Send meg Rijoa'en, pappa

Alex Rosén har laget en vin. Den skal han selge, og det skjønner jeg. Han har to sønner på 4 og 6 år som han lar smake på vinen og til Se og Hør begrunner han tobarnsfaren det slik:

– For at smaksløkene skal være vant til det når de bli eldre, vanner vi den ut så det blir en slags saft. Det blir ikke noe alkohol av det, men det gir en ørliten vinsmak. Og barna liker det.

Det mest åpenbare spørsmålet er:

Hvorfor i alle dager sløse bort edle dråper ved å vanne ut god vin og gi til noen som egentlig foretrekker Kuli?

Faksimile/Se og Hør

Spøk til side.

Jada, jada, jeg vet at barn i Italia og Frankrika får vin tynnet ut med vann. Og det er jo herlig å sitte i stua si og kjenne på hvor herlig liberale og kontinentale vi er. Og jeg skjønner at Alex Rosén liker å tøffe seg litt. Jeg skal ikke sette meg på noen høy moralsk hest her. Jeg skal hoppe over at det teknisk sett er forbudt å servere alkohol til samtlige under 18 år. 

Mitt spørsmål er enkelt og greit:

  • Hva er vitsen?

Når hver nordmann over 15 år kjøper 6,8 liter ren alkohol i året og gjennomsnittlig debutalder er 14,5 år er det da et gjennomgripende problem i Norge i dag at tenåringer ikke liker smaken av vin? Eller at norske barn debuterer for sent fordi «smaksløkene deres ikke er vant til» vin?

Unga til Alex skal jaggu ikke lide seg gjennom noe kjip Peach Canei eller Liebfraumilch som alle vi andre. Her blir det Chateau Neuf de Pape til skolestart! Foto: Side2

Og når det gjelder vårt alltid like idylliserende forhold til alkoholkonusmet i Sør Europa fant en stor paneuropeisk undersøkelse i fjor ut at unggutter i Italia og Frankrike faktisk er oftere overstadig beruset enn de jevnaldrende norske gutta. Henholdsvis 13 prosent av norske 16 år gamle gutter var fulle i løpet av en måned mot 21 prosent i Frankrike og 14 prosent i Italia. Forskningsrapporten er laget av ESPAD og tar for seg over 100 000 unge i 36 europeiske land.

Som dere vet er jeg glad i et glass vin (eller fem!) selv, men når det kommer til barn og alkohol synes jeg det er viktig at vi voksne er bevisst hva vi gjør og hvorfor vi gjør det.

Så kan jeg også la være å trekke inn unge gutters fyllekjøringsstatistikk.

Har du latt barna smake på vin? Er det greit å gi barna utvannet vin?  Har du fått vin av foreldrene dine noen gang? Og hva synes du er passe alder for å drikke på alkohol?

[subscribe2]

No Comments
  • Notisboka

    22/11/2012 at 07:28 Svar

    Godt poeng (og eg tykkjer det mest åpenbare spørsmålet ditt er like åpenbart ;D )

    • Susanne Kaluza

      23/11/2012 at 11:41 Svar

      Hehe

  • MandagsMor

    22/11/2012 at 08:24 Svar

    Er ingen fan av å servere utvannet vin, selv om det er aldri så vanlig i Frankrike. Jeg drikker sjelden alkohol og det er helt klart noen andre som kjøper «min» årlige kvote… Men jeg setter pris på et glass øl eller vin, og om ungene har lyst til å smake – får de det. De spytter det ut igjen, og skjønner ikke at vi voksne synes det smaker godt. Å vanne ut vin for å venne dem til smaken ser jeg ikke nytteverdien av. De får tidsnok møte alkohol på sin vei…
    Da jeg var tenåring var det helt vanlig å begynne å feste og drikke når en var 14-15 år. På bygda festet godt voksne sammen med ungdommene på det lokale bygdehuset. Mange av de ungdommene som ravet rundt den gangen, har fortsatt å rave rundt etterpå… Det å lære å beherske bruk og omgang med alkohol er ikke like enkelt for alle. Det kommer noen ganger an på hva de har lært (og sett) hjemme.

