Blir du med å lage tidenes 8. mars tog i år?

IMG_8389
Vår generasjon blir ofte beskyldt for å være late. Selvsentrerte. Uengasjerte.

IMG_8406

Og jeg innrømmer det gjerne. Det skal mye til før jeg trekker ut i gatene for å gå i tog. Men i år kjenner jeg at jeg har lyst. For hadde det ikke vært gøy om vi kunne fått til et skikkelig, godt gammeldags, heidundrandes 8. mars tog i år?

Vist politikere og kritikere at vår generasjon ikke er så uengasjerte og uinteresserte som de skal ha det til?

BegeKi5IcAAbP57

Reservasjonsrett aka henvisningsnekt er en slik kamp vi kanskje trodde vi var ferdig med på 70-tallet, men som vi tydeligvis nok en gang blir nødt til å si ifra til de som bestemmer hva vi mener om.

Derfor ble jeg så glad da jeg så at en av hovedparolene både i 8. marstoget i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim i år er nettopp:

«Forsvar abortloven – nei til reservasjonsrett!».

IMG_8392

Dette er en sak der jeg synes det er viktig at vi viser Regjeringen hva vanlige norske kvinner (og menn!) mener om hestehandelen deres.

IMG_8391

Jeg har derfor fått en AD-venninne til å lage en rekke fine bilder, som jeg håper du vil hjelpe til å spre på Facebook, Instagram, mail, hjemmeside eller bloggen om du har. Bildene er til fri bruk, så det er bare å dele -det du liker best, flere eller alle- av hjertens lyst!

#8mars og #minkropp!
IMG_8397


Jeg synes som dere vet slett ikke at abort er noen enkel sak, men at når du vil ha barn og hvor mange barn du vil ha er et valg hver enkelt kvinne og hver enkelt familie er best egnet til å ta selv, -uten at leger som frivillig har valgt å jobbe i det offentlige helsevesen skal få rett til å felle en moralsk dom over valget de tar. 

Mine tanker om å gi fastleger en henvisningsnekt kan du lese mer om her (Derfor er ikke Regjeringens forslag bra nok)  og her (Hvem rammer egentlig reservasjonsretten?)

IMG_8390

Jeg synes også trebarnsmoren og bloggeren Jonna hadde veldig gode poenger i sitt innlegg «Nei jeg er ikke ferdig -mine meninger om abort og reservasjonsrett»

Andre bra damer som gynekolog Heidi Thornhill «Hva er dette for et mas» og «Høies paradokser», Cecilie Asker «Den ensomme byrden», Ida Jackson «Slutt å dele bilder av gummibabyer folkens» og den kristne legen Therese Utgård «Jeg nekter, både som kristen og som lege, å ikke ta verden slik den egentlig er, innover meg» har også skrevet klokt og engasjert om saken.

Også måtte jeg le godt av bloggeren Doremus sin gjennomgang av «Reservasjonsrettstaten».

IMG_8404

Arrangementet er på Youngstorget lørdag 8. mars klokka 15 (andre fine paroler er blant annet «Likelønn NÅ», «Stopp vold mot kvinner» og «Lovfest rett til heltid, ja til 6 timers dag!»)

På Youngstorget skal blant annet Kari Jaquesson snakke, og Lisa Arntzen fra Dixi ressurssenter mot voldtekt. Du kan lese mer om årets 8. mars tog her. 

IMG_8393

Noen av de andre bloggerne som har delt disse bildene,-og oppfordringen om å bli med i tog er blant annet:

På Tjukka -Av og til helbrede, ofte lindre, alltid trøste
Jannorama -Bli med i toget
MadDam –Pekefingerrett, ikke reservasjonsrett
Moldvarp -Litt kvinnorama på ein torsdag
Fru Jacobsen -8. marstog: Vil du være med?
A Greener Heart – Bli med å gå i tog på kvinnedagen 8. mars

Legger du ut bilde på bloggen din, så send meg en link (eller skriv i kommentarfeltet) så oppdaterer jeg dette blogginnlegget med link rett til ditt innlegg. 

IMG_8405

Sammen er vi sterke! 

Blir du med å spre ordet? Og sees vi 8. mars?

IMG_8398

 

 

 

 

29 Comments
  • Jannorama

    26/02/2014 at 09:00 Svar

    Jeg tar med mann og barn – her skal det gås i tog!!!

    http://jannorama.wordpress.com/2014/02/26/bli-med-toget/

    Har skrevet om hvor viktig 8. mars fortsatt er her også: http://jannorama.wordpress.com/2014/02/19/ja-vi-elsker-8-mars/

    Du har virkelig en stor fan i meg, Susanne – rett og slett dritimponerende alt du får til og ikke minst det sterke engasjementet ditt!!!

    Stor onsdagshilsen fra Janne

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:43 Svar

      Tusen takk, Janne!!

  • Hilde

    26/02/2014 at 09:46 Svar

    Interessant diskusjon dette her, og bra engasjement!

    Jeg vet ikke helt om jeg har tatt standpunkt… Med andre ord: fortsatt åpen. Men jeg innrømmer at jeg har litt problemer å se på reservasjonsrett som jevnbyrdig med retten til abort, noe jeg synes ofte blir gitt uttrykk for i denne debatten. Det er jo to forskjellige ting?

    Jeg personlig er for selvbestemt abort, til en viss grad. Men klarer ikke å forstå hvorfor reservasjonsrett er så farlig? Det er trolig snakk om et mindretall av leger? vi mennesker vil alltid, alltid være forskjellige, ift våre verdier. Og det å leve et liv i tråd med egne verdier er noe av det viktigste for et menneske.

    Videre tenker jeg: hvis det blir forbudt for leger å jobbe under personlige verdier, så kan kanskje mer foregå i det skjulte? Noe som gjerne skjer når lovverk regulerer bestemte ting, i alle mulige sammenhenger. Hva hvis de får lov til å reservere seg, men har plikt til å eksplisitt opplyse om dette ved første pasientmøte?

    Synes forøvrig dette er et bra innlegg: http://www.dagbladet.no/2013/10/24/kultur/meninger/debattinnlegg/kronikk/debatt/29950793/

    Noen der ute som eventuelt kan påpeke logiske feil i min tankegang? 🙂

    • Eva Rogneflåten

      26/02/2014 at 10:15 Svar

      Hilde – selvsagt skal folk få ha de personlige standpunktene de vil. Problemet oppstår når de tar det inn i jobben sin og det går ut over pasienter. En fastlege kan få opptil 950 000 kroner i året, bare for å ha pasienter «på lista». I tillegg får de betalt for de tjenestene de faktisk yter. Jeg synes at felleskassa – som er utrolig raus i avtalen med legene – skal få valuta for pengene. Det kan ikke være slik at de som skal være portåpnere inn i helsevesenet skal selv kunne plukke ut hvilke deler av jobben jeg vil ta. Legene har gått inn på en kontrakt med samfunnet om å gi pasientene sine lovpålagte helsetjenester. Dermed må de gjøre den jobben, eller finne seg noe annet å gjøre – det sa faktisk Julie Brodtkorb også (men det var før valget). Hvis vi tar en parallell – en lærer er en kjempegod lærer, men diskriminerer et lite mindretall i klassen. Ville vi funnet oss i at den læreren fortsatte å diskriminere de elevene når vi oppdaga forholdet? Jeg tror ikke det. Men når det kommer til kvinnehelse, så minimerer vi problemet, kaller det en bitteliten del av konsultasjonene osv. Når man snakker om mindretall, så må man spørre seg om ikke det er ett dårlig møte for mye. Vi åpner opp for to prinsipp her som kan få fatale følger. 1) Arbeidstaker skal selv få definere hva h*n vil være med på (selv med kontrakt som beskriver arbeidsforholdet). 2) Legen setter seg selv i sentrum, og ikke pasienten. Ingen andre yrkesgrupper kan påberope seg noe i nærheten av hva disse legene mener seg opphøyet til. Jeg mener det er en uthuling av abortloven og det kan vi ikke finne oss i, vi er tross alt i 2014.

      • Ellen Hageman

        26/02/2014 at 10:31 Svar

        Reservasjonsrett er ingen uthuling av abortloven. Abortloven har et overveldende flertall bak seg både i befolkningen og i Stortinget. Og dine to punkter er generaliseringer som er langt fra virkeligheten. 1. Det handler om forhold som angår liv og død, å ta liv. 2. Å si at legen setter seg selv i sentrum og opphøyer seg selv – det er ren retorikk. I tilfelle kan det like gjerne skje ved andre typer konsultasjoner også. Man kan like gjerne snakke om at legen har moralsk integritet.

        Journalist Silje Rognsvåg har skrevet meget reflektert om reservasjonssaken i Bø. Du kan lese det her: http://www.dagen.no/2014/02/25/samfunn/teresa_debicka/ole_andre_skalstad/den_norske_kyrkje/214443

        • Therese Utgård

          26/02/2014 at 12:14 Svar

          Jo, det handler om abortloven her. Sett fra et samfunnsmedisinsk ståsted er det det, og ser man på USA og Italia fx, der forskjellige restriksjoner er med på å begrense abortloven, ikke i teorien, men i praksis, så blir det veldig tydelig. Jurister har og påpekt at både Legeforeningen og Høies håndtering av.å saken er lovstridig,fordi en FØRST må endre loven, SÅ kan en evt føre opp reservsasjoner som en tilleggsbegrensing. Vet at jurister høyt opp jobber med dette nå, for så enkelt er det jo ikke, som Høie vil ha det til.

          Og, det er selvfølgelig ikke bare samvittighet ift «liv og død». Eller..det er da påfallende at det ble de kristne legenes samvittighet som skulle få klassifiseres til reservasjoner her? Mange vil nekte spiraler, henvise til assistert befruktning, homofile å få barn, osv… Var der samvittigheten som prinsipp, skulle den vel også gjelde når KrF nå vil innføre OVER 55% kristendommen RLE? Hva med muslimenes rett til å praktisere og få rom for SIN religion da? Og når det gjelder skolegudstjenester skal alle ta hensyn til majoritets-religionen kristendommen, men her påberoper kristne leger seg plutselig å være en minoritet som må beskyttes?!

          Det ER et internasjonal prinsipp at legen ikke skal la personlige holdinger påvirke hans arbeide, ei heller skal han misbruke det skrive makt-forholdet som det alltid er mellom lege og pasient! Og hvordan kan du si at ikke legen her sitter i sentrum?? Kvinnen må jo, i en forferdelig sårbar situasjon, fysisk forlate kontoret, men fastlegen blir sittende – i sentrum! Det er pasientene, og ikke legene, so. