktisk har kommet dårlig ut så blir jeg kjempeglad for at du deler, for dette er et tema jeg slett ikke tar lett på.

      Håper dette var oppklarende.

      Mange klemmer fra
      Susanne

      • The Car Seat Lady kjenner jeg til ja 🙂

        Jeg bekymret for hva som vil skje hvis man skulle komme ut for et trafikkuhell med denne puten i bruk.
        1. Barnet har ingen sidebeskyttelse, ingen horn på setet som beskytter mot skader på indre organer.
        2. Hvor godt sitter beltet i den lille klipsen?

        3. Hvor godt sitter selve klipsen i setet?

        Det er flott med produkter som gjør hverdagen(eller feriene) enklere, men ikke når det kan gå på bekostning av barnas sikkerhet. Godkjenningen man må klare for å få selge sitt barnesete på det Europeiske markedet fylte 30 år i år.

        Mye har skjedd på disse 30 årene og kravene som stilles er alt for dårlige, selv om det har kommet noen oppdateringer gjennom disse årene er det langt fra bra nok. En av de store svakhetene ved godkjenningen er at setene ikke må igjennom en sidekollisjonstest.

        • Susanne Kaluza

          11/10/2012 at 14:27 Svar

          Hei igjen Mari,
          klipsen gjør bare at setebeltet sitter korrekt. Det er bilens egne setebelter som beskytter barnet. Denne aktuelle puten har også fått toppkarakter fra anerkjente Insurance Institute for Highway Safety. Mer om det her:

          http://www.iihs.org/news/rss/pr101311.html

          Her link til flere tester osv om du ønsker, men det er altså både godkjent og anbefalt av en rekke seriøse og uavhengige aktører internasjonalt. Viktig å holde tunga rett i munnen.

          Veldig glad du engasjerer deg i debatten!

          Mange klemmer fra
          Susanne

          • Takk for det, Susanne 🙂

            Alt som selges her i Norge av barneseter må være ECE-godkjent, så det er jeg egentlig ikke bekymret for.

            IIHS har sjekket er at selene ser ut til å skulle plassere seg korrekt på en dukke som representerer et barn på ca. seks år. De har ikke kollisjonstestet setet såvidt jeg kan se. Har du en link som kan vise til en test så del den gjerne 🙂

    • Vart är Mari nu? var det första jag tänkte, & jammen var du ikke här & spred din breda kunskap i faget.

      En uppblåsbar sittkudde kan aldrig vara säker i en trafikolycka. Vi har SitSac som en backup när vänner blir med hem eller om man skall på ferie turer utan tillgång till bilsete. Men det är först nu när vår dotter är 6 år att jag känner att den är safe nok.

      Jag tycker man verkligen skall tänka om före man vågar sig på denna uppblåsbara sitteputa, även om den uppenbart framstår som SUPER PRAKTISK. Men tyvärr finnes inga raske lösningar när det kommer till sikkring av barn i bil.

      • Susanne Kaluza

        11/10/2012 at 13:10 Svar

        Det er ingen tvil om at et fullt bilsete er det beste. Jeg tar virkelig barnas trygghet i bil på den dypeste alvor. Men pute er som du sier et godt supplement.

        Det er jo ikke puten i seg selv som sikrer barnet, men bilens eget sikkerhetsbelte. Puten gjør bare at sikkerhetsbeltet sitter korrekt:

        Boosters are NOT restraint devices – they are POSITIONING devices

        «Car seats, where the child uses a 5 point harness, are restraint devices. Booster seats are positioning devices – as it is the vehicle’s seat belt that is restraining the child, while the booster is keeping the seat belt properly positioned.
        Restraint devices are «load bearing» – meaning that they must be able to withstand the energy of a crash and help absorb and then transfer the remaining energy to the child’s body in a way that the body can handle it. Positioning devices are NOT «load bearing.» This is why booster seats can be made of much lighter materials – like styrofoam, plastic, and even inflatable materials – than a 5-point-harness car seat and still perform excellently in a crash «

  • Lille meg

    11/10/2012 at 10:20 Svar

    Oppblåsbar bilstol??!!
    Må jo minst være like utrygg som det høres ut!
    Helt utrolig hvor uvitende vi som forbrukere kan være. Tenke selv og undersøke! Barnas sikkerhet burde gå laaaaaangt forran praktisk for foreldre!!

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 14:14 Svar

      Ja, jeg tenkte det samme som deg før jeg prøvde det selv, men sjekk denne infoen her:
      http://thecarseatlady.blogspot.no/2011/04/car-seat-lady-does-not-recommend.html
      Så må vi huske at forskjellen på pute og bilstol er at det i bilstol er selve stolen som sørger for bilseter, mens en pute er et hjelpemiddel for å optimalisere bilens egne setebelter. Så det er altså setebeltet som trygger barnet, og puta som gjør at setebeltet sitter best mulig på barnet.

  • Inez

    11/10/2012 at 10:34 Svar

    Når jeg begynte å lese, tenkte jeg: «hun tuller nå vel? Oppblåsbart sete? Dagens vits!» Men når jeg fortsatte å lese, skjønte jeg at det gjør du visst ikke…

    Beklager, men jeg ville ikke tatt i den puten med ildtang en gang. For det første, er ikke rene sitteputer anbefalt i det heletatt, da de mangler sidestøtte, for det andre, en oppblåsbar en, jeg tenker… Hvordan ville den puten oppført seg med de kreftene som den vil komme ut for i en evt kollisjon? Og nå nevner jo også Mari over her, at den har fått kun 7 av 100 poeng i test. Da hjelper det lite, for min og barna mine sin del i allefall, at den er godkjent. Hver eneste celle i kroppen min
    skriker at dette kan ikke være bra i en evt kollisjon. Jeg håper indelig at ikke mange har falt for fristelsen å kjøpe denne puten. Jeg håper… Og jeg håper at de som har kjøpt den, åpner øynene sine og heller velger et annet alternativ.

    Den får nok høy score og priser fordi den er så praktisk og lettvind, men da er nok ikke sikkerheten tatt med i betrakning. I mine øyne, vil dette være kun et produkt, som skal gjøre det lettvindt for foreldrene, ta lite baggasjeplass og kun være en «sikring» for synsskyld… Skal man ha en lettvind pute på ferie eller på tur og man ikke har mulighet til å ta med et ordentlig sete, ville jeg mye heller valgt en sitsac, som det ble linket til over her.

    Når det gjelder å ta taxi med barn, så har de fleste taxi-selskapene barneseter, men man kan ikke regne med at de har det med i bilen til enhver tid, så skal man ta taxi med barn, så ring og bestill bil med barnesete(r). Man kan ikke alltid regne med at man kan få bakovervendt sete og har de, kan man regne med å betale et lite tillegg for montering av setet – det tar jo tid. Men en beltestol eller to har de fleste, og mange har også spedbarnsseter. Men som sagt, dette ligger inne på sentralene, så man kan ikke stille seg i kø og regne med at sjåfør har det med, man må bestille.
    .

    • Silje Helén

      11/10/2012 at 10:43 Svar

      Enig med de over her.
      Hva tror du skjer med et oppblåsbart sete i en kollisjon, egentlig? Det sier jo seg selv at de ikke er særlig trygt…

      Her sitter begge mine jenter bakover, også når vi er på ferie og har leiebil. At det tar plass og er vanskelig å ha med seg får bare være. Det viktigste er at de sitter trygt.

      • Susanne Kaluza

        11/10/2012 at 14:32 Svar

        Hei Silje Helén,
        jeg har også valgt bakovervent bilsete i det daglige, men synes dette er et godt supplement. Undersøkelser har vist at det klarer seg godt i kollisjonstester, og det er som du sier det aller viktigste.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 14:17 Svar

      Hei Inez,
      jeg tenkte det samme som deg: oppblåsbart sete?! Men etter å ha lest masse og brukt det selv var jeg veldig positivt overrasket. Nei, dette er ikke samme sete som fikk så dårlig i den tyske testen (se over) Ja, det har fått god score i kollisjonstester.
      Du kan lese en annen anmeldelse her:
      http://babyproducts.about.com/od/carseatreviews/fr/Bubblebum-Booster-Review.htm

  • Michelle

    11/10/2012 at 11:02 Svar

    Jeg trodde ærligtalt det var en spøk men det var det altså ikke. At du velger å sette ungen din i fare for en drosje tur forstår jeg ikke! Bruk beina å gå istedet! Kjenner jeg blir mektig provosert å det er ikke mine unger engang! Jeg hadde aldri i Guds navn satt ungene mine i noe sånn! Nr 1. Bakovervendte bilstoler er anbefalt til ungen er 4år! Nr 2, en oppblåsbar pute? Hallo? Hvor lå hodet ditt når du gikk til innkjøp av noe slikt?!