    • Susanne Kaluza

      23/11/2012 at 11:43 Svar

      Ja, de får virkelig tidsnok møte alkohol på sin vei. Jeg tenker også at å lukte eller stikke fingeren i glasset er ok fordi det bare smaker vondt for en barns gane. Mine har ikke villet stikke tunga borti en gang. De blir frastøtt bare av lukta.

  • Karoline

    22/11/2012 at 10:07 Svar

    Det er noe rart med bloggen.. Vet ikke om det bare er her(chrome), men alt er kjempesmalt og trykt inn til venstre :s

    Men til tema; Jeg syns ikke foreldre skal la barna smake på vin. Kanskje èn slurk èn gang, men ikke hver gang foreldrene koser seg med et glass. Jo tidligere debutalderen for alkohol er, jo større sjanse er det for at barna får trøbbel med alkohol senere i livet.

    Jeg syns foreldrene skal oppmuntre ungene/ungdom til å vente til de er 18, så kan de få eksperimentere selv, slik maaaange før dem har gjort 🙂 Også er det jo da også lovlig.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:51 Svar

      Godt poeng. Det er forskjell på en sip en gang for å stille nysgjerrigheten (og vise hvor vondt vin smaker for barneganger) og å ha det som vane hver gang foreldrene drikker. Ellers har jeg meldt videre om de sideproblemene til teknisk avdeling. Takk for at du sier ifra!

  • Christina

    22/11/2012 at 10:15 Svar

    Her har barna fått smake… eller smake er vel ikke rette ordet. De spurte engang hva vin smakte og de fikk tilbud om å smake. Den ene dyppet så vidt tunga før det ble masse vann. Den andre tok en pitteliten slurk før det ble sprutet utover vasken. Siden har det ikke vært snakk om det noe mer. Ikke at de hadde fått heller.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:52 Svar

      Haha. Høres ut som mine foreldres staretgi og 😉

  • Ellen

    22/11/2012 at 10:58 Svar

    Faktisk er den nordiske stupfylla begynt å bli en trend blant ungdommer på kontinentet. I Nederland f.eks. bekymrer de seg over den økende tendensen til at ungdommer bælmer alkoholholdige drikker på fest for å bli fulle fortest mulig. De utfordrer tabuet om ikke å være synlig beruset som har vært en del av den kontinentale drikkekulturen. Interessant, men ikke så hyggelig utvikling.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:52 Svar

      Tallene fra den store ungdomsundersøkelsen jeg viser til i innlegget peker i samme retning ja. Trist.

  • […] at jeg kom over et innlegg hos den hærlige bloggeren Susanne Kaluza , kunne jeg virkelig ikke dy meg å skrive om det […]

  • Inger

    22/11/2012 at 11:20 Svar

    Hei!

    Egentlig ønsker jeg ikke å hive meg inn i noen diskusjon, men kan sånn helt diskre si at jeg synes ikke vi skal «blåse opp» dette- slik Se&Hør sikkert har gjort. Du har mange gode poeng, men jeg tror ikke dette er det største problemet ift barn og alkohol her i landet.
    At Se&Hør kjører dette stort, er for å selge blader, og jeg tror vi må ha det i bakhodet når vi leser.

    =)

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:53 Svar

      Det er jeg enig med deg i, men når en småbarnsfar uttaler seg til et blad med over 1 million lesere tenker jeg han har et yttringsansvar.

  • Inger

    22/11/2012 at 11:21 Svar

    og ps: ja, som Karoline over her sier, det er noe rart med bloggen, skriften og plasseringen av teksten… ? 🙂

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:54 Svar

      Har rapportert det videre. Tusen takk for at dere tipser meg om slikt!

  • Bente

    22/11/2012 at 13:50 Svar

    Enig med Karoline over her. 18-års grense er 18-års grense. De må gjerne få stikke tunga i et glass tørr hvitvin med det resultatet som Christina over beskriver. Det samme gjelder for aquavit som snart er i sesongen. Det utsetter mer spørsmål on vin el lign. til 14-15 års alderen. Da vet de godt at det er 18-årsgrense og man brytet jo ikke loven. Denne artikkelen i Se og Hør er vel som du skrev bare for å få litt mer oppmerksomhet og selge mere vin. Sleipt.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:56 Svar

      At det faktisk er forbudt å gi barn under 18 år alkohol i Norge er et godt poeng ja.

