Åpent brev til alle landets stortingsrepresentanter

Noen ganger blir man så opprørt over en sak at det ikke holder bare å skrive om det. Man må også skrive til de som faktisk sitter med makt til å endre. I dag har jeg derfor sendt et brev til alle landets stortingsrepresentanter. Brevet er et ledd i en aksjon jeg har dratt i gang sammen med en rekke andre, engasjerte bloggere som er like opprørte som meg. Håper du også har lyst til å bidra!

I brevet står det:

«Hei,

Først og fremst: Jeg har stor respekt for at abort er et vanskelig, moralsk og dypt personlig spørsmål. Jeg mener vi som samfunn må gjøre det vi kan for å sørge for at så få jenter som mulig blir nødt til å oppleve dette.

Jeg skriver til deg i dag om forslaget om å gi fastleger rett til å nekte å henvise kvinner videre til assistert befruktning, svangerskapsavbrudd samt skrive ut resept på nødvendig prevensjon.

Legene har allerede en reservasjonrett mot å utføre abort, en rett de har hatt siden 1975.  Den ordningen er god, og skaper ingen problemer verken for sykehus eller pasienter. Men det er en stor prinsipiell forskjell på å utføre et inngrep selv, og å henvise pasienter videre til en behandling de har lovfestet krav på. En lov som tillater fastleger å nekte å gi pasientene henvisning til lovlige helsetjenester er bare med på å gjøre det vanskeligere og mer tidkrevende å få helsehjelp for kvinnene som befinner seg i en slik situasjon.  Kvinner bør slippe denne merbelastningen.

Fastlegen er førstelinjetjeneste og den vi alle henvender oss til når vi har spørsmål om helsa vår. En allmennlege som har inngått en avtale med kommunen om å delta i fastlegeordningen har i dag plikt til å sørge for at pasientene får lovfestet helsehjelp. Skal vi ha det slik at fastleger selv skal få bestemme hvilke deler av norsk lov de vil hjelpe pasienten med? Jeg har respekt for at enkelte leger opplever deler av jobben sin som vanskelig, men her må vi veie legens behov mot pasientens behov og rettigheter. I en fastlegesituasjon er det pasientens behov som veie tyngst, ikke fastlegens.

Det er lettvint å hevde at saken kan løses ved å avtale bruk av andre leger når behovet oppstår. Ofte sier ikke en kvinne at temaet for timen er prevensjon eller abort når hun bestiller konsultasjon. Da vil hun måtte sendes ut av legekontoret igjen med beskjed om at hun må oppsøke en annen lege for å få hjelp. For en ung kvinne i en sårbar situasjon er dette en unødvendig tilleggsbelastning.

Det er umulig å kreve at kvinner på forhånd setter seg inn i hvilke reservasjoner fastlegen har siden vi ikke planlegger på forhånd at vi får behov for en henvisning som kan hjelpe oss å bli gravide, eller avslutte en uønsket graviditet.

Unge er ekstra sårbare siden de automatisk får morens fastlege. I tillegg kjøper og selger fastlegene pasientlister seg i mellom. Hva hvis din liste blir kjøpt av en fastlege som er mot p-piller eller abort?

For oss som er voksne og bor i urbane strøk vil neppe denne loven ha så mye å si, men hva med 15-åringen som er ufrivillig gravid i en liten bygd i Norge? Det er ikke fastlegen hennes som er den svake part her.

Dette dreier seg om om en kvinnes kropp og bør forbli hennes valg, uansett hvor hun bor i landet, og hvem hun har som fastlege.

Jeg spør derfor deg som stortingsrepresentant:

Vil du si ja til et vedtak som innskrenker norske kvinners rett til å få henvisning til assistert befruktning, abort eller få resept på ønsket prevensjon hos fastlegen sin? Ja/Nei

Jeg ser frem til å høre fra deg!

Med vennlig hilsen

Susanne Kaluza»

Hvis du enig, så er det supert om du kopierer brevet og sende det på epost til de som bestemmer!
Kanskje kan vi sammen klare å svinge stemmene? Eller i det minste vise politikerne at de ikke kan fratar kvinnene retten til lik helsehjelp hos fastlegen sin uten protester?

OPPDATERING: For at de politikerne som allerede har svart at de mot reservasjonsretten skal få tilbake innboksen sin (de har visst fått hundrevis av mail! hurra! sammen er vi sterke!) har jeg nå vasket lista, slik at det bare er de som vil innføre reservasjonsretten eller som ikke har svart som gjenstår.  Det bare er å klippe og lime rett inn i epostleseren:

kjell.ropstad@stortinget.nosvein.harberg@stortinget.noingebjorg.godskesen@stortinget.noJan-tore.sanner@stortinget.nosylvi.graham@stortinget.noTone.Troen@stortinget.nobente-stein.mathisen@stortinget.noHenrik.Asheim@stortinget.noNils-Aage.Jegstad@stortinget.no,mette.tonder@stortinget.nokari-kjonaas.kjos@stortinget.noHans-Andreas.Limi@stortinget.no,ib.thomsen@stortinget.no, per.lundteigen@stortinget.notrond.helleland@stortinget.noanders.werp@stortinget.noKristin-Ormen.Johnsen@stortinget.nojorund.rytman@stortinget.no ,morten.wold@stortinget.nofrank.bakke-jensen@stortinget.no , jan-henrik.fredriksen@stortinget.nokjersti.toppe@stortinget.noknut-arild.hareide@stortinget.noerna.solberg@stortinget.no,oyvind.halleraker@stortinget.noPeter-Christian.Frolich@stortinget.noTorill.Eidsheim@stortinget.no,Sigurd.Hille@stortinget.noOve-Bernt.Trellevik@stortinget.nogjermund.hageseter@stortinget.nohelge-andre.njastad@stortinget.nojenny.klinge@stortinget.norigmor.andersen-eide@stortinget.noHelge.Orten@stortinget.noelisabeth-robekk.norve@stortinget.noharald.nesvik@stortinget.nooskar.grimstad@stortinget.nokenneth.svendsen@stortinget.nomargunn.ebbesen@stortinget.noOdd.Henriksen@stortinget.nomarit.arnstad@stortinget.noelin-rodum.agdestein@stortinget.noolemic.thommessen@stortinget.nomorten-orsal.johansen@stortinget.noRasmus.Hansson@stortinget.nohans-olav.syversen@stortinget.noine-marie.eriksen-soreide@stortinget.nonikolai.astrup@stortinget.nomichael.tetzschner@stortinget.no,kristin.vinje@stortinget.nomudassar.kapur@stortinget.nostefan.heggelund@stortinget.no,siv.jensen@stortinget.nochristian.tybring-gjedde@stortinget.noulf.leirstein@stortinget.noBengt-Morten.Wenstob@stortinget.noingjerd.schou@stortinget.nogeir.pollestad@stortinget.noOlaug.Bollestad@stortinget.noGeir-S.Toskedal@stortinget.nobent.hoie@stortinget.nosiri.meling@stortinget.noarve.kambe@stortinget.no , tina.bru@stortinget.nobente.thorsen@stortinget.noRoy.Steffensen@stortinget.nobjorn.lodemel@stortinget.noheidi.greni@stortinget.nolinda.helleland@stortinget.noFrank.Jenssen@stortinget.no,per.sandberg@stortinget.noSivert-Haugen.Bjornstad@stortinget.nogeir-jorgen.bekkevold@stortinget.notorbjorn-roe.isaksen@stortinget.nobard.hoksrud@stortinget.noelisabeth.aspaker@stortinget.nokent.gudmundsen@stortinget.nooyvind.korsberg@stortinget.noHans-Fredrik.Grovan@stortinget.noIngunn.Foss@stortinget.noNorunn-Tveiten.Benestad@stortinget.noase.michaelsen@stortinget.noAnders.Tyvand@stortinget.nosvein.flatten@stortinget.noKarstein-Eidem.Lovaas@stortinget.no,anders.anundsen@stortinget.nomorten.stordalen@stortinget.no,

Har du en Facebook-profil er det supert om du vil lime denne teksten inn i profilen din:

» I dag har jeg sendt brev til alle landets stortingsrepresentanter og bedt de svare på om de vil innskrenke kvinners rett til lik helsehjelp hos fastlegen sin.

Håper du også vil bidra! Målet er å få «nei» fra minst 85 stortingsrepresentanter. Da sikrer vi flertall! Les mer om aksjonen og hva du kan gjøre her:
http://www.susannekaluza.com/?p=7352 »

Det er selvsagt bare å bruke bildet til aksjonen fritt på Facebook, Instagram, blogger osv!

Og har du en blogg er det supert om du vil dele brevet på bloggen din, enten slik det står nå, eller med selvvalgte ord.

Det er viktig å huske på at denne reservasjonretten ikke er et krav fra legestanden selv. Både Allmennlegeforeningen og Norsk Gynekologisk forening har vært tydelige på at de mener «hensynet til pasientene må veie tyngst i denne saken».

En ny undersøkelse slår også fast at 85 prosent av medisinstudentene er mot at de som leger vil få en slik rett til å reservere seg.

Det er heller ikke først og fremst en politisk sak etter de klassiske skillelinjene, men et spørsmål om man med et pennestrøk kan fjerne pasientenes lovfestede rett til lik tilgang på helsehjelp hos fastlegen sin.   Høyre har f.eks alltid vært krystallklare på at de er mot en slik reservasjonsrett.

De andre bloggerne som er med i aksjonen, og som også har sendt brev til politikerne er blant annet:

Om du også blir med i aksjonen, og har en blogg, så send meg en link så legger jeg deg inn på lista!

Som jeg skrev i forrige uke: Jeg har full respekt for at abort er en vanskelig og dypt personlig sak, og jeg mener som sagt at vi som samfunn bør jobbe for at færrest mulig kvinner blir nødt til å oppleve dette. (Og her finnes det mange gode tiltak f.eks bedre seksualundervisning i skolen, høyere engangsstønad og gratis prevensjon til alle unge.)
Men dette nye forslaget til reservasjonsrett koker ned til dette:

Alle norske kvinner burde kunne forvente samme helsehjelp fra fastlegen sin, uansett hvem de er og hvor de bor i landet.

 

No Comments
  • K.

    06/10/2013 at 10:13 Svar

    Jeg blir med! Og det blir blogginnlegg om det også! La oss stå på for rettighetene våre!

  • Ingri

    06/10/2013 at 10:37 Svar

    Takk for at du er så modig, og jeg er med 🙂

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 10:39 Svar

      Hurra! Sammen er vi sterke!

  • Rita

    06/10/2013 at 11:09 Svar

    Brevet er sendt! Dette kan ikke få skje i Norge i 2013! Er selv sykepleier og har jobbet på en avdeling der aborter var en del av hverdagen. For meg personlig var dette noe jeg tenkte mye og ofte på, og det var ofte vanskelig å være en del av. På samme dag kunne jeg administrere medikamenter som førte til abort hos en 16 år gammel jente, mens jeg noen timer senere trøstet et ektepar som hadde fått beskjed om at et høyt ønsket foster var dødt i mors mage. Men jeg er sykepleier, jeg er profesjonell og det betyr at vi skal ta vare på alle på samme måte! Det er ikke opp til meg å mene noe om valgene folk tar.

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 11:16 Svar

      Supert! Veldig glad for å høre at du engasjerer deg! Og send gjerne mailen videre til venner og kjente du tror vil bidra. Hver stemme teller!

    • Jona

      06/10/2013 at 11:47 Svar

      Godt å vite at det finnes sånne som deg i helsevesenet, Rita. Håper kollegaene dine tenker som deg. Takk for innsatsen du gjør i jobben din.

      • Rita

        06/10/2013 at 22:59 Svar

        Tusen takk for det, Jona! Det varmer! 🙂

  • Maud Helene

    06/10/2013 at 13:18 Svar

    Takk for at du tar opp kampen. Jeg er med!

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 15:06 Svar

      Supert! Si ifra om du poster på bloggen din og, så deler jeg lenke i innlegget 🙂

  • Bente

    06/10/2013 at 13:18 Svar

    Mailen er sendt!! Flott tiltak!

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 15:07 Svar

      Tusen takk for det! Sammen er vi sterke!

  • Susanna

    06/10/2013 at 13:49 Svar

    Takk for at du skrev dette innlegget Susanne. Du engasjerer. Mitt brev til stortingsrepresentantene er sendt. Dette forslaget er et tilbakeskritt for likestillingen og et tilbakeskritt for kvinners reproduktive helse i Norge. Jeg tror ingen kvinner tar lett på en abort. Det blir en ekstra byrde for den gravide å måtte gå til flere leger for å bi henvist til abort. Og, jeg regner med at de fleste ville følt seg ganske små i en situasjon der legen ikke ønsker å henvise videre. Disse kvinnene har det tøft nok som det er. Håper på det beste.

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 15:18 Svar

      Hei Susanna, takk for fine og kloke ord. Jeg synes du oppsummerer essensen i saken veldig godt. Det er pasienten som er den svake part i en fastlegerelasjon. Det er hun som trenger vår beskyttelse. Veldig glad du ville bli med å si ifra hva vi mener om dette til de som bestemmer! Mange klemmer fra Susanne

  • Rikke

    06/10/2013 at 14:42 Svar

    Da har jeg sendt email. Bra du setter i gang en slik aksjon. Kjempe flott initativ

    • Susanne Kaluza

      06/10/2013 at 15:19 Svar

      Suprt, Rikke! Veldig bra du ville bli med!

  • Marte Spets

    06/10/2013 at 15:56 Svar

    Hei Susanne,

    Jeg har sendt e-post til stortingspolitikerne og skal ellers støtte opp om aksjonen. Sånn kan vi ikke ha det.

    Jeg har samtidig bedt politikerne ta en titt på min kronikk i VG 23. september som handler om et annet aspekt ved abort: senabort etter uke 12. http://pluss.vg.no/2013/09/23/1369/UW3M3I. Faktisk våget jeg å skrive den blant annet på grunn av din åpenhet om temaet. Det er et vanskelig tema å skrive om.

    Kronikken var opprinnelig et brev til helseminister Jonas Gahr Støre. Jeg ønsker en endring i lovgivning (unødvendig med abortnemnd når fosteret ikke er levedyktig) og at vi kan velge metode for aborten (operasjon vs. fødsel).

    Dersom du vil støtte opp om også dette aspektet ved abort setter jeg pris på det. Et mål for meg er at det skal finnes informasjon om dette, jeg satt selv og søkte forgjeves i dagene etter vi fikk beskjeden uten å finne noe særlig. Ønsker å hjelpe andre i samme situasjon.

    Uansett, takk for at du engasjerer deg,
    Marte

    • Mariann

      06/10/2013 at 19:49 Svar

      Kjære Marte. Dette gjorde så vondt å lese! Jeg ante ikke at det var sånn, at man ikke kan velge, men jeg har lurt på hvorfor alle «velger» fødsel ved senabort. Det er kjempeviktig og rystende å høre at det ikke er noe valg. Tusen takk for at du deler.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 08:59 Svar

      Kjære Marte,
      tusen takk for din støtte og for at du delte din historie i den knallsterke kronikken på VG. Jeg har flere venninner som har vært i samme situasjon som deg og jeg har også reagert sterkt på at de faktisk må føde sitt døde/døende barn. Det er noe som kanskje kan virke helende for noen, men som defintivt er en merbelastning i en allerede tragisk sak for mange. Og at dere må opp for en abortnemnd i en slik sak? Det er en skam!

      Dette må det definitivt settes mer søkelys på. Takk for at du er sterk og deler!

      Varme klemmer fra
      Susanne

  • […] fastleger får til å si nei til kvinner i krise som søker abort. Les også Susanne Kaluza – Åpent brev til alle landets stortingsrepresentanter (her finner du en bra lenkesamling over temaet), Vampus – Reservasjon mot rettigheter?, […]

  • Terje

    06/10/2013 at 16:31 Svar

    Hvis leger med religiøse eller etiske overbevisninger skal få slippe å henvise folk til abort eller prevensjon, så skal jeg som vernepleier få slippe å tilrettelegge og følge personer med hjelpebehov til kirka/moske/synagogen pga at jeg er ateist eller?

    Hvis en person på boligen jeg jobber på kommer bort til meg å spør om jeg kan følge personen til kirka så nøler jeg ikke et sekund på å følge personen til kirka. Jeg jobber med mennesker som trenger hjelp, så jeg legger mine etiske og moralske overbevisninger hjemme.

    Hvis du utdanner deg til et yrke der du kommer til å jobbe med mennesker med forskjellige livssyn så må du legge ifra deg ditt eget livssyn hjemme. Hva om legen er imot homofili pga det er en synd i bibelen. Skal han få slippe å hjelpe homofile?

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 09:33 Svar

      Gode poenger, Terje!

    • Ingve

      07/10/2013 at 16:13 Svar

      Legger du moralen og etikken hjemme i jobben din, det høres ikke bra ut! Du må vel ta med deg et minste minimum av verdier i hvertfall du må ha for å gjennomføre jobben din da? Noen verdier trolig preget av humanisme og kristendom vil jeg tro.

      Hva om sjefen din eller en pasient vil tvinge deg til å gjøre noe imot din overbevisning eller samvittighet? Hva gjør du da? F.eks ta imot penger eller gaver, slår deg etc etc. Det er slike ting vi snakker om.

      Jeg kan ikke tenke meg at å følge noen til et gudshus akkurat krenker deg på noe vis…..