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 14:21 Svar

      Hei Michelle,
      her er det viktig at vi holder tunga rett i munnen. Dette setet er kollisjonstestet og godkjent av både europeiske og amerikanske sikkerhetsmyndigheter. Det fikk også toppkarakter (Best Bets) av anerkjente Insurance Institute for Highway Safety.
      Les mer om det her:
      http://www.iihs.org/news/rss/pr101311.html

  • Gro

    11/10/2012 at 11:52 Svar

    Du plasserer små venner som skal være med hjem ett slikt sete?
    Mine barn får IKKE bli med deg hjem

  • anette

    11/10/2012 at 12:37 Svar

    hei!

    Vi var på ferie i italia i sommer i 15 dager med en på 2,5 og ei på 1,5 år! Jeg visste hva jeg gikk til da jeg var i roma før jeg fikk barn og ble helt sjokka over trafikken og at de ikke har noen regler omtrent! der er det bare tut tut her kommer jeg, slipp meg fram!
    da jeg var i roma sist kjørte vi rundt i buss, litt tryggere enn bilene. vi så opptil fler ulykker og 99% av bilene hadde bulk her og der!

    jeg sa til min samboer og hans søster at jeg tok ikke taxi med mindre de hadde bilsetet! så jeg sjekket mulighetene på forhånd, umulig å få tak i så her skulle vi ta tog!
    da vi ankom flyplassen i roma kom det en taxisjåfør og ville kjøre oss dit vi skulle, jeg spurte om han hadde 2 barneseter og det hadde han! vi tok med baggasjen og ut med taximannen, han hentet bilen og begynte å bære baggasjen vår inn i bilen..
    jeg kikket inni bilen og der var det ingen barneseter!
    så da sa jeg pent i fra om at vi ikke skulle kjøre med han og vi endte opp med tog!

    jeg kjører aldri uten norsk godkjent barnesete uansett hvor i verden jeg er! og jeg syntes det er synd å se at det er så lite sikring av barn i bil verden over..

    da vi satt ute å spiste den ene kvelden var det en bil som parkerte.. ut fra passasjersetet var det TO barn som kom ut, de hadde sotte sammen foran uten belte! ingen satt bak! de var vel 3 og 5 år vil jeg tro!

    godt det finnes annen transport:)

    jeg ville ikke turt å bruke denne puten uten å se en test fra den fra trygg trafikk eller lignende!
    den hadde vært helt genial og gjort det så utrolig mye lettere for oss på reiser men bruker heller litt lenger tid på å komme meg fra a-b da:) håper den er trygg og sikker, da vil det bli så mye lettere for oss med småbarn:)

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 14:45 Svar

      Takk for godt innlegg! Jeg har gravd opp endel tester nå (se over) og den har blitt anbefalt av flere store, uavhengige aktører og gjort det svært godt i kollisjonstester. Jeg tenker som deg at et trygt alternativ som dette gjør livet uendelig mye lettere på tur. Men sikkerheten må stå i høysete. Barna er det viktigste vi har! Ville aldri skrevet om dette her om jeg ikke trodde det var trygt, men nå skal jeg gå en ekstra runde og grave opp enda mer info. Sjekk ut linkene mine over og si gjerne hva du tenker. Trygg Trafikk er også et godt innspill. Skal se om jeg kan finne ut av det 🙂 Mange klemmer fra Susanne

      • Mari - Sikring av barn i bil

        12/10/2012 at 00:07 Svar

        Jeg har stilt Trygg Trafikk følgende spørsmål i dag(det ligger på Sikring av barn i bil sine Facebook-sider med svar fra Trygg Trafikk):

        Jeg:
        «Mener dere at BubbleBum, som er oppblåsbart, er et bedre alternativer enn andre enkle produkter som SitSac? Prinsippet er jo ganske likt og enkelt, men SitSac er ikke oppblåsbart.»

        Svar fra Trygg Trafikk:
        «Nei, det mener vi ikke. SitSac har horn og fremstår stødigere, men tar litt større plass i bagasjen. BubbleBum er et supplement på markedet, ingen erstatning. Det beste er jo å sikre barna like godt på tur som man gjør hjemme.»

  • Maria

    11/10/2012 at 12:52 Svar

    GRØSS!!! Vet du hva, dette er latskap! Fy søren så provosert jeg ble nå. Fatter ikke at du setter dine egne barns sikkerhet til side bare fordi du ikke GIDDER å gå eller ta bussen; for ja det er mye sikrere å la ungene sitte i vogn i bussen enn å bruke oppblåsbar pute i bil! Trenger ikke mye IQ for å skjønne at noe sånt ikke er trygt.. Og selv om en sånn oppblåsbar pute i bil er godkjent hadde jeg ALDRI ALDRI ALDRI brukt det likevel!!

