Fine folk kan også begå overgrep

Jeg leser avisenes skriverier om vennenes vitneprov om Rune Øygard med stadig stigende irritasjon. Misforstå meg ikke, jeg er helt sikker på at vennene er ærlige når de omtaler han som en kjernekar, en samfunnstøtte og at de aldri kan tro at ordføreren kunne ha gjort det som står i tiltalen.

Selv ønsker jeg ikke å forhåndsdømme. Jeg vet ingenting om hva som har foregått i dobbeltsenga Rune Øygård delte med tenåringsjenta. Men det gjør heller ikke vennene hans.

Bra menn kan også begå overgrep.

I oppveksten sang jeg i et barnekor. Koret ble ledet av den flotteste prest du kan tenke deg. Han var karismatisk varm, entusiastisk, kreativ, hardt arbeidende, blid, sprudlende og et overskuddsmenneske av dimensjoner.

Selv er jeg utmeldt av statskirken og tonedøv. Likefullt var barnekoret noe jeg og alle venninnene mine sto på venteliste for å være med i. Vi var 110 barn i koret. Gudstjenestene var fullstappede opp til galleriet. Vi sang for kongen, i Spektrum, hadde julekonsert på NRK, oppsetning i teateret og turnerte i Norge og Skandinavia.

Med på tur var også noen tenåringsjenter som hadde sunget i koret før. Nå var de med og spilte instrumenter eller som solister. Det var helt naturlig å ha dem der.

Etter fem år i koret, ble torsdagsøvingen en dag avlyst. Lederen var blitt syk. Jeg -og mange med meg- kjørte hjem til ham med blomster. Jeg husker kona sto i døra og var rar i ansiktet, men tok stivt i mot blomstene på vegne av sin mann.

Noen dager etter sprakk nyheten. Lederen vår var siktet for utuktig omgang mot to tenåringsjenter. Begge jenter jeg kjente fra koret. Han innrømmet et «forhold» til en av jentene. Tiltalen referer til en rekke overgrep mot de to fornærmede som begge var under 16 år.

Forholdene ble først avdekket da den ene jenta betrodde seg til sin jevnaldrende kjæreste.

Mamma fortalte meg nyheten så pent hun kunne da hun kom hjem fra foreldremøtet. Jeg var 12 år og nektet å høre på henne. Istedet trampet jeg opp trappa, skrek at hun måtte ta feil, kastet meg på senga og gråt. Det måtte være en misforståelse! Han som var sånn en fin fyr! Kanskje jentene var forelsket i ham og hadde funnet det opp? Alle var jo så glad i ham! Og hadde de vært kjærester så var det jo frivillig. Ei jente på 14-15 år var stor i mine øyne. Hvorfor måtte de absolutt fortelle det nå?

Da han noen uker senere fylte 50 er jeg slett ikke stolt over å innrømme at mitt 12-årige jeg insisterte på å kjøre bort til fengselet med en blomst og et bursdagskort. Gaven ble overrakt en morskt utseende politimann. Det må ha kostet mamma all viljestyrken hun hadde å bli med meg.

Noen måneder senere falt dommen. Skyldig.

 

Koret var allerede oppløst. Lederen sonet dommen og flyttet fra byen med familien sin.

Jeg har aldri sett ham igjen.

Den ene jenta møtte jeg et års tid senere på i håndballhallen. Jeg husker hun satt og røykte med noen venner og smilte usikkert bort. Hun så lettet ut da jeg nikket tilbake.

 

Dette er selvfølgelig langt fra noen enestående historie. Et utall tidligere saker har vist oss at fotballtrenere, lærere, prester og andre karismatiske voksne som jobber tett på barn også kan utnytte tilliten de opparbeider seg hos sårbare og kontaksøkende unge.

Det jeg reagerer på er at voksne folk kan være bastante i synsingen om hva som har foregått bak lukkede dører. Er det rett å føre karaktervitner i en overgrepssak? Vis meg den tenåringen som aldri har løyet før. Og hvis meg den kone, kollega eller nabo som har sagt: «Ja, jeg tenkte meg at han var en overgriper. Du ser det på’n».

Hva slags «type» folk er det egentlig vi tror står bak overgrep mot barn?