  • P

    22/11/2012 at 13:53 Svar

    Hei – har selv vokst opp med fransk mor, og dette er heeelt vanlig når man kommer sørover. Likte det aldri – men det var dette alternativet vi hadde til vann. Vi fikk aldri brus/saft, f.eks. Hvorvidt dette er heldig sett ift senere drikkevaner kan jeg kun uttale meg om meg og min egen familie – vi har klart oss veldig bra. Men oppriktig talt – å gi barn tynntynn utblanda vin kontra alskens brus/Kuli med E-stoffer og sukkersukkersukker?

    Det morsomme er jo at jeg nesten aldri drikker alkohol i voksen alder, men brus derimot…

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:58 Svar

      Det beste drikkealternaivet for barn er jo vann. Har hørt flere si at tradisjonen med å ha litt vin i vannet til barna i Sør Europa har å gjøre med at vannet smaker vondere der?

      Kuli eksempelet var bare for å illustrere at det er noe barna faktisk liker. Selv gir jeg de heller smoothie.

  • Harold

    22/11/2012 at 14:08 Svar

    Norges fyllekultur er problemet ikke alkohol.

    Barn skal ha et sund forhold til alkohol, basert på nytelse og ikke rus.

    Hvis du lærer de å nytte alkohol i stede for å bruke deg til å beruse deg så skaper du voksne som kan handtere alkohol på en ordentlig mate.

    Så gjerne kommenter folk som er fyll men slut å kommentere folk som viser de kan handtere alkohol på an voksen måte.

    Jobb heller for en promille grense for alle på offentlig sted. Og bruk av fyllearrest.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:58 Svar

      «Hvis du lærer de å nytte alkohol i stede for å bruke deg til å beruse deg så skaper du voksne som kan handtere alkohol på en ordentlig mate.»

      Det er en myte. Barn som får alkohol hjemme drikker denne alkoholen OG det de får tak i selv ute.

  • Geir

    22/11/2012 at 15:29 Svar

    Vin uten alkohol er en slags saft, bare at den er sunnere en de fleste safter som er på markedet men smaker ikke like søtt. Det er mer skadelig å spise godteri på lørdag en å drikke alkoholfri vin.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 14:59 Svar

      Ja, men hva er vitsen? Hvorfor ikke bare gi de utvannet (drue) juice?

  • Moffe

    22/11/2012 at 20:31 Svar

    Hvorfor i alle dager skal man lære barn/ungdommer å nyte alkohol? Jeg er enig i at stupfylla ikke er heldig, men å lære barn å ha et «godt» forhold til alkohol basert på at de nyter det kontra bælmer innpå…er jeg heller ikke enig i. Fullstendig klar over at barna vil møte alkoholens kultur en eller annen gang ila ungdomstiden, stiller jeg likevel spørsmålet: Må man ha et forhold til alkohol i det hele tatt? Det er ikke alle som drikker her i verden.

    Jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å kjøpe seg drikke når hun fyller 18, men jeg ser overhodet ikke noe sunt poeng i å lære bort at alkohol skal NYTES i det hele tatt. Hadde det norske folk (i tillegg til andre land) fått opp øynene fra fredagspilsen sin, så hadde de skjønt at alkohol forgifter kroppen. Uansett hva man forsvarer det med, så er det ingen grunn som er god nok i mine øyne til å «venne barn til alkohol».

    Og før noen klikker totalt og kaller meg en gæren avholdsfanatiker; jeg har hatt min del av festing selv. Jeg har også erfart hvor negativt alkohol påvirker kropp og sinn, og at store deler av befolkningen mener det er «normalt» å ligge på sofaen hver søndag fordi man er i bakrus, synes jeg vitner om lite kunnskap/interesse i helsen sin.