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 14:35 Svar

      Hvorfor setter jeg barnas sikkerhet til side når jeg sikrer dem med setebelte pluss et sete som gjør at setebeltet sitter korrekt?
      Når det kommer til trafikksikkerhet tenker jeg det er viktigere å være nøye med å sjekke fakta og hvordan det har klart seg i tester enn å stole på følelsene, og akkurat dette setet har klart seg svært godt i kollisjonstester. Som deg vil jeg aldri kimse av mine barns sikkerhet. De er det mest dyrebare jeg har.

  • Merete

    11/10/2012 at 15:31 Svar

    Føler jeg må skrive noe her etter å lest gjennom alle innleggene. For det første synes jeg det er usakelig og urettferdig å «hetse» Susanne og anklage henne for å ikke bry seg om sine barns sikkerhet. Alle som følger bloggen hennes vet at hun setter barna sine i fokus. Hun har testet et sete som jeg ser fra linker og filmer her er godkjent og som også har kommet godt ut i testene. Jeg har selv to barn på 5 og 7 år og har flere ganger opplevd å være på reise og ikke få tak i taxi med barneseter. I fjor ventet vi 2 timer ekstra på hotellet (når vi skulle til flyplassen) for å få tak i en bil med to barneseter. Da taxien kom, viste det seg at taxien hadde kun ett sete, og dette hadde garantert ikke bestått noen som helst test. Jeg skulle da gjerne ønske at jeg hadde disse bubblebum-setene med meg. Je En annen ting jeg ønsket å kommentere var at mange av dere snakker om at barn under 4 helst skal sitte i bakoverlente seter. Ja, selvfølgelig, men det er ikke disse barna man snakker om her. Det er snakk om barn fra 15-36 kg!

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 20:16 Svar

      Det er akkurat i sånne situasjoner du skisser jeg også har savnet et alternativ. For nei, når du har to barn er det ikke bare å dra med seg to isofixseter, og det føles veldig veldig veldig ubehagelig å skulle kjøre usikret med barna.

  • Jenny

    11/10/2012 at 16:31 Svar

    Jeg liker svært godt at du er dyktig til å underbygge det du sier med kilder og linker, Susanne! Så kan man svare ordentlig og redelig til surmaga damer som fyrer seg vel opp. *Liker*

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 20:18 Svar

      Takk Jenny! Bra at folk engasjerer seg! Og det er sunt å være kritisk. Selv ville jeg veldig bevisst på ansvaret som ligger i å ha en blogg og ville aldri aldri anbefalt noe om jeg ikke kunne stå inne for det ser. Også er jeg «litt» nerd på research og kilder og slikt ja 😉

  • Line

    11/10/2012 at 18:12 Svar

    Jeg forstår ærlig talt ikke problemet med å ta med egne, godkjente barneseter. Enten det er på ferie eller i taxi. Jeg har reist på ferie med stort, bakovervendt sete, sendt det med fly (det koster ikke noe ekstra en gang),og reist på middagsselskaper med bilsete «under armen» for å ta taxi hjem. Har man ikke lappen, og mannen ikke skal være med, så blir man kreativ!
    Ja, det er mer å dra på, men noe stort problem er det ikke.
    Og argumenter som «greit på kortere turer» stiller jeg meg uforstående til. En ulykke skjer like gjerne på vei til butikken som på vei over Hardangervidda.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 20:23 Svar

      Hei Line, forskjellen er når du får barn nummer to. Med ett barn hadde vi ikke bil engang og dro med oss bakovervendt bilsete overalt, på toget, under armen på fest etc. Men å få med seg to barn + bagasje + to bakovervendte bilseter viste seg raskt å være noe helt annet.

      Forskjellen på «korte turer» er ikke sikkerhetsmessig, men at det selvfølgelig er uproblematisk å ha to store bakovervendte isofixseter permanent i bilen man kjører i til daglig. Det er ikke like lett på tantebesøk, drosjeturer osv. Trygghetsmessig sier jeg ikke at jeg slenger ungene løst i bagasjen og lar det stå til, men at jeg synes det funker at de er sikret med bilens egne bilseter, i en stol kollisjonstestet, godkjent og anbefalt for deres vektklasse.