Har du opplevd noe liknende? Hva synes du om å la venner vitne om sin vurdering av tiltalte  i en overgrepssak? Er det nødvendig for rettssikkerheten til folk som blir tiltalt eller rosemaling av forhold vennene uansett ikke vet sannheten om?

No Comments
  • blomst

    25/10/2012 at 13:51 Svar

    -Sine svin på skogen er jo nettopp det man IKKE vil vise venner og bekjente. At venner vitner om den antatte gjerningsmannens snillhet og ‘naivitet’ i en rettsal i en sak som denne er fullstendig bak mål og og det er helt irrelevant hvordan han har presentert seg til dem.
    Vennene kan umulig kjenne sannheten..
    Selv var jeg i hele oppveksten en jente som av en eller annen grunn trakk til meg veldig mye oppmerksomhet fra godt voksne menn. Tror nok dette hadde med rent visuelle, utseendemessige ting å gjøre.. Disse godt voksne mennene var venner av familien, familiefedre med kone og barn, noen av dem også veldig attraktive og alle veldig snille. De ønsket å ha kontakt med meg og inviterte meg med både her og der. Noen gjorde seg tilogmed ærend inn i huset og inn på rommet mitt, under påskudd av en felles interesse for husdyr el. Men jeg kan fremdeles huske deres -ofte indirekte- seksuelle energi rettet mot meg når vi var alene, selv om noen fysiske overgrep aldri skjedde. Sikkert mye pga min mor aldri lot meg være helt alene med mannlige venner og bekjente av familien.Min mor var alltid i nærheten, heldigvis. Jeg kjører nå den samme politikken ift mine egne døtre..

    • Susanne Kaluza

      25/10/2012 at 21:47 Svar

      Det må ha vært ubehagelig for deg. Men jeg tror du har helt rett i at vi gjør dumt i å gå god for hva vennene våre gjør bak lukkede dører.

      Hvilken venn tror vi egentlig om at er utro? Banker kona?

  • Myke minutter

    25/10/2012 at 13:54 Svar

    Ja, «tilsynelantende bra» folk kan også begå overgrep. Jeg har fulgt Øygardsaken tett gjennom ulike medier og synes f.eks Aftenposten har hatt en veldig nøktern og god dekning av saken, de har en erfaren rettskommentator om tidlig kalte dette en klassisk overgrepssak der tiltalte har innsmigret seg på ulike måter, før overgrepene etterhvert starter. Skal man tro jenten. Jeg synes mange virker så naive; som du sier så er det vel ingen som tror at deres kamerat/nabo/arbeidskollega er i stand til å forgripe seg. Likevel er de fleste overgripere ikke «tohodete troll», men derimot ofte sympatiske «på utsiden» og derfor kan de gjerne holde på en stund med sine handlinger. Bare tiltalte og fornærmede vet den hele og fulle sannheten i denne saken, foreløpig. Men Skype-meldingene og alle overnattingene i samme seng taler for seg, etter min mening: Ikke normalt! Jeg tror mange overgrepsoffere på ny blir utsatt for en slags overgrep når de ikke blir trodd, fordi enkelte voksne rundt dem ikke klarer å ta inn over seg de ubehagelige realitetene.

    • Susanne Kaluza

      25/10/2012 at 21:57 Svar

      Ja, jeg har også fulgt Aftenpostens kommentator han er veldig god.

      Veldig ubehagelig å lese vitneutsagnene til voksne mennesker som slett ikke sitter på noen fasit.

      Karaktervitner fremstår som en levning fra den tiden vi trodde overgrep ikke var noe som skjedde blant «folk som oss».

  • Anita

    25/10/2012 at 14:13 Svar

    Du klarer å sette saken i de rette rammene i dette innlegget.
    Det er kun en 16 årig jente som har stått frem med navn og bilde for å støtte jenta fullt ut – synes hun er knalltøff. Alle andre tar masse forbehold om at ting er tatt ut av sammenheng.. Nå er ikke saken avgjort, men eg tror likevel at denne saken viser andre barn (for det er det de er) hvor vanskelig det er å stå frem og at omtale/mediekjør/rykteflom vil få andre til å vegre seg for å anmelde sin overgriper.

    • Susanne Kaluza

      25/10/2012 at 21:54 Svar

      Det er et godt poeng, og du har nok desverre rett. Etter kjøret denne jenta har blitt utsatt er det nok desverre mange som tenker seg om to ganger før de anmelder. Veldig synd hvis medieomtalen og oppførselen til de voksne i kretsen rundt tiltalte gjør terkselen enda høyere for barn å melde fra om voksnes overtramp.

  • Kaja

    25/10/2012 at 14:17 Svar

    Javel?

  • Irene

    25/10/2012 at 14:35 Svar

    Jeg syns voksnemennesker burde vite bedre.

    Sjokkert over at folk kan rotte seg sammen mot et barn på denne måten.

    • Susanne Kaluza

      25/10/2012 at 21:52 Svar

      Mange burde nok veie ordene sine bedre ja. Om et barn har hatt en vanskelig bakgrunn gjør ikke det et overgrep noe mindre sannsynlig. Ei heller om en mann har vært kjekk og grei. I denne saken er det bare to personer som vet hva som har skjedd. Resten burde holde seg for gode til å spekulere.

  • Bodø

    25/10/2012 at 19:31 Svar

    Vel, man har også en sak fra Bodø der ei jente ikke anmeldte «overgrepet» før «overgriper» ville avslutte forholdet.

    • Susanne Kaluza

      25/10/2012 at 21:50 Svar

      Det skjer ofte ja. Men har det først vært et «forhold» har det også vært et overgrep.

      Også i saken jeg refererer til var det etter prestens eget utsagn et «kjæresteforhold» mellom ham og ungjenta.

      Men seksuelle forhold med barn under 16 år er altså forbudt i Norge. Frivillig eller ei.

  • Roar Sørensen

    26/10/2012 at 06:05 Svar

    Klassisk overgrepssak?

    Men er ikke det du og andre her driver med, også klassisk forhåndsdømming, for ikke å si et klassisk karakterdrap på en mann som muligens er uskyldig i alt det han er tiltalt for?

    • Irene

      26/10/2012 at 07:26 Svar

      Men Susanne har da ikke sagt noe i mot han.
      Hun har bare sagt at vennene hans burde holde seg forgode til å gå ut i media å si «dette kan umulig stemme han er en kjernekar» når de ikke kan 100% vite om han juger til dem eller ikke.

      De trenger ikke gå ut i media for å si at de støtter han, for å støtte han.

      For om jenta forteller sannheten, tenk hvor vanskelig det er for henne, først vært igjenom dette, å så skal folk som kjenner han gå ut i media å si at dette kan ikke stemme mao jenta juger.

      • Susanne Kaluza

        26/10/2012 at 07:32 Svar

        Godt oppsummert Irene. Takk!

        Som jeg skriver i innledningen Roar:

        «Selv ønsker jeg ikke å forhåndsdømme. Jeg vet ingenting om hva som har foregått i dobbeltsenga Rune Øygård delte med tenåringsjenta. Men det gjør heller ikke vennene hans.»

  • Lammelåret

    26/10/2012 at 11:53 Svar

    Jeg tenker at det er normal psykologi, for dersom han er skyldig etter tiltalen: Er jeg det óg? Kunne jeg forhindret det?

    Så lenge man holder på sin sannhet må man ikke revurdere seg selv og sin virkelighet, det kan være skummelt og truende når ting ikke er slik de framstår. Det er skremmende å ikke forstå verden. Og det er vanskelig å skjønne at noen ikke bare er slik de fremstår.

    Så jeg kan forstå benektelsen, men det betyr ikke at jeg kan akseptere den, som om det skulle være greit.

    Jeg har ikke satt meg inn i saken, men mener på generelt grunnlag at den utsatte skal vernes om. Den utsatte er nå ei 16 år gammel jente. Jeg synes det er helt utrolig at mektige, voksne mennesker kan støtte en maktperson som tiltalte på en slik måte som det framgår i artiklene jeg har skumlest. Hvorfor har de lagt bort den kritiske sansen?

    Ja, det finnes menn som ikke forstår at kjærlighet(?) til barn ikke kan vises som kjærlighet til voksne og disse mennene finnes overalt i samfunnet (også kvinner). Det er viktig at vi snakker om det og lærer barna at de eier sin egen kropp og selv bestemmer over kosene sine. Det er beste beskyttelse vi kan gi dem, tror jeg.

    Heldigvis får unger i barneskolen undervisning om hva seksuelle overgrep er. Det er bra at de får informasjon på skolen, ikke alle foreldre er interessert i å gi dette selv, eller vet hva de skal si..

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:16 Svar

      «Jeg kan forstå benektelsen, men det betyr ikke at jeg kan akseptere den.»

      Veldig godt sagt!

  • Lillemy

    26/10/2012 at 12:49 Svar

    Må bare få sagt at jeg syntes dette var et bra innlegg. Så utrolig bra skrevet!

    Jeg syntes det er teit at vennene skal vitne i Øygard-saken, vertfall da ingen av dem har vært bak samme dør som dem. De to som er de eneste i hele verden som vet hva som har skjedd/ikke skjedd. Men jeg syntes det blir noe annet når venninnene til fornærmede som har vært mye med henne, og eventuelt sett meldinger som har blitt sendt mellom fornærmede og tiltalte, vitner om det – De kan jo være med å styrke saken for fornærmede, da de har sett noen av bevisene da meldingene også er funnet på mobilene til fornærmede og tiltalte(!!)

    Selv har jeg vært utsatt for seksuelle overgrep fra jeg var seks år gammel (nå 17 år), det er anmeldt for snart tre år siden, og rettssaken har vært oppe, og jeg blir trodd. Han er dømt skyldig. Jeg hadde INGEN bevis, bare det jeg hadde å si. Alt jeg husket. Alt det jeg husker som jeg ikke vil huske. Men han ble dømt skyldig, på alle punkt, og det var bestefaren min.

    Viktig å få frem det at store menn (og også kvinner) med status kan være overgripere. Det er jo dem man MINST kunne tenkt seg gjøre noe slik, som faktisk gjør det.

    Men likevel, viktig å ha et ÅPENT SINN, og ha alle muligheter åpne. Ikke forhåndsdøm, men ha alle kanaler oppe. Trist for deg om du har bestemt deg for at tiltalte er uskyldig, men ender opp som skyldig. Eller?

    • Lillemy

      26/10/2012 at 12:55 Svar

      Glemte også å ta med det at disse skype-meldingene mellom Øygard og fornærmede er jo IKKE vanlig – veldig langt i fra også. Selv tror jeg på den stakkars jenta etter alt som har kommet frem i retten!

      Over og ut.

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:19 Svar

      Kjære LilleMy, så utrolig sterk du er! Vondt å høre hva du har gått gjennom, men veldig imponert over at du klarte både å gå til anmeldelse og få en dom i saken. Måtte flere våge å gjøre som deg. Du er et forbilde for andre kvinner!
      Når dte gjelder Øygard-saken tenker jeg som deg at de som ikke har vært bak samme dør (eller sett tekstmeldinger som kan opplyse saken) burde passet seg for å være bastante i hva som har skjedd. Sannheten er det bare to personer som kjenner. Vi andre kan bare gjette. Sender deg en varm klem!
      Alt godt, Susanne

  • Veldig bra innlegg og jeg er så enig med deg! Selv irriterer jeg meg grønn over disse – voksne – menneskene som tror det er helt utenkelig at denne mannen, en ordfører kan være skyldig i noe slikt, særlig med tanke på de fakta som allerede har kommet frem, så syns jeg det er urovekkende at de så bastant står ved hans side. Som jeg sier – overgrep eller ikke overgrep, det finnes ikke noe naturlig ved det forholdet han har hatt til denne jenta, og om han ikke blir dømt skyldig i retten, så er han likevel skyldig i å ha gått langt over streken enn det et voksen menneske skal gjøre, særlig i en slik stilling! Det er skremmende hvor naive og blåøyde mennesker blir overfor disse såkalte «heders menneskene» i samfunnet vårt. Våkn opp sier jeg bare!

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:22 Svar

      Ja, det han selv har innrømmet i retten viser at relasjonen utvilsomt har vært usunn, uavhengig av dom. Og det er det den voksne 50-åringen som bærer 100 prosent av ansvaret for, ikke et tenåringsbarn!