    For å sette det på spissen: Hva faen er poenget med å bytte ut en sukkerholdig Kuli med en giftholdig vinblanding (den inneholder alkohol selv om den er vannet ut ja)? Gidd å skrike ut om at smågodt inneholder for mye e-stoffer og sukker når man ikke klarer å se at det man drikker hver helg faktisk BRYTER NED kroppen din. Og å lære små barn at dette er bra/greit å drikke – DET er for meg hinsides all fornuft.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:00 Svar

      Godt poeng. Selv har jeg nok et gjennomsnitlig norsk forhold til alkohol, og var ute på bar med venner senest i går. Men ja, alkohol er jo en gift (Det merker jeg godt i dag 😉 )

  • Ane

    22/11/2012 at 21:28 Svar

    Har vokst opp med dansk mor og fransk far, med vinprodusetende slektninger i bordeaux, så dette er en helt vanlig del av min egen oppvekst. Jeg ser ikke noe problem med at man lærer barna respekt for vin som håndverk, som kompleks smaksopplevelse, som kultur. Jeg kan ikke snakke for alle men i min familie har både de fire brødrene mine og jeg, oppvokst i forstad til Oslo, vært mer eller mindre uinteressert i helgefylla, men en god flaske vin er en del av et godt måltid, og gode drinker til en god fest i ny g ne er gøy. Det er vel mitt forhold til alkohol i dag som voksen. Venninnene mine var mye hardere på da de fikk tilgang til alkohol i tenårene.
    Syns ikke dette er noen stor sak, med andre ord. Som mor lar jeg barna smake på alt, men de har ikke vist interesse for vin. Serverer ikke utvannet ødvin til middag selv.

    Men jeg forstår at helsemyndigheter ikke anbefaler det, for dersom man har alkoholikere eller voksne som drikker for mye rundt seg blir den formen for inkludering av barna sannsynligvis skadelig, ser for meg triste utfall.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:03 Svar

      Hvis du vokser opp med vinproduserende slektninger i Bordeaux er det klart det er gøy og relevant å lære om vin som håndverk og kompleks smaksopplevelse. Om du lærer dem det samme av å gi et barnehagebarn vin på lørdagskvelden på Nordstrand i Oslo, uten det kulturelle og hpnedverksmessige som du har hatt med deg i din oppvekst er jeg usikker på. Sannsynligvis gjør det bare vin til en «ikke forbudt» greie når barna runder 14.

  • Mindy

    22/11/2012 at 22:15 Svar

    Alex Rosen har vel aldri fremstått som noen intelligent og fornuftig representant for noe som helst!
    At et argument som at barn skal lære å drikke vin tidlig kommer derfra er vel en klar nok indikator på dette!
    Mulig vinen hans er best utvannet?
    At utvanning av vin ikke gir noe alkohol? Han tror vel også at å blande 2 halvflasker 60% (finnes dette på Polet ennå?) gir èn helflaske med 120% alkoholinnhold?
    Vin blir blandet med vann i sydlige strøk mest fordi drikkevannet der er dårligere enn vi er vant med her hjemme, og dermed kan dette hjelpe noe med å gjøre vannet ufarlig og drikkelig til husholdningsbruk.
    Beste ville vel være å ignorere både Alex Rosen og Se&Hør!

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:05 Svar

      Godt poeng. Utvanning gir selvsagt fortsatt alkohol, med mindre det er snakk om en dråpe i et vannglass ala sitrondråper. Og (den dog mindre megnden) alkohol kommer så inn i blodomløpet liten barnekropp. Det skal myyye mindre til for at en guttunge på 14 kilo får promille enn enn voksen mann på 90 kilo.

  • Susanne S. K.

    22/11/2012 at 23:08 Svar

    Jeg har selv vokst opp i et hjem med for mye alkohol på bordet, men det var samtidig forventet at jeg skulle vente til jeg var fylt 18, men fikk alltid smake hvis jeg spurte.

    Nå er jeg enda ikke «helt voksen», 25 år, men jeg vil si at jeg ikke har kopiert mine foreldres drikkevaner (og ønsker aldri at mine (eventuelle) barn skal se meg beruset). Foreldrene mine drikker både mer og oftere enn meg enda, selv om jeg er midt i studietiden og det ikke er mangel på tilbud.

    Jeg mener barn skal få smake hvis de spør, føler det blir feil å nekte dem det. Og som flere nevner, så spyttes det stort sett ut igjen. Men jeg mener man skal være forsiktig med å «nyte» alkohol i større mengder hjemme. Hva lærer barna av at foreldrene tar et glass vin hver helg, ferie og høytid? Man kan kose seg uten også, hvert fall kan jeg det. 🙂

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:06 Svar

      Smake hvis de spør tenker jeg også er ok. Men derfra å gjøre en aktiv innsats for å få dem til å like det? Det er her jeg mener Alex (sikkert en topp far og i god tro) har bomma.

  • jan

    23/11/2012 at 00:55 Svar

    Diskuterte dette med en Winemaker fra Frankrike en gang. Jeg tror det kan være nyttig for utvikling av smaksanser, Det kreves selvfølgelig at vinen ikke bare blir drukket med pratet om.
    Han fortalte at de snakket mye om vinen de drakk. De diskuterte lukter og smaker, På den måten lærte de også å sette ord på det,

    Så bare for tørstedrikk er det ikke, (også et glass vann ved siden av) men som en hyggelig prat og læring JA.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:07 Svar

      Da bør nok barna være langt nærmere 18 enn 8.

  • Henrik

    23/11/2012 at 09:48 Svar

    Nå har vel nordisk alkoholkultur et vel så frynsete rykte som den du kaller kontinental, Suzzanne. Jeg tror foreldre som skåner barna sine for virkeligheten (i dette tilfellet alkohol) begår en gedigen bjørnetjeneste. Norsk ungdoms alkoholvaner kan knapt bli så voldsomt mye verre? Så kan man selvfølgelig diskutere alder og prosenter. Jeg synes det høres ut som Alex kommer til å gi Barna sine et godt fundament for å forstå hva alkohol er den dagen de skal stå eller sjangle rundt på egne bein. Dvs selv hadde jeg nok drøyd til rundt tiårsalder. Hvorfor det vet jeg ikke helt.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:09 Svar

      Selvsagt er det nordisk alkoholkulrut som er den frynsete. Poenget er bare at vår mytologisering om den «sunne» søreuropeiske, uproblematiske alkoholbruken kanskje ikke holder stikk. Ikke når resultatene er at ungdom i de landene faktisk er oftere drita enn den gjennomsnitlige norske.

      Å drøye til barna er større er lurt. Også er det sikkert også lurt å tenke gjennom hvorfor du tenker det er best å drøye, og om det er 10 eller 14 eller 16 som er rett alder å begynne med sånt.

  • norskgoy

    23/11/2012 at 10:09 Svar

    Selvsagt greit at barn opplever det AR gjør. Kun moralistiske mørkekvinner, som mangler empati, mener noe annet.

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:10 Svar

      Hahahaha. Internett er gøy.

  • AV-OG-TIL

    23/11/2012 at 13:22 Svar

    Interessant debatt og viktig tema. Mange foreldre føler seg nok presset til å la barna smake alkohol hjemme. Dette tiltross for at all forskning viser at det er en klar sammenheng mellom hvor liberale foreldrene er og hvor mye barna og ungdom selv ender opp med å drikke.

    http://www.rti.org/newsroom/news.cfm?obj=DF1741C3-5056-B100-31919C6290A1AE7A#.UKEUpIHriE8

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:11 Svar

      Hei, så fint dere blir med i debatten. Takk for interessant forskning. Interesant å se at så mye som 40 prosent av foreldre feilaktig tror at det å gi barna vin hjemme gjør at de drikker mindre ute. Det stemmer godt med egne erfaringer og.

  • Fantastisk

    23/11/2012 at 13:51 Svar

    Idioti, «hvorfor sløse edle dråper? etc?» Bare fordi du drakk no rævva likør når du var ung og dum betyr vel for faen ikke at de også behøver det? Sidestiller du deg selv med barna og klager på at du ikke fikk prøve som de fikk? Eller er du uenig i at de får smake på «alkohol» i så ung alder? Idiotisk inlegg og forferdelig debattert. Det er ikke ulovlig og server alkohol til de under 18, men SALG og distrubisjon til de under 18 er ulovlig. Jeg personlig er av oppfatningen av at hvis jeg vet hva barna mine drikker så er jeg en glad fisk, heller det enn metanol og annet faen. La de bli vant med noe så godt som vin, det er herlig og se at flere i Norge setter seg mer inn i «alkoholkulturen» i steden for å kjøpe noe fancy drit på polet og drekke seg rave drita fordi det er kult. Og det går faktisk ann å bli drita av å nyte vin/whisky/cognac. Vi er ikke alle fyllefanter!!!

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:16 Svar

      Det er stor forskjell på å være 4 år og å vær 14 eller 18. Barna har plenty med tid til å lære god alkoholkultur. Poenget er at norske ungdommer finner veien til flaska selv.