      I tillegg tenker jeg at et slikt sete er best for korte turer rett og slett fordi barna mine ofte sovner om vi kjører over en time, og da tenker jeg komforten er bedre i et stort og romslig sete.

      Men jeg ville selvfølgelig aldri la vær å sikre barna mine i bil!

  • Bente

    11/10/2012 at 19:43 Svar

    Hei igjen.
    Her er det flere som blander korta. Setet er superbra for en liten drosjetur i F.eks. utlandet eller også her hjemme. Eller for en liten tur i byen eller til biblioteket. Man bruker SELVFØLGELIG ikke et slikt sete for ferietur eler langtur over en halv time. Men ellers er det supergreit også som en løsning for besteforeldre som bare skal ta en sviptur til teateret.

    • Susanne Kaluza

      11/10/2012 at 20:26 Svar

      Ja, vi har også være fornøyd med setet til den slags bruk. Et supplement som gjør at barna kan kjøre trygt og med sikkerhetsbelter korrekt plassert også i biler som ikke har bilsete.

  • Irene

    11/10/2012 at 21:01 Svar

    Tar ikke dorsje med ungene, er jo nesten umulig å få dem sikret skikkelig. Vi kjører selv, eller tar buss eller tog. Her på bondelandet må det da planlegges en del når man skal benytte seg av kollektivtraffikken, for busser og tog går ikke i hytt å pine.

    Mine barn skal ikke bruke noe slikt.
    Hjelper ikke om det er en kort drosjetur, besteforeldretur man vet aldri når det virkelig smeller. Vet ikke når man møter på fyllekjørern, eller tullingen som skal teste bilen. Enten skal barna sikkres skikkelig i bil, eller så får vi komme oss fram på en annen måte.

    Når det kommer til bilsikkring er jeg kompromissløs.

    • Susanne Kaluza

      12/10/2012 at 08:22 Svar

      Det er bra at du er streng på sånt Irene! Her i Oslo har vi motsatt problem. Vi hadde ikke bil en gang før for et knapt år siden, så fram til da var vi helt avhengig av kollektivtrafikk, drosje, leiebil etc. Selv nå er det vanskelig med parkering, slik at vi nesten aldri bruker bilen på korte turer.
      Når jeg sier at BubbleBum’en vår funker for oss på korte turer (la oss si de skal være med besteforeldre på biblioteket eller er hos tante og skal på teater) er det altså ikke fordi jeg mener sjansen for trafikkulykke er mindre da, men fordi det i de tilfellene er vanskelig ha med seg to til tre store bakovervendte seter. Da er et sete som gjør at barna sitter godt og trygt og korrekt plassert, beskyttet av bilens eget setebelte er et fint alternativ for oss. Men alle er forskjellige og jeg respekterer at du ikke synes det. Det viktigste er at du har funnet et system som funker for dere! Mange klemmer fra Susanne

  • Unn

    11/10/2012 at 22:43 Svar

    Skulle ønske vi hadde slike da vi var i Italia i sommer.
    Vi bestilte barneseter til ungene, og ja de hadde en haug av seter liggende og slenge i et hjørne. Alle var for små og de putene som vi endte opp med virket nå ikke så veldig bra de heller.
    Så hva gjør man når man drar på ferie med 3 barn?
    Tar med 3 barneseter fra Norge? Og ikke minst hvordan får man tre seter inn i Italienske biler? Kan man ikke dra på ferie før ungene er tenåringer og ikke trenger sete?
    Nå er riktignok våre barn for store til å sitte bakovervendt så det er ikke noen konflikt der da.

    • Susanne Kaluza

      12/10/2012 at 08:02 Svar

      Det er sånne situasjoner vi har stått oppi også. Gikk en gang 1 time hjem i 20 minus med barnevogn fordi leiebilen likevel ikke hadde bilstol til datteren min. Det går greit med ett barn men ikke med to eller tre. Da synes jeg dette er et godt supplement.

  • Gregory

    11/10/2012 at 23:05 Svar

    Hei Susanne,

    Trygghet er noe vi fra http://taxibeat.no er også opptatte av. Du er velkommen til å sjekke ut tjenesten og gjerne gi oss en tilbakemelding om hva du synes.

    Kan lese litt hva ComputerWorld skrev om tjenesten her : http://www.idg.no/computerworld/article255950.ece

  • Sonia

    11/10/2012 at 23:27 Svar

    Jeg forstår ikke problemet og har ennå mindre forståelse for at du markedsfører et så dårlig produkt. Vi har hatt med vårt bilsete rundt halve USA, Europa og Karibien. Frem til barnet er to år kan han/hun sitte i det på flyet om du har kjøpt sete til barnet og det anbefaler vi både av komfort og sikkerhetshensyn. Dersom barnet skal sitte på fanget får du sende barnesetet gratis fordi det er utstyr til babyen.