  • […] er en bloggaksjon iverksatt av Susanne Kaluza. Følgende andre bloggere er også med på […]

  • […] brevet eller skriv ditt eget. Full liste over stortingsrepesentantenes epostadresser finner du hos Susanne Kaluza. AbortAksjonAssistert befruktningFastlegerFeminismePrevensjonReservasjonsrett Likte du […]

  • Monika Taarneby (Nomana)

    06/10/2013 at 20:24 Svar

    Hei

    Jeg er med , og her er link til blogginnlegget : http://nomana.blogg.no/1381083794_mitt_valg__ikke_fastl.html

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 09:33 Svar

      Super! Jeg legger inn og linker direkte i innlegget!

  • Ingeborg Senneset

    06/10/2013 at 21:49 Svar

    Godt initiativ. Mailer sendt.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 09:34 Svar

      Tusen takk, Ingeborg!

  • Heidi

    06/10/2013 at 22:06 Svar

    Hva med samvittighetsfrihet? Jeg opplever motstanden mot reservasjonsretten som ubehagelig totalitært og intolerant, der enkeltmennesker ikke skal få lov til å følge sin samvittighet i et spørsmål som berører menneskeverd, hva som gir liv verdi, liv og død, osv. Reservasjonrett for deltagelse i (eller henvisning til) abort er ikke noe nytt og er blitt praktisert uten større komplikasjoner. Det er en løsning som gjør det mulig for oss å beholde dyktige leger, for leger har vi faktisk ikke mange nok av.

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 08:32 Svar

      Helt enig! Det er viktig at folk får lov til å mene andre ting enn oss. Derfor er jeg FOR reservasjonsretten mot å utføre abort. Sykehusene vet hvem det gjelder, slik at det ikke rammer pasientene. Dette er imidlertid et nytt forslag om å tillate fastleger å reservere seg mot å henvise pasienter videre til abort, assistert befruktning eller skrive ut resept på ønsket prevensjon. Det vil føre til store forskjeller mellom helsehjelpen du kan forvente å få hos fastlegen om du f.eks er en 16 åring i en liten bygd eller et godt voksent par i Oslo. Det er ikke holdbart!

      • Heidi

        07/10/2013 at 10:56 Svar

        Forslaget er nytt, men praksisen er ikke ny. Leger har reservert seg mot å henvise til abort i lang tid, og det har fungert godt. Dette er blitt en sak på grunn av det famøse rundskrivet til den rødgrønne regjeringen, hvor den av prinsipielle grunner tok et oppgjør med allerede etablert praksis. Dette er i stor grad et konstruert problem.

        • Susanne Kaluza

          08/10/2013 at 09:26 Svar

          Da siterer jeg fra Høyres svært nyttige gjennomgag av hvorfor de var mot reservasjonretten:

          «I dag er det ikke mulig for pasienter å vite om fastleger praktiserer noen form for reservasjon. Det betyr at kvinner, først og fremst, i en vanskelig og sårbar situasjon, risikerer å møte en moralsk fordømmelse fra fastlegen og en belastende avvisning, etter å ha tatt et vanskelig valg. Det er ikke dokumentert at praksisen som ble avslørt med enkelte leger som reserverte seg, var uproblematisk i praksis. Vi vet ikke hvor mange som ikke står frem med ubehagelige møter med fastleger, som ikke har ønsket å henvise til tjenester de har ønsket.

          Bytte fastlege ikke alltid like enkelt
          Det er mulig å se for seg en løsning på dette senere, men det endrer ikke at reservasjonsrett forblir problematisk. For mange er det vanskelig å bytte fastlege. Det handler både om at det i mange kommuner er få fastleger og lange avstander, og at det kan være belastende for unge kvinner å plutselig føle at alle vet de har byttet til en ”mer liberal” fastlege langt unna.

          Utvikling
          Dette er én problemstilling, som etter hvert kan være mer gjeldende for andre temaer. Norge får en mer heterogen legestand, etisk, kulturelt og religiøst. Det er nødvendig at fastlegetjenesten, pasientenes dør inn i helsetjenesten, møter dem med en enhetlig stemme. Det helsetilbudet fastlegen gir deg skal være det tilbudet du har rett til å motta, ikke det fastlegen finner for godt å sympatisere med.

          Sympati for reserverende fastleger
          Høyre har respekt for at enkelte leger opplever dette som vanskelig, og anser en henvisning som å være et ledd i en kjede knyttet til inngrep de er i mot. Her står det en avveining mellom legens samvittighet, og pasientens behov og rettigheter. I fastlegekontorene må sistnevnte i denne sammenheng veie tyngst.»

  • Randi

    07/10/2013 at 00:35 Svar

    Hei, vil bare takke for at du er den du er,kjenner deg ikke, men tenk at det finnes noen engasjerte mennesker der ute som setter i gang noe sånn som dette. Du er fantastisk! =)
    Jeg har ingen blogg, men kommer til å dele dette på facebook og insta, og håper at så mange som mulig er med! Sammen er vi sterke!

    Mvh. RandiC

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 09:34 Svar

      Tusen takk! Det var veldig fine ord!

  • […] For de av dere som fortsatt tror at dette ikke er begynnelsen på noe stort, men at det kun er fanatisme som har fått gjennomslag  i regjeringsavtalen, anbefaler jeg å henge deg på kampanjen til den fantastiske Susanne Kaluza for å gjøre noe med de… […]

  • Linda Hofstad Helleland

    07/10/2013 at 08:09 Svar

    Kjære Susanne Kaluza

    Takk for ditt åpne brev. Takk også for ditt engasjement i en vanskelig sak der flere hensyn må ivaretas.
    I Høyre har vi delt din bekymring for konsekvensene av fastlegers reservasjonsmulighet fordi kvinnens og pasientens rett til tjenester er det viktigste hensynet. Vi har derfor tidligere vært i mot dette.

    For oss er det viktig å understreke at vi aldri vil gå med på å begrense kvinnes rett og mulighet til å bestemme over egen kropp. Ordningen som vi har blitt enige med Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti om, skal både ivareta kvinnens rett til helsetjenester og samtidig vise respekt for enkelte legers samvittighet.

    Etter at Legeforeningen i sommer ble enige om å støtte en form for reservasjonsmulighet – lokalt vurdert, og uten at det går på bekostning av pasientene – talte det for at også vi vurderte om det var mulig å finne en god løsning. Det tror vi det er. Lokale hensyn betyr i praksis at det i noen kommuner og områder er lite realistisk at det er aktuelt å innvilge noen leger reservasjonsrett, fordi det vil gå på bekostning av pasientenes tilgang til tjenester. Da unngår man situasjonen med 15-åringen som nevnes i brevet.

    Åpenhet om dette må innebære at både kommuner som utsteder fastlegehjemler, og pasienter som velger fastlege, skal vite hva de kan forvente av en lege. Det betyr at ingen skal måtte oppleve å bli avvist av legen etter å ha åpnet seg om den vanskelige situasjon det kan være å ønske seg en abort. Informasjonen om leger som har brukt reservasjonsmuligheten skal være åpen og tilgjengelig. Både for de som allerede har en fastlege og de som velger en ny.

    Leger står daglig oppe i situasjoner som innebærer store etiske dilemmaer. Tunge hensyn kan veie på begge sider. Regelverket må imidlertid være entydig, og slå fast hva en pasient har rett på. Det må ha forrang. Reservasjonsmuligheten skal kun omfatte spørsmål om liv og død. Jeg tror man kan forene hensynet til pasientenes tilgang på helsetjenester, og respekt for enkeltlegers moralske reservasjoner. Det klarer man i reservasjonsmuligheten for å utføre abort – en ordning du selv beskriver som god. Jeg tror vi vil klare det samme for henvisninger.

    Som mor vet jeg hvordan det er å være i situasjonen før, tidlig og underveis i svangerskapet med alle de følelsene og uvissheten dette innebærer. I brevet skriver du at en kvinnes kropp er hennes, og valget bør være hennes. Det er jeg helt enig i. Høyre skal derfor sørge for at dette hensynet ivaretas. Svaret på spørsmålet du avslutter med blir derfor at Høyre ikke ønsker en innskrenkning i kvinners tilgang til og rett til assistert befruktning, abort eller prevensjon.

    Med beste hilsen,

    Linda Hofstad Helleland
    Stortingsrepresentant for Høyre

    Se også: http://www.hoyre.no/www/aktuelt/nyheter_fra_hoyre/Om+Høyre+og+reservasjonsmulighet.d25-T2tzOXZ.ips

    • Susanne Kaluza

      07/10/2013 at 16:14 Svar

      Kjære Linda Cathrine
      Tusen takk for svar på henvendelsen min. Jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å lese og å svare oss. Det er det ikke mange andre av de blåblå som har gjort, så det synes jeg er flott!