  • […] deres på det de skal møte senere i livet. Susanne Kaluza satte skapet på plass i blogposten “Pappa, send meg rioja`en”. Hun spurte: Hvorfor skal småbarn venne smaksløkene sine til alkohol? […]

  • serena

    24/11/2012 at 14:47 Svar

    Hei. Jeg vokste opp med utvannet vin, eller utvinnet vann. Mest fordi vann smakte ikke så godt i Italia.. Pappa, som var barn under WWII, fikk vann med noen dråper eddik i når han var liten..Han er ikke blitt en stor eddikdrikker for det. Jeg vet ikke hvor mye det har å si. Vi hadde vin i huset til alle måltider, men jeg gikk aldri inn i skapet og stjal det. Hadde for mye respekt for familien min ti å gjøre det, jeg visste at det var en forskjell mellom å smake og å drikke mye av. Så jeg vet ikke, en sunn holdning, klare regler er kanskje det beste? Og er helt enig med noen andre som har kommentert her, er det så mye bedre å gi dem sukker+fargestoffer?
    Og ja, drikkekultur er fremdeles ganske annerledes i sør europa enn her, selv om de drikker mer. Har aldri sett så mange dritafulle mennesker i Italia som du ser her i byen en vanlig helg…

    • Susanne Kaluza

      24/11/2012 at 15:24 Svar

      I alle aldersklasser er det mye mer stupfyll i Norge ja. Men som sagt er det endel undersøkelser som desverre peker på at flere Sør Europeiske unge nå tar etter Nord Europa i vårt særs usjarmerende drikkemønster.

      En sunn holdning og klare regler er nok det beste ja, Serena. Og vann er best som tørstedrikk for de små. Hvertfall så lenge vannet er godt 🙂

  • karoline sh

    25/11/2012 at 21:09 Svar

    Hvorfor i helvette bryr du deg om det?? kan ikke han få ta seg av sine unger og du deg av dine?? hvorfor må du legge deg oppi hva andre gjør? Du må jo være helt blåst! Blir så forbanna irritert av at andre skal rakke ned på andre bare for og få oppmerksomhet selv. Du burde vokse opp og drite i hva andre gjør og heller tenke på deg selv. Man oppdrar barna sine på en forskjellig måte, og det må du bare akseptere! Det er bare bra at barna lærer seg og smake på ander ting enn «kuli». Og vist barna liker noen «edle dråper vin som er vannet ut» og foretrekker det istedenfor «kuli»… Hva faen gjør det deg? Man sløser det faen ikke bort! ET PAR DRÅPER VIN FOR FAEN!!! Og selvom det er forbudt og servere alkohol til de som er under 18, kan ikke bare du følge den regelen vist den er så viktig for deg? også kan du drite i og legge deg oppi hva andre gjør? det blir ikke alkohol i det alex serverer ungene sine, fordi det er så utvannet. Syntes du det er kult og skrive et sånt innlegg? for da får du flere lesere og sånt? men du må bare lære deg at du ikke trenger og rakke ned på andre fordi du får creds av det selv. det er bare latterlig.

    • Susanne Kaluza

      25/11/2012 at 21:29 Svar

      Alle står selvsagt fritt til å gjøre de valgene de vil, innenfor norsk lov, med sine barn, men når du velger å uttale deg til et blad med 1 million lesere har du et ansvar for hva du sier.

  • Superjanne

    30/11/2012 at 16:35 Svar

    Dette var både kvalmende og irriterende og lese. Nå liker jeg ikke Alex mer. Sjukt. Folk burde ha mer respekt for alkohol. De fleste aner ikke hvor farlig det faktisk er.

  • BREXEXINCOSSE

    09/01/2013 at 18:51 Svar

    Reaching the Level Cap in TERA Online Different types of websites have become the main element of the internet. Most of them are very useful. Today, we cannot imagine to spend a single day without using any Google applications like Gmail, Google Maps, Google Talk, Google Earth, Google News, Google Book Search, Froogle and so on. People can get answers to their queries from various types of website. Wikipedia, Wiki Answers are the popular websites which people prefer to read when they search for any information. They rely on these websites as they get the right answers from these sites. Apart from seeking knowledge people also use the websites for their business to earn a handsome money. website

Post a Comment