    Hva angår barnesete kan man lett få plass til en maxi cosi under en Simo vogn og vips kan man kjøre taxi med barnesete i bilen. Vi bruker både taxi og leiebil, de fleste leiebilfirmaer leier ut barneseter. Vi foretrekker imidlertid vårt eget av hensyn til bakterier og at vi vet at det ikke har vært i en ulykke.

    Jeg skjønner ikke at det er mulig å bli så tafatt at du lar barnet sitte på en pute med de konsekvensene det kan få ved en ulykke. Jeg er oppriktig sjokkert over at puten er godkjent.

    Vi reiser ekstremt mye, men barnet vår sin sikkerhet i bil, båt eller føy firer vi ikke på. Barnesetet er med overalt.

    • Susanne Kaluza

      12/10/2012 at 07:54 Svar

      Hei, hvorfor mener du profuktet er dårlig? Det har ikke gjort det noe annet enn bra i noen test noen her inne har klart å oppdrive?

      Forskjellen er, som flere over her har påpekt, at når barna dine blir eldre, og i tillegg du får to barn (eller tre) så er det plutselig langt mer uoverkommelig å drasse med seg to eller flere store bakovervendte bilseter. Vi gjorde det også på førstemann, men etter at andremann byttet ut av babysetet sitt er det rett og slett ikke mulig mer. Det var da jeg oppdaget dette setet og syntes det var en god løsning for reisen. Den er altså kollisjonstestet både i oppblåst og flat posisjon, og passerte testen begge ganger. Omtrent halve setet er altså laget av et slik tempur-aktig materiale, som gjør passformen og stødigheten svært god. Jeg ble hvertfall positivt overrasket når vi prøvde det!

      «Bubblebum is is fully crash tested and compliant with all U.S. federal safety standards. The manufacturer was also required to crash test this booster in its deflated state, and it passed without a full complement of air, too, thanks to the memory foam inside and the belt-positioning clips on the sides.»

  • Jeg syntes linken du viser til hos About er problematisk fordi den viser en brukers omtale av produktet. Det forteller ingenting om sikkerheten, eller mangel på sikkerhet, hos produktet. Som jeg har sagt tidligere er det ikke noe kvalitetsstempel at setet har gått gjennom ECE-godkjenningen. Utrolig mange dårlige seter klarer godkjenningskravene og kollisjonstestene i ECE-godkjenningen.

    Jeg har sett på filmene du har lagt ut og føler vel egentlig ikke at de sier så mye nytt der. Det ville også være lurt å spesifisere hvordan IIHS har kommet frem til denne toppkarakteren sin, det mener jeg er viktig å få frem. Det er ikke slik at setet har fått toppkarakter fordi det gir så god kollisjonssikkerhet, det gir god belteføring. I alle fall ser jeg ikke noe som tyder på det ut i fra de linkene som har kommet frem til nå.

    Bubblebum sørger for korrekt plassering av beltene, det er bedre enn å la barnet sitte rett i bilens seler(eller gud forby på fanget) er enkelt å ta med seg på tur og er godkjent. En annen ting som jeg syntes er problematisk er at de som snakker om produktet og produsentene selv anbefaler Bubblebum som sikring for de som kanskje skal ha tre barn i baksetet(her gjør de ingen skille på tur og de som har tre barn i familien til daglig).

    Jeg vil forresten få nevne at jeg evner å skille mellom sak og person og leser fortsatt bloggen til tross for at jeg ikke alltid er helt enig med deg 😉

    • Susanne Kaluza

      12/10/2012 at 08:01 Svar

      Ja, argumentasjonen for toppkarakter er at beltet (også sammenliknet med andre tradisjonelle seter gir en god belteføring som på sin side over halverer risikoen for alvorlig skade i en ulykke.

      «Childrens weight is proportioned differently and their internal organs risk serious injury if the seatbelt is incorrectly positioned across the soft abdominal area. They also risk submarining if not securely positioned in the car seat belt. The greatest incidence of abdominal injury is among children 4 to 8 years old. According to researchers at the Children’s Hospital of Philadelphia, for children 4 to 7 years, booster seats reduce injury risk by 59% compared to seat belts alone.»

      For meg er dette et alternativ som trygger barna mine i situasjoner beskrevet. Når drosjen kommer med et elendig sete. Når leiebilfirmaet sier de har seter nok, men realiteten er en haug elendige og utrygge seter. Når vi skal venner med store barn skal sitte på hjem.

      Når det er sagt synes jeg det er fantastisk at du engasjerer deg, Mari. Jeg er veldig glad for bloggen din, og jeg har selv kjørt med datteren min bakovervendt til hun var nesten fem. Nå får hun allernådigst kjøre i samme sete fremovervendt, selv om alle vennene hennes har byttet til beltestol for lengst.

      Venter på mail fra BubbleBum internasjonalt ang kollisjonstest 🙂 Mange klemmer fra Susanne

  • hoyesen

    13/10/2012 at 00:51 Svar

    Så smart!

  • Chris

    18/10/2012 at 20:37 Svar

    Hei

    Jeg synes det er veldig leit at du anbefaler dette produktet. Hvis du leser artikkelen her http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,2906:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:99535::1:5569:1:::0:0
    Jeg siterer: De fem vanligste feilene, uavhengig av aldersgruppe, er feilplasserte setebelter, vridde belter, løse barneseler, belte under armen i stedet for over skulderen og små barn (<135 cm) som sitter i sete uten sidestøtte.

    Som du ser her så sier de at bruk av sete for barn under 135 cm uten sidestøtte som du her anbefaler er feil sikring av barn i bil.
    Jeg mener derfor at du ikke tar sikkerheten på alvor når du sikrer ditt barn feil og det er veldig skuffende når du har en så kjent blogg og anbefaler andre og å sikre sine barn feil.
    Chris

    • Susanne Kaluza

      18/10/2012 at 20:45 Svar

      Som det står i linken: «De fem vanligste feilene, uavhengig av aldersgruppe, er feilplasserte setebelter, vridde belter, løse barneseler, belte under armen i stedet for over skulderen og små barn (<135 cm) som sitter i sete uten sidestøtte."

      Dette setet sørger for at setebeltene sitter korrekt, barneselene ikke er løse (siden bilens eget setebelte er i bruk), den har krok som gjør at beltet fastes korrekt over skulderen og passer som opplyst teksten for barn mellom 15 kilo og 36 kilo.

      Mange jeg har snakket med den siste tiden forteller at de ved enkelte anledninger har kjørt usikret med barna i bil -i drosje, på ferie o.l

      DET bør vi ta alvorlig.

  • femalepinkviagra

    12/01/2013 at 21:30 Svar

    http://eupy.ru/products/women_s_health/femalepinkviagra/order/
    buy female pink viagra without prescription

    female pink viagra side effects

    female pink viagra 100mg pills

  • femalepinkviagra

    12/01/2013 at 23:45 Svar

    http://twey.ru/products/women_s_health/femalepinkviagra/order/
    buy female pink viagra without prescription

    female pink viagra side effects

    female pink viagra 100mg pills

  • sjpqqtkgce

    12/04/2013 at 01:36 Svar

    rdkrctvtbooflbmv{b, qzsjpjggnn

  • plojibpjqp

    12/04/2013 at 20:54 Svar

    amiuktvtbooflbmv{b, http://www.tmkgdwuqyk.com bnxjtbwjnl

  • kkfrmtiynu

    13/04/2013 at 16:56 Svar

    ranpvtvtbooflbmv{b, http://www.qoxymlrhht.com ivwvwciwzg

  • rxrecmzqxx

    13/04/2013 at 21:51 Svar

    utjkntvtbooflbmv{b, pjsshscehl

  • ftkruuraak

    17/04/2013 at 04:04 Svar

    njqsstvtbooflbmv{b, qfdhigspoe

  • M.

    15/12/2016 at 01:52 Svar

    Beklager jeg klarer ikke dy meg, ser dette er et meget gammelt innlegg, kanskje ikke bloggen er i drift en gang, men la meg gjøre en ting klinkende klart:

    Det er utrolig flott at du (blogger) tenker på sikkerhet i bil, enda når mulighetene er innsnevret! Alternativet ville/kunne jo vært at barna satt i bilens seter med totalt feilstilling på sikkerhetsbelte, eller som nevnt over, henslengt i et bagasjerom og la det stå til.

    Jeg er tilhenger av sikkerhet i bil, og strammer og sjekker alltid tre-punktselen før vi skal på den minste tur. Men, likeså foreslår jeg at dette hysteriet må ta en ende. «Tenk om atte hvis atte» samfunnet som bare blir mer og mer kritiske (er det, eller er det ikke sunt å spise en banan?). Sikkerhet i bil er viktig – men den dagen det smeller, vil min siste tanke være: Sikret jeg barnet mitt riktig før vi la ut på tur? Hvis så svaret på spørsmål merkelig nok skulle være «nei det gjorde jeg ikke», hva da? Skal jeg resten av livet klandre meg selv for å ha vært uforsiktig? Var det min feil at det smalt? Var det min feil at barnet tilfeldigvis sovnet med nakken i feilstilling?

    Som mor, så stiller jeg alltid spørsmål ved om jeg gjør ting riktig, og ja, mest sannsynlig ville jeg tenkt på om jeg hadde sikret barnet godt nok i forkant (jeg er faktisk en meget paranoid og til tider slitsom mor). Men om jeg skulle være så uheldig , og havne i en slik situasjon så ville også slike tanker dukket opp; Hva hvis vi hadde dratt ti minutter før? Hva hvis vi ikke hadde stoppet for å kjøpe is? Hva hvis vi ikke hadde kjørt forbi Mondeon?

    Poenget mitt er: Sikre alltid barna i bil, ihht. Trygg Trafikk sine retningslinjer. Men vi er bare mennesker og rår ikke over hverken tilfeldigheter eller uforutsette hendelser, slik kan slike best i test bilstoler under gitte forutsetninger også være en falsk trygghet. Jeg kjenner f.eks til ei som kjøpte det dyreste, flotteste og den gang beste setet (fordi hun visstnok var så sikkerhetsbevisst), men like fordømt sikret hun ikke barnet godt nok i selve fem-punktselen. (For å gjøre en laang historie kort, jeg ble nærmest sjikanert for å ha kjøpt en brukt bilstol av denne damen). Mitt poeng til henne var følgende; Jeg har ikke råd til å kjøpe et nytt flott bilsetet, igrunnen har jeg ikke råd til å kjøpe dette til «gjenbruk» heller. Hvis det utelukkende sto mellom å kjøpe det dyreste og å la vær, ja så måtte jeg pent la vær da – for vi Måtte hatt mat på bordet. Jeg sto altså mellom disse valgene, kjøpe et brukt til en sjuende del av prisen eller å la vær å kjøpe noe i det hele tatt.
    Det er vel innlysende hva jeg valgte, og i etterkant mottok jeg beskyldninger for å ikke tenke på barnets beste (dette var faktisk veldig vondt og sårende som mor for første gang). Bilstolen kjøpte jeg med kvittering, og hadde det på kontroll hos en forhandler som sjekket at alt var i orden. Jeg fikk selvsagt grønt lys og var strålende lykkelig for å slippe å kjøre buss med barnevogn i tide og utide. Når alt kommer til stykke så kan man jo spørre seg, hva utfallet kunne blitt hvis bussen hadde kræsjet og barnet mitt lå i barnevogn?

    Okei. På tide å komme til sluttpoenget mitt her, selvom blogger tydelig ikke tar seg nær av kommentarene – så syntes jeg det er høyst unødvendig å indirekte påpeke at hun er egoistisk sjel som tok med de små trolla sine (som forøvrig sikkert har sluttet med bilstol/sete pr.dags dato) på taxiturer i sine opplåsbare seter. Mange skriver også at de aldri ville latt barna sitte i en slik anordning, det er i og for seg helt greit, det er faktisk et valg man må ta. Og det er vel det det bunner i her, vi må ta valg vi kan stå for – også må vi ha forståelse for at andre tar andre valg. Sikkerhet står høyt på min liste, men sikkerhet for meg er ikke ensbetydende med å kjøpe et sete som er «Best i Test» – men å faktisk ha et sete poden kan sitte i som er forsvarlig. Når dette er sagt så er dette sete som omtales her ved senere tidspunkt vært igjennom flere tester, og kommer fortsatt relativt bra ut.

    Vi tar en kalkulert risiko når vi farer i vei i kjøretøy (om det så er taxi, buss eller bil), alt kan skje. Og sikkerhet i bil, er viktig. Men om vi skal ta taxi ned til byen så kan jaggu femåringen min sitte på en oppblåsbar pute hvis alternativet er å sitte uten!!! Og om vi skulle være så uheldig å være utfor en ulykke, på den pittelille turen, så er ikke dette puta sin feil. Det er farlig å leve, ingen har hittil overlevd.

Post a Comment