      Det er fint at Høyre vil tydeliggjøre hvilke leger som vil reservere seg mot å hjelpe pasientene sine med en henvisning til assistert befruktning, abort eller ønsket prevensjon.

      Like fullt: En tydeliggjøring av hvem som ikke vil henvise til abort eller assistert befrukning fjerner ikke de problematiske aspektene for pasienten, slik dere i Høyre tidligere har vært så tydelige på.

      Man kan nemlig ikke forvente at en kvinne setter seg inn i hva fastlegen mener før hun velger lege. Ingen planlegger å havne i en situasjon der de trenger henvisning til svangerskapsavbrudd.

      Fastlege er gjerne noe du velger mange år før du begynner å tenke på at du blir gravid. Selv har jeg hatt fastlegen min siden tidlig i tjueåra og hver gang jeg har vært gravid, samt når jeg har trengt henvisning til assistert befruktning har det vært trygt og godt å kunne diskutere dette med en person jeg stoler på, og som jeg kjenner meg, min helsehistorikk og som har mitt beste i tankene. Hvordan vil dette iveretas med den nye reservasjonsretten?

      Mange kvinner velger heller ikke fastlege selv. Barn får automatisk mors fastlege. Det vil si at jenta på 16 lett kan ha en reserverende fastlege om mor har valgt det slik. Hun fortjener støtte, hjelp og stødige rådgivere, ikke en avvisning fra det som potensielt er den eneste personen de kan snakke med.

      Jeg siterer her fra Høyres egne, svært gode og vektige uttalelse om saken:

      “Det er ikke dokumentert at praksisen som ble avslørt med enkelte leger som reserverte seg, var uproblematisk i praksis. Vi vet ikke hvor mange som ikke står frem med ubehagelige møter med fastleger, som ikke har ønsket å henvise til tjenester de har ønsket. Det er mulig å se for seg en løsning på dette senere, men det endrer ikke at reservasjonsrett forblir problematisk. For mange er det vanskelig å bytte fastlege. Det handler både om at det i mange kommuner er få fastleger og lange avstander, og at det kan være belastende for unge kvinner å plutselig føle at alle vet de har byttet til en ”mer liberal” fastlege langt unna.”

      Jeg reagerer på at Høyre så tydelig forteller kvinnelige velgere at dere er mot reservasjonsretten før valget, bare for å snu 180 grader etter valget.

      Er dette redelig mot velgerne, synes du?

      Jeg håper i liket med partiveteran Astrid Nøkkelby Heiberg at Høyre tenker seg om i diskusjonen i gruppene og at dere lar representantene deres stemme etter moralsk overbevisning.
      http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/10/03/haper-leger-mister-foreslatt-reservasjonsrett-til-abort

      Med vennlig hilsen
      Susanne

      PS: Jeg legger ved Høyres uttalelser om reservasjonsretten i sin helhet, i tilfelle noen i partiet har glemt hva dere gikk til valg på.

      Ingen reservasjonsrett for fastleger
      Den siste tiden har det gått en debatt om fastlegers rett til å reservere seg mot å henvise pasienter til abort og assistert befruktning, samt utdeling av p-piller.

      Kommunikasjonsavdelingen i Høyre- 22.02.2012 kl. 13.17 Skriv ut
      Regjeringen sendte sist høst ut et rundskriv som presiserte at dagens regelverk ikke tillot en slik reservasjon. Høyre støtter dette.

      Dette var tema for NRKs Debatten sist torsdag, og har vært berørt i flere aviser. Høyres holdning har vært at fastleger ikke skal kunne reservere seg slik at pasientene ikke får tilgang til et helsetilbud de har krav på, av samvittighetsgrunner.

      Ettersom det er naturlig med tvil i vanskelige spørsmål som dette, følger herved Høyres argumenter for hvorfor vi mener reservasjonsretten ikke gjelder for henvisninger.

      Bakgrunn
      Rundskrivet regjeringen sendte ut i oktober, ble utformet på bakgrunn av eksempler på at fastleger reserverte seg mot å henvise kvinner til abort, assistert befruktning eller nektet å gi dem p-piller. Alt dette er tjenester de har krav på.

      Tolerant lovverk
      I et åpent og liberalt samfunn er det viktig at den enkelte får ha personlige meninger og handle i tråd med dem, selv når de er i strid med majoritetens syn. Det er viktig å ha toleranse for at verdisyn varierer. Derfor er det slått fast at det eksisterer en reservasjonsrett for leger, som går på at de av samvittighetsgrunner kan avstå fra å utføre eller assistere i inngrep, som abort og assistert befruktning, dersom de er prinsipielle motstandere av det. Da dette ble vedtatt, i forbindelse med felles ekteskapslov, var det aldri Stortingets intensjon at reservasjonsretten skulle gjelde henvisninger. Det er en stor prinsipiell forskjell på det å utføre et inngrep, og å henvise pasienter til et lovpålagt tilbud. Denne prinsipielle forskjellen gjelder dels grad av deltakelse, men først og fremst handler det om hvordan pasienten påvirkes av de to ulike leddene.

      Fastlegen som portvokter
      Fastlegen er navet i pasientens kontakt med helsevesenet. Alle innbyggere kan ha en fast lege, som skal være deres primære kontaktpunkt med øvrige deler av norsk helsetjeneste. Det er fastlegens ansvar å gi pasienter det helsetilbudet de har krav på. Fastlegetjenesten skal representere et universelt tilbud til befolkningen.

      Belastning for pasientene
      I dag er det ikke mulig for pasienter å vite om fastleger praktiserer noen form for reservasjon. Det betyr at kvinner, først og fremst, i en vanskelig og sårbar situasjon, risikerer å møte en moralsk fordømmelse fra fastlegen og en belastende avvisning, etter å ha tatt et vanskelig valg. Det er ikke dokumentert at praksisen som ble avslørt med enkelte leger som reserverte seg, var uproblematisk i praksis. Vi vet ikke hvor mange som ikke står frem med ubehagelige møter med fastleger, som ikke har ønsket å henvise til tjenester de har ønsket.

      Bytte fastlege ikke alltid like enkelt
      Det er mulig å se for seg en løsning på dette senere, men det endrer ikke at reservasjonsrett forblir problematisk. For mange er det vanskelig å bytte fastlege. Det handler både om at det i mange kommuner er få fastleger og lange avstander, og at det kan være belastende for unge kvinner å plutselig føle at alle vet de har byttet til en ”mer liberal” fastlege langt unna.

      Utvikling
      Dette er én problemstilling, som etter hvert kan være mer gjeldende for andre temaer. Norge får en mer heterogen legestand, etisk, kulturelt og religiøst. Det er nødvendig at fastlegetjenesten, pasientenes dør inn i helsetjenesten, møter dem med en enhetlig stemme. Det helsetilbudet fastlegen gir deg skal være det tilbudet du har rett til å motta, ikke det fastlegen finner for godt å sympatisere med.

      Sympati for reserverende fastleger
      Høyre har respekt for at enkelte leger opplever dette som vanskelig, og anser en henvisning som å være et ledd i en kjede knyttet til inngrep de er i mot. Her står det en avveining mellom legens samvittighet, og pasientens behov og rettigheter. I fastlegekontorene må sistnevnte i denne sammenheng veie tyngst.

      Moralske debatter ut av legekontoret
      Hensynet til pasienter må her gå foran hensynet til legene. De er her i konflikt, for enkelte av legene. Det er helt legitimt, og fullstendig naturlig, at det er politisk og etisk uenighet om viktige verdispørsmål som gjelder seksualitet, reproduksjon og svangerskapsavbrudd. Men denne uenigheten må tas i det offentlige rom, ikke av den enkelte lege i møte med hver enkelt pasient.