  • Espen Thomassen

    26/10/2012 at 17:55 Svar

    For nøyaktig 3 år siden var jeg medommer i en større overfallsvoldetkssak i Oslo tingrett. Dette var en meget tøff opplevelse, men også en erfaring rikere i forhold til at det er en mening med å anmelde voldtekter, komme så raskt i kontakt med voldtekstmottak som det lar seg gjøre og dermed få den nødvendige bistand som slike mennesker virkelig trenger. Jeg skal ikke kommentere saken ytterligere, men er ikke overasket derom resultatet av dommen i disse dager benyttes som en referanse fra høyeste rett i en annen større overgrepssak på østlandet.

    Hva er det egentlig som er GALT med oss mennesker ?

    Hva får en normalttenkende mann eller dame til å begå slike forferdelige overgrep ?

    Det verste er at jeg ikke klarer å sette meg inn i hvordan det lar seg gjøre «å tenne på» et lite barn – de har da vel ikke gjordt noen noe galt, de skal bare vokse opp og være glade – de skal jo en gang bli voksene på lik linje som oss. Slike forferdelige overgrep kan sitte i deres inder for resten av livet.

    Det styggeste av alt er at vi i NORGE hevder at vi ikke har KORUPSJON. Når det kommer til den enkelte, så er det så enormt viktig å få alle venner, kollegaer, foretningskontakter og partnere på vedkommendes side. samtidig så klarer disse menneskene også å skaffe seg de beste advokatene.

    Når det gjelder Øygardsaken, så skal jge ikke komentere denne, da jeg kanskje både har vært i kontakt med han og jentas familie ved flere ganger å ha vært på hyggelige matkurs på Fossheim og Viannag. Personlig synes jeg at denne saken er meget trist, og undres egentlig på hvorfor ikke denne kunne vært løst utenfor rettssalen siden Vågå er en liten bygd – men med et stort navn der markedsføringen av stedet er verdenskjendt. Noen kunne for lengst ha innrømmet noe, bedt om unskyldning og latt helsepersonell ta vare på begge parter i denne vonde saken her.

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:26 Svar

      Der oppsummerte du det godt, Espen: En veldig trist sak.

  • Det verste her er at Øygarden tar offerrollen. Blir redd og forskrekket, osv. Han er jo en voksen mann hun et barn. Han innrømmer akkurat det de kan bevise.Jeg vil ikke Øygarden noe vondt, men håper bare at SANNHETEN kommer fram

    27/10/2012 at 07:36 Svar

    hvem er offeret her?

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:25 Svar

      Ja, en vanskelig sak dette her. Blir interessant å se hvordan dommeren konkluderer.

  • Andreas

    30/10/2012 at 00:12 Svar

    Tror dette er en sak hvor det er spesielt vanskelig å få dømt tiltalte, pga. bevismangel (DNA f.eks).
    De trenger å finne sannheten på en annen måte. Det er nok derfor det er innkalt 64 vitner.

    Jeg synes masse av det som kommer fram er direkte forkastelig. Men det er jo ingen bevis på at mannen har gjort annet en å «griseprate» med henne på Skype. De har to vidt forskjellige historier.

    Hvis han har gjort det, så synes jeg han kan være en mann, og ta straffen sin som fortjent.
    Hvis ikke, så er dette bare trist.

    Grisepraten derimot, skulle aldri ha foregått… Huff.

    • Susanne Kaluza

      30/10/2012 at 11:24 Svar

      Tror det er mange som har fått sjokk over denne «grisepraten» , ja. Skal bli interessant å se hvordan dommeren vurderer dette som bevis. Vil jo sjelden finnes øyenvitner eller tekniske bevis i saker som dreier seg om overgrep mot barn da de ofte har funnet sted dager, uker, måneder og år før anmeldelse.

  • themostboringwomanever

    17/12/2012 at 01:04 Svar

    Tusen tusen takk for at du som er en slik stor blogger setter søkelys på dette. Skrev nesten samme innlegg i går.

    Takk <3

    • Susanne Kaluza

      17/12/2012 at 08:16 Svar

      Takk!

Post a Comment