    • therese utgård

      07/10/2013 at 23:34 Svar

      kjære linda h. helleland.
      mye klokt er blitt sagt og kommentert på denne bloggen og ellers, om reservasjonsretten. EN ting vil jeg likevel tilføye:

      som lege, med (påbegynt, enda ikke fullført) videreutdanning i folkehelse/offentlig helsearbeid, må jeg få arrestere deg og høyre på ett essensielt punkt; det blir hevdet at reservasjonsretten IKKE gjelder en innstramming av loven omselvbestemt abort, og at det ikke er denne loven saken gjelder. dette er feil!

      sett fra sosial-/samfunnsmedisinens ståsted, er reservasjonsretten, og alle andre ting som legger hinder i veien for en kvinne for å få utført en selvbestemt abort, å anse som en innstramming av selve RETTEN til selvbestemt abort. dette vil være et formelt vedtak i en mer restriktiv retning, og er så absolutt å se i direkte sammenheng med abortloven. det trenger med andre ord ikke å være en direkte og formell endring i selve abortloven, for at en skal anse retten til selvbestemt abort å være innskrenket!!
      det er nettopp med slike, og med lignende virkemidler, at politikere (og religiøse grupperiner f. eks.) ønsker å påvirke samfunnet og f. eks. tilgang til helsehjelp.
      for eksempel har de lange helsekøene ført til at enkelte politikere har vurdert å innføre større egenandeler på medisinsk behandling, fordi en da antar at færre vil ønske å betale for dette, og at førre dermed vil oppsøke helsehjelp.
      det er med andre ord meget kjent, både blant medisinere, og ikke minst blant politikere, at det å regulere TILGANGEN til helsehjelp, vil gjøre noe med bruken av helsehjelpen (uten å måtte ta belasningen med å formelt sett avskjære noen fra den).
      i tilfellet med reservasjonsretten vil altså det å begrense tilgangen ha direkte innvirkning på bruken/tilgangen på helsehjelpen (abort). og som alltid er det de minst ressurssterke gruppene som minster tilgangen først… helse er demokrati, og vi ønsker vel et samfunn med like muligheter for alle??

      til slutt tror jeg, rent personlig, at det ikke er for de stakkars legenens (de med samvittighetskvaler) skyld, at krf nå vil innføre en reservasjonsrett, ei heller for valgfrihetens skyld. (da hadde de vel ikke innført over 50% kristendom i skolen…). dette er selvsagt å anse som en meget effektiv medtode for å innskrenke kvinner rett til selvbestemt abort. å tro noe annet, at krf for eksempel går fastlegens ærend, er naivt.

      hilsen engasjert lege, pasient, kvinne og mor.

      • Susanne Kaluza

        08/10/2013 at 09:28 Svar

        Kjære Therese,
        takk for engasjert, klok og viktig presisering!

        Vennlig hilsen
        Susanne

      • Maria

        08/10/2013 at 10:47 Svar

        I dag tidlig fikk jeg et langtekkelig svar per e-post fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) som jeg regner med at flere her inne også har mottatt. Denne inneholder en utdypet begrunnelse for hvorfor han støtter forslaget. Utgård’s innlegg burde kanskje sendes til han som svar på hans e-post?

  • Carina

    07/10/2013 at 08:58 Svar

    Fantastisk bra initiativ, Susanne! Dette er så viktig!! Brevet skal videresendes!

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:38 Svar

      Tusen takk, Carina!

  • Jonas Gahr Støre

    07/10/2013 at 10:17 Svar

    Kjære Susanne,

    Takk for engasjementet og et viktig blogginnlegg. Som helseminister har jeg vært opptatt av å bevare kvinners rettigheter knyttet til abort, assistert befruktning og prevensjon.

    I Norge har vi tatt viktige valg som sikrer kvinner rett til disse tilbudene. Det mener jeg er viktig og riktig. Da abortloven ble vedtatt på 70-tallet sa Stortinget at ved organiseringen i sykehusene skal det tas hensyn til helsepersonell som av samvittighetsgrunner ikke ønsker å utføre eller assistere ved slike inngrep. Det ble imidlertid ikke gitt reservasjonsrett for henvisning eller prevensjon, og det mener jeg det er god grunn til.

    Fastlegen er inngangsporten til helsevesenet for oss i Norge, og hvis fastleger skulle reservere seg fra denne type tjenester, så blir det som du skriver vanskeligere og mer tidkrevende å få helsehjelp for de kvinnene som befinner seg i en slik situasjon. Jeg er enig med deg i at kvinner bør slippe denne merbelastningen.

    Jeg vil som Stortingsrepresentant stemme mot et slikt forslag hvis den nye regjeringen holder fast på å fremme det.

    Beste hilsner Jonas Gahr Støre

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:42 Svar

      Kjære Jonas,
      tusen takk for at du tok deg tid til å svare på brevet vårt.

      Jeg er glad for å lese at du er så tydelig i synet ditt på kvinners rett til å få lik helsehjelp hos fastlegen sin. Dette er en altfor viktig innskrenkning av kvinners rettigheter til å forbigås i stillhet.

      Håper du får med deg mange andre stortingsrepresentanter på tvers av partigrensene når det kommer til votering! Stå på!

      Med vennlig hilsen
      Susanne Kaluza

  • Hei Susanne, vi i Under Arbeid støtter initiativet ditt. Vi har sendt epost til stortingsrepresentantene, og linket til siden din på facebook-siden vår.

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:42 Svar

      Hei Sofie, så hyggelig å høre. Jo flere jo bedre! Sammen er vi sterke!

  • Ellen

    07/10/2013 at 10:34 Svar

    Jeg kan ikke skrive under et slikt opprop. Les gjerne mitt innlegg på verdidebatt Hvordan snakke om abort? http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat42/thread435847/?next=0

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:44 Svar

      Det står du selvsagt fritt til å la hver å gjøre, Ellen 🙂

  • Jeg har skrevet innlegg og sendt mail 🙂 Kommer også til å poste kampanje bildet på instagram 🙂 Nå må vi kvinner kjempe som aldri før, for det er VÅR kropp, og ikke skal få lov til å lege «gud» med våre kropper som svigermor kaller det.
    http://www.familieprat.no/wordpress/frujacobsen/jeg-vil-bestemme-over-min-egen-kropp/

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:45 Svar

      Kjempebra! Veldig glad du vil bidra, Fru Jacobsen 😀

  • Gunhild Gjevjon

    07/10/2013 at 11:25 Svar

    Ingen annen enn kvinnen selv skal bestemme om hun skal bære frem et barn.

    • Ingve

      07/10/2013 at 16:16 Svar

      Hvorfor det? Kan kvinner sette seg til dommer over barnets menneskeverd? Kan vi gjøre det mot noen som helst?

      • siv

        11/10/2013 at 21:27 Svar

        Da må jeg få spørre deg Ingve. Når 16 åringen blir brutalt voldtatt, skal da legen hennes bestemme om hun skal bære frem det barnet.? Eller hun selv, vi trenger ikke gå lengre tilbake i tid enn 100 år der kvinner brukte strikkepinnen til å fjerne barnet de bar på.
        Jeg er selv mor av dette året faktisk, men for 11 år siden ble jeg med et uhell gravid ( selv om jeg brukte prevensjon). I dette tilfellet slapp jeg å ta et valg, da svangerskapet tidlig gikk til grunne. Men nå idag ville jeg valgt abort om jeg hadde vært så ung og visst hva jeg vet idag. Og skulle bære frem et barn når du selv er barn eller ikke rede for og bli mor.
        Det skjer en enorm ikke bare fysisk forandring med deg under et svangerskap men en psykisk forandring som er helt overveldende for noen.

        Tenk en gitt situasjon; etter et

      • siv

        11/10/2013 at 21:48 Svar

        Men om kvinner ikke skal sette seg til doms over barnets menneskeverdi, skal da legen sette seg til doms over kvinnens menneskeverdi?

  • Wenche Misvær

    07/10/2013 at 11:58 Svar

    Flott at du setter fokus på dette! Jeg har sendt mail, og håper at mange flere vil gjøre det samme!

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:50 Svar

      Supert Wenche!

  • Kristine

    07/10/2013 at 12:11 Svar

    Brev sendt!

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:51 Svar

      Tusen takk, Kristine!

  • Eva-Synnøve

    07/10/2013 at 12:16 Svar

    Hei,

    Vi bør også la vår stemme blir hørt gjennom partienes Facebook-sider. Det vi sktriver der er åpent for alle og kan bli lest av partienes tilhørere.

    Jeg tipper det er mange som ikke helt er klar over hva slags begrensninger disse partiene ønsker/er villig til å godta når det gjelder «familienes valgfrihet» når det gjelder disse grunnleggende områdene.

    Eva-Synnøve

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 09:51 Svar

      Definitivt! Godt initiativ!

  • Siv

    07/10/2013 at 12:51 Svar

    Hei,

    strålende innlegg. Jeg har herved sendt min første henvendelse til stortingsrepresentanter. Jeg ser dog at noen av adressene ikke er gyldige. Det gjelder i alle fall disse to:
    Rasmus-Johan-Michael.Hansson@stortinget.no
    torill.wivegh@arbeiderpartiet.no

    Kan du oppdatere posten din ved å enten oppdatere med riktig adresse eller fjerne disse kanskje? 🙂

    Stå på! 🙂

  • Hege

    07/10/2013 at 12:56 Svar

    Jeg er med – det er kun kvinnen selv som bestemmer over sin kropp og hun bør ikke møte en moralsk pekefinger fra en lege som ikke deler hennes syn. Et slikt syn er privat og man blander vel ikke privat og forretninger?

    Hvis en lege kan reservere seg mot meg, så vil jeg i så fall ha muligheten til å kunne reservere meg mot vedkommende lege.

    Blogg er oppdatert (en produktiv tid mens lillegutt blunder!), facebook og insta med!

    http://www.mittlillesmykkeskrin.no/2013/10/apent-brev-til-alle-landets.html

    Takk for det du gjør og har satt igang og ikke minst for den du er Susanne – en fantastisk bra sak!

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 10:01 Svar

      Tusen takk for varme ord, Hege! Jeg linker til innlegget ditt på bloggen!

  • Torgeir Micaelsen

    07/10/2013 at 13:20 Svar

    Hei Susanne,

    Jeg deler alle tankene og meningene til helseminister Jonas Gahr Støre i kommentarfeltet over meg.

    Og vil derfor også stemme nei til et forslag om utvidet reservasjonsrett for fastleger i Stortinget.

    Beste hilsen Torgeir Micaelsen, stortingsrepresentant (Ap)

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 10:02 Svar

      Tusen takk for tydelig svar, Torgeir! Håper du får mange andre stortingsrepresentanter med deg når denne saken skal opp til votering. 85 hadde vært fint!

      Vennlig hilsen
      Susanne

  • […] AKTIVITETER « Åpent brev til alle landets stortingsrepresentanter […]

  • Lille Trille

    07/10/2013 at 16:03 Svar

    Helt hårreisende at fasleger skal få mulighet til å få en slik reservasjonsrett. Jeg er helt enig i brevet ditt og har sendt mitt bidrag.

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 10:03 Svar

      Supert! Sammen er vi sterke!

  • Marie Antonsen

    07/10/2013 at 16:36 Svar

    Hei! Har som privatperson sendt brevet i dag. Fikk svar fra Anne Wøien (Sp), som sier hun er imot dette forslaget fra den nye regjeringen. Hun hadde forresten fått ca. 200 mail 🙂 Må berømme deg for en kjempebra aksjon, Susanne Kaluza!

    Hilsen Marie Antonsen

    • Susanne Kaluza

      08/10/2013 at 10:05 Svar

      Strålende! Anne Wøien er herved notert og fjernet fra epostlista. Håper hun får med seg flere av partifellene sine også, for de har vært tause så langt..

  • Kine Kvear Hellingsrud

    07/10/2013 at 16:37 Svar

    Hei,

    Utrolig flott at du viser så stort engasjement og at du i tillegg engasjerer så mange – blant annet meg. Takk! Dette er en viktig sak som i utgangspunktet vi burde slippe å diskutere i dag, ettersom det er et stort tilbakeskritt fra 1975. Det er virkelig helt på trynet. Abort er et såpass vanskelig valg fra før av, at ingen burde tjene på å gjøre det enda vanskeligere for de det gjelder. I tillegg er det helt forkastelig at noen skal få lov til å bruke sine egne moralske overbevisninger til å bestemme over andres kropp – dette håper jeg at jeg aldri blir nødt til å oppleve. Derfor har jeg nå sendt videre brevet du har skrevet til alle stortingsrepresentantene. Håper så mange som mulig gjør det, og at vi sammen kan nå frem!

  • Oline

    07/10/2013 at 17:14 Svar

    Hei

    Jeg har sendt, synes det er så flott at du tar et grep -noe må vi jo gjøre, når rettigheter smuldrer. Endret en ting i mailmalen din: dette handler for meg ikke bare om kvinnen. Bak enhver graviditet står også en mann, og selv om avgjørelsen til sist er kvinnens, vil en slik skammelig lovendring også ramme mange menn. Derfor skrev jeg pasienters rett til å bestemme over egen kropp og eget liv.

    Oline

    • Oline

      07/10/2013 at 18:06 Svar

      PS Fikk svar fra Anne Tingelstad Wøien

      Kankje hun burde tas ut av maillista?Ser hun er nevnt ovenfor også:

      Takk for mail. Jeg tror jeg har fått bortimot 200 så og si likelydende mailer i innboksen… og er fortsatt i mot dette forslaget fra den blåblå-regjeringa.

      Mvh

      Anne T Wøien

      Senterpartiet

      • Susanne Kaluza

        08/10/2013 at 10:07 Svar

        Ja, Anne T. Wøien er herved tatt ut av epostlista! Håper hun kan få med seg mange av partifellene sine også, for derfra har det foreløpig vært stille.

  • Ken Hugo Jørgensen

    07/10/2013 at 18:58 Svar

    Brevet er sendt og oppfordring til alle om å gjøre det samme er lagt ut på min facebook-side.

  • […] Susanne Kaluza har blitt så opprørt at hun har skrevet epost til alle landets stortingsrepresentan…, og utfordret mange av dem på Twitter. Brevet er klokt og godt skrevet, og blant flere viktige poeng hun løfter fram er følgende: For oss som er voksne og bor i urbane strøk vil neppe denne loven ha så mye å si, men hva med 15-åringen som er ufrivillig gravid i en liten bygd i Norge? Det er ikke fastlegen hennes som er den svake part her. […]

  • Maria

    07/10/2013 at 20:23 Svar

    Tusen takk for at ditt engasjement og initiativ – e-post er herved sendt ut! Denne saken provoserer meg, som mye annet det ser ut som den nye regjeringen vil endre på. Hvorfor skal man ta dette lange steget tilbake?

  • Hege

    07/10/2013 at 20:46 Svar

    Flott at du tar dette initiativet!

    E-posten er sendt 🙂

  • Maria

    07/10/2013 at 21:58 Svar

    Fikk denne gledelige tilbakemeldingen fra Anne T. Wøyen i SP:

    «Takk for mail. Jeg tror jeg har fått bortimot 200 så og si likelydende mailer i innboksen… og er fortsatt i mot dette forslaget fra den blåblå-regjeringa.

    Mvh
    Anne T Wøien
    Senterpartiet»

  • Anette Låhne

    07/10/2013 at 22:17 Svar

    Så flott at du satte i gang denne kampanjen. Et hårreisende forslag, så brev er sendt og blogg er oppdatert med innlegg om dette.

    Med vennlig hilsen

    Anette Låhne

  • Karianne

    08/10/2013 at 02:39 Svar

    Hei Susanne! så flott engasjement og virkelig en viktig sak! hadde ikke peil på at det gikk så dårlig politisk sett der hjemme! Ugh, det er ikke særlig mye bedre i asutralia nå, det er sikkert (panneklaps!!)
    Har sendt kopi av brevet ditt og delt på insta. Jeg skal se om jeg får tid til å skriv et innlegg på bloggen min, hvis ikke så linker jeg bare til deg og denne =)
    Stå på, fantastisk damen!! xxx

  • Gitte

    08/10/2013 at 13:17 Svar

    Brevet er herved sendt! Lånte dine ord, og håper flere brev vil føre frem!!

  • Turtledesign

    08/10/2013 at 14:59 Svar

    Dette forslaget har opprørt meg kraftig, så jeg har laget et innlegg og sendt mail. Angrer nesten litt, for svarene jeg har fått gjør meg ganske trist, tenk at folk vil gå for noe sånt! Men, det gjør det desto viktigere å få oppmerksomhet rundt det og kanskje få stoppet forslaget!

    http://iamturtledesign.blogspot.no/2013/10/min-kropp-mitt-valg.html

  • Lilith Ravn

    08/10/2013 at 22:12 Svar

    Hei du ! 🙂
    Utrolig flott innlegg, jeg liker måten du skriver på.
    Har selv skrevet mail, og også skrevet ett eget innlegg på bloggen min rundt dette. Om du har lyst til å lese det, finner du det gjennom denne linken: http://sensurert.wordpress.com/2013/10/08/jeg-vil-bestemme-over-kroppen-min-selv/

  • […] svar fra deres Stortingsgruppe skulle regnes som et svar fra alle, og spurte pent om jeg ikke kunne ta bort epostadressene deres fra bloggen min snart. Representantene deres fikk nemlig hundrevis av mail som fylte opp innboksene deres på […]

  • Hanne Svendsen

    09/10/2013 at 10:30 Svar

    Jeg har nå sendt min kopi til lista ovenfor. Jeg fikk til og med et utfyllende svar fra en av politikerne som er for endringen. Jeg takker deg for at du tar dette initiativet. Jeg har selv vært i situasjonen der jeg var 17 år og gravid. Avgjørelsen om å ta abort var på ingen måte enkelt og den følger meg naturlig nok fremdeles. Hadde legen som henviste meg sagt at dette ville ikke han gjøre av etiske betraktninger og religiøse overbevisninger, så vet jeg faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert. Det hadde vært en vanvittig påkjenning i en allerede forferdelig sårbar situasjon.

    Det er min kropp, og jeg vil ikke føle meg dømt av leger fordi valg jeg tar ikke passer inn i deres verdensbilde!

  • liss

    09/10/2013 at 15:24 Svar

    har sendt mail jeg også. ¨lånte dine ord.

  • liss

    09/10/2013 at 15:31 Svar

    delte dette også på facebooken min. håper flere skriver brev, og dette vil føre til at det ikke blir slik.

  • […] fleste kan vel ikke ha unngått å få med seg den heftige bloggaksjonen som pågår nå. Suzanne Kaluza med flere har satt i gang en aksjon de kaller #kroppenmin som går på det at leger skal kunne reservere seg […]

  • Ingrid

    09/10/2013 at 16:56 Svar

    Hei!

    Flott tiltak. Jeg fikk mail tilbake fra Kjell Ingolf Ropstad, en KrF-politiker fra Aust Agder. Jeg vil gjerne dele svaret hans og mitt svar til dette. Jeg kan ikke sitte og se på at en politiker trekker inn aktiv dødshjelp i denne diskusjonen! Diskusjonen han kaller liv/død-spørsmålet.

    «Hei!

    Takk for mailen din. Saken kommer jo ikke opp i Stortinget siden det er en forskriftsendring, men jeg støtter endringen.

    Hovedpoenget er jo at vi ønsker å beholde løsningen som har fungert godt til nå, at det skal være anledning til å henvise til en annen lege dersom behandlingen man må henvise til strider mot samvittigheten, og det dreier seg om et liv/død-spørsmål. Så skal pasienten selvsagt få den behandlingen hun har krav på! Dette er en ordning som har fungert godt i 30 år, og som egentlig ikke har blitt kritisert noe særlig før endringen kom for et par år siden. Når vi har forsøkt å fått departementet til å dokumentere at pasienter er misfornøyde kan de ikke vise til noen klager. Jeg er derfor trygg på at dette kommer til å fungere utmerket også i fremtiden.

    Så mener jeg også at dette er et viktig prinsipielt spørsmål. Det er ikke greit å overkjøre noens samvittighet. Når den Norske legeforening er kommet til dette standpunktet er det fordi de (og jeg) mener det er et gode at helsepersonell tar etiske valg og betenkninger og ikke vil overkjøre disse. Vi vet også at det kan komme aktiv dødshjelp på et eller annet tidspunkt, og da er også dette en ventil for å hindre at man må utføre det. Eller mener du at man skal tvinge leger også til dette? Det er uansett også bare et lite mindretall av legene som benytter seg av denne retten (ca 200 av 5000), men det gjør den ikke noe mindre viktig. For noen av disse handler dette om et være eller ikke være for legepraksisen.

    Vil også minne om artikkel 18 i FNs Menneskerettserklæring som handler blant annet om retten til å nekte å handle mot sin etiske eller religiøse overbevisning. Denne retten er også slått fast i en resolusjon vedtatt av Europarådet i 2010. Helsepersonell må ha en tilsvarende rett til å nekte å delta i medisinsk praksis som strider mot deres overbevisning hjemlet i reservasjonsretten. Gynekologene har hittil hatt lovmessig hjemmel for å reservere seg fra å delta i abortinngrep. Er de de neste som skal fratas retten?

    Jeg er glad oppropet til Susanne starter: «Jeg har stor respekt for at abort er et vanskelig, moralsk og dypt personlig spørsmål.». Det er jeg helt enig i. Derfor mener jeg at muligheten til å kunne reservere seg for henvisning til behandling som strider mot samvittigheten og dreier seg om liv/død-spørsmål er viktig og må gjeninnføres.

    Alt godt!
    Kjell Ingolf»

    Mitt svar:
    «Hei.

    Jeg setter pris på at du svarer på mailen min, men virkelig – trekker du inn temaet om aktiv dødshjelp i en diskusjon om abort? Det er vel ingen som vil nekte en lege å reservere seg mot å utføre abortinngrepet, men mot den handlingen å nekte å henvise en kvinne som mest sannsynligvis er i dyp nød, sorg og desperasjon. INGEN kvinne tar en abort med lett hjerte!!

    Det er rett og slett tullete og temmelig ignorant å trekke linjer til aktiv dødshjelp. Så lenge ingen leger ikke blir tvunget til å utføre aborter (Det er det vel ingen som ønsker? Det er langt fra spørsmålet her!) – tror du virkelig at det er sannsynlig at de blir bedt om å ta livet av et menneske? Det er et meget stort steg mellom disse to – et steg som det ikke går an å sammenligne. Hva vi diskuterer er ikke et spørsmål om liv og død, som du skriver. En abort er ikke et drap, en abort handler ikke om død. Det er likevel et spørsmål om liv, og det handler om kvinnens liv. Som hun selv må kunne bestemme over.

    Jeg forstår at du tydeligvis er en kristen person, men det slutter aldri å forundre meg over at den kristne barmhjertigheten så tydelig har strenge grenser og regler for hvem som skal motta denne. Her er det tydelig at det er legen som blir satt over kvinnen som ønsker og trenger hjelp.

    Ps. Menneskerettighetserklæring, artikkel 18? Denne kan like så godt bli brukt til å sette til side det hårreisende nye KRLE-faget dere vil innføre. Denne retten innebærer «frihet til offentlig å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning». Med 55% kristendom blir det ikke mye til overs for f.eks. sikher, ateister, jøder eller muslimer, blir det vel? Eller har du glemt at menneskerettighetsdomstolen i 2006 dømte at KRL-faget bryter med, jepp: menneskerettighetene.»

    • Vett

      09/10/2013 at 17:56 Svar

      Fikk akkurat den samme e-post av vedkommede. Å svare med et kopi-lim brev er ikke helt ok, etter min mening. Bruk heller noen dager/uker og kom tilbake med svar da.

      • Ingrid

        09/10/2013 at 18:39 Svar

        Tenkte nok det var et klipp-og-lim-svar. Men å kalle denne debatten et liv/død-spørsmål, det måtte jeg bare svare på!

        • Liv

          21/10/2013 at 10:46 Svar

          JO, for noen handler faktisk denne debatten om AKKURAT liv eller død.
          Det er her sakens kjerne ligger, at noen av oss faktisk mener at dette er et liv som har krav på beskyttelse, og at det ikke er opp til oss å avslutte det selv.

          Det er en BABY ved 16 uker! Ja, forhold dere til realitetene!

          Dere abortforkjempere er NOKSÅ arrogante i argumentasjonen deres.
          Veldig skuffet over den arrogante, ufyselige tonen til Susanne i debatten med Hareide. Dere krever at man skal respektere deres syn, men det fins ingen respekt for at andre føler annerledes.

  • Vett

    09/10/2013 at 17:25 Svar

    Det er ikke ofte jeg sender ut denne typen brev, men denne saken er litt for grov til å ignoreres. Takk for engasjementet ditt, Susanne!

  • Camilla

    09/10/2013 at 17:29 Svar

    Mail sendt! Stå på, Susanne, du er super! 🙂

    Klem,
    C

  • Elise Røe

    09/10/2013 at 18:06 Svar

    Hei Susanne!

    Veldig bra at du setter fokus på temaet. Jeg har skrevet innlegg om dette på min blogg:http://eliseblogg.wordpress.com/2013/10/09/leger-bor-ikke-kunne-reservere-seg-fra-a-gjore-sin-jobb/. Håper virkelig denne kampen fører frem!

  • […] å nekte å skrive respter på p-piller og skrive henvisning til assistert befruktning eller abort. Fremgangsmåten finner du her og jeg oppfordrer dere alle til å også sende en mail! Jeg har allerede sent mail, og det håper […]

  • Helene Drage

    10/10/2013 at 17:00 Svar

    Utrolig bra tiltak. Jeg har idag skrevet om dette på min egen blogg: http://www.helenedrage.com/min-kropp-mitt-valg/ i tillegg til å sende mail til stortingsrepresentantene. Jeg håper denne aksjonen fører noen vei og sier takk for at du stiller deg i front for denne saken.

  • kathrine

    11/10/2013 at 10:29 Svar

    Har sendt e-post og postet det i bloggen min – dette er sykt!
    http://grankongla.blogspot.no/2013/10/legers-reservasjonsrett.html

  • […] til Suzanne Kaluza som har gjort sitt for å vise kva konsekvensen av den nye regjeringa sin reservasjonsrett for […]

  • jente 19

    11/10/2013 at 19:21 Svar

    Mail Sendt til alle!

  • Tom Andre Nilsen

    17/10/2013 at 21:05 Svar

    Hvorfor ikke bare slutte å bruke norske kristne og katolske leger?

    Muslimske leger med pakistansk og andre bakgrunn respekterer mennesker. Vietnamesiske, kinesiske og andre Asiatiske leger dømmer ikke folk. De er nøytral og respekterer mennesket for den handlingen de selv ønsker å utføre.

    Har dere en norsk lege som er kristen eller katolsk så skift lege så rask som mulig.

  • Akmed Yildiz

    17/10/2013 at 21:16 Svar

    Jeg tror grunnen til at de vil innføre reservasjonsrett er fordi de vil at norske kvinner skal føde flere barn. De tvinger kvinnene til å føde barn. Derfor har de innført reservasjonsrett.

    Jeg er ikke noen flink blogger, men jeg hopper over til et annet tema angående innvandrere.

    Mine to foreldrene er fra pakistan. Jeg er født og oppvokst i Norge og har norsk statsborgerskap. Jeg skjønnner ikke hvorfor jeg får tittelen innvandrer. Når jeg er oppvokst og veldig godt intergrert i det norske samfunn burde jeg bli kalt for en nordmann. Jeg spiser knekkebrød med smør, gulost og brunost. Avlikevel blir jeg definert som en innvandrer. Er man født i Norge og oppvokst i Norge burde man få tittelen nordmann og ikke innvandrer. Noen bloggere som støtter meg i at jeg har rett her???

    Hadde jeg blitt født i Amerika med to utenlandske foreldre. Hadde jeg blitt kalt amerikaner og ikke innvandrer.

    Det er ikke noe rart at utenlandske mennesker beholder sin kultur. Siden nordmenn i Norge vil ikke at vi skal integrere oss. Født og oppvokst i Norge. Da er vi utlendinger en nordmann og ikke innvandrer.

  • Rikke

    18/10/2013 at 22:41 Svar

    Hei, mulig noen allerede har meldt fra om dette, men jeg fikk en rekke automatiske svar når jeg sendte mail til epostadressene på lista. Mange av de informerte om at de nå har nye epostadresser.

    Ellers synes jeg du gjør en veldig god jobb, og at du utklasserte Hareide i debatten på Aftenposten TV. Takk!

  • […] Åpent brev til alle landets stortingsrepresentanter 107 comment(s) […]

  • […] SV har allerede fremmet forslag i Stortinget om å stoppe dette. Hva kan du gjøre? Du kan hjelpe oss å opprettholde presset mot Høyres stortingsgruppe, for eksempel via aksjonen Susanne Kaluza har dratt i gang. […]

  • Susanne

    27/10/2013 at 01:13 Svar

    Jeg har også skrevet et blogginnlegg om dette: http://shefoto.blogg.no/1382828496_fastlegers_reservasjo.html

  • […] Du kan lese hele den tankevekkende kronikken til Olaug her.   […]

  • […] har det strømmet på med tilbakemeldinger og sterke historier i innboksen min i forbindelse med aksjonen #minkropp. I tillegg til mange unge som skriver at denne saken har vekket deres politiske enagsjement, eller […]

  • Linda Gräfe

    11/11/2013 at 15:07 Svar

    Jeg har fulgt din oppfordring og sendt ut email til mange som sitter i regjeringa bl.a.
    Fikk et svar i helga som lød slik:
    ———————-
    Saken du henviser til er totalt feil fremstilt. Det du beskriver, er slik det har vært praktisert i 40 år. Det er dette vi nå forsøker og rydde opp i.

    Kari Kjønaas Kjos
    Den 10. nov. 2013 kl. 12:19
    ———————-

    Men jeg har også delt mine egne tanker med mange andre feks på FB. Og de lyder slik:

    LEGENS RESERVASJONSRETT: JA/NEI
    Et «JA» gjør leger til dommere! Det er ikke rett! Kvinnen bestemmer over sin kropp og sitt liv! Kvinnen er pasienten og hun har bestilt en time hos sin fastlege for seg selv. Fastlegen sine egne meninger eller prinsipper er private og hører ikke hjemme i møtet med pasienten. Det må stilles tvil ved en fagperson, i dette tilfelle legen, om han blander inn egne meninger, behov eller prinsipper i møtet med en sårbar pasient. Hva om alle fagpersoner fra andre yrkesgrupper skulle ha en reservasjonsrett; en offiser nekter å bære våpen, en sjåfør nekter å kjøre visse strekninger, en lærer nekter å undervise visse elever, en utrykkningspatrulje fra politiet nekter å hjelpe en som har tilkalt dem av egne religiøse overbevisninger, en kirurg nekter en pasient blodoverføring pga at han selv er Jehovas vitne.
    Kvinnens rett er lovhjemlet! Kvinnens behov og kvinnens rett må telle mer og veie tyngre enn legens private behov! Legen er på jobb!

    Leger som ikke kan gi lovhjemlet behandling på grunn av personlig overbevisning må velge et annet yrke eller en legerolle som ikke er i konflikt med egen etikk og moral! Staten gir fastlegene driftstilskudd for å utøve helsetjenester for pasientene de har på sine lister. Fastleger som ikke kan utføre sine arbeidsoppgaver i tråd med norsk lov av private overbevisninger må bytte jobb!

    HVA MENER DU?

    • cav

      07/01/2014 at 03:32 Svar

      Helt enig!
      Og når så noen leger har fått gjennomslag for reservasjonsrett på religiøst eller livssynsmessig grunnlag, hvor går så grensen for andre legers krav om reservasjonsrett?

      Vi er etterhvert ganske mange her i landet som må bruke medisiner som er av animalsk opprinnelse. For mitt vedkommende dreier det seg om at jeg ikke produserer visse hormoner og må ha dem tilført via medisin. Problemet er at jeg ikke tåler den syntetisk fremstilte hormonerstatningen som er vanlig å gi for min sykdom, jeg må ha medisin som inneholder hormoner fra gris. Det begynner jo å bli en del leger med en religion som ser på grisen som et urent dyr, og når noen leger kan få reservasjonsrett mot å utføre oppgaver basert på deres livssyn, er det ikke utenkelig at enkelte av disse legene kan komme til å forlange en reservasjonsrett mot å skrive ut medikamenter som inneholder stoffer fra «urene» dyr.

      Jeg synes leger ikke bør ha noen form for reservasjonsrett basert på livssyn/religion i det hele tatt. Legers reservasjonsrett bør kun baseres på medisinsk grunnlag. Hvilken tro eller hva slags livssyn legen har, er et privat anliggende og kun det – det angår overhodet ikke pasienten og hører ikke hjemme under noen konsultasjon i det hele tatt.

  • Inger Faber-Swensson

    13/11/2013 at 15:42 Svar

    Jeg har akkurat lest ditt innlegg i Tidsskrift for den norske legeforening, kjempebra! Jeg støtter deg fullt ut, både som kvinne og som lege. Spesielt synes jeg det er flott at abortsøkende kvinner deltar i debatten.

    Jeg er klart mot reservasjonsrett for fastleger. Dessuten reagerer jeg sterkt på at et så viktig etisk spørsmål skal avgjøres ved hestehandel i lukket rom (regjeringsforhandlingene) og i «halv-lukket» rom i Legeforeningens Landsstyre, på tvers av både Almenlegeforeningens og Gynekologisk forenings anbefalinger.

    Mitt engasjement ble trigget til aktivitet da Michael Tetzchner uttalte på P4-nyhetene at de som sendte emailprotester om denne saken var uforskammete; emailene blokkerte i følge ham de seriøse sakene i innboksene. Etter hans oppfordring sendte jeg derfor protesten min pr. brev til helseministeren, med kopi til Legeforeningen og til Tetzchner. På Facebook oppfordret jeg andre til å gjøre det samme. I tillegg ble jeg provosert av et leserinnlegg fra en kollega i Fædrelandsvennen, som sammenlignet de legene som ønsker reservasjonsrett med Martin Luther, som talte paven midt i mot. Han mente at disse legene ved sin reservasjonsrett førte samfunnet og menneskerettinghetene mange skritt fremover. Jeg skriver sjelden leserinnlegg, men nå gjorde jeg det!

    Ett argument som stadig kommer opp, er at det dreier seg om så få fastleger at det har liten praktisk betydning. For meg er dette en prinsipiell sak; om det så bare var én lege som ønsket fritak, burde det ikke innvilges. Dersom den enkelte fastlegens personlige etiske vurderinger skal trumfe norsk lov, er vi på ville veier. Reservasjonsrett i forbindelse med abort vil kunne skape presedens for reservasjonsrett også i andre saker.

  • […] du noe i 2013 som du aldri har gjort før?  Hmmm.. Jeg har aldri sendt brev til landets politikere før. Men det gikk jo ganske fint? (I hvertfall om du ikke spør Michael Tetzschner) Ellers har jeg aldri […]

  • Hilde Stensrud Andersen

    23/01/2014 at 15:16 Svar

    Hei Susanne!!

    Fantastisk engasjement i denne viktige saken!! Vi må nå frem med dette slik at unge jenter som trenger det får den hjelpen de trenger. Jeg stiller meg totalt uforstående til at saken faktisk har kommet så langt den har.

    Jeg og mannen min har delt på FB i dag, sendt mailer til Stortinget, og også fått en tilbake fra Nikolai Astrup:

    ‘Hei,
    Jeg vil anbefale at du leser regjeringens høringsforslag om reservasjonsmulighet for fastleger. Det er mye i teksten fra Susanne

    Sendt fra min iPhone.’

Post a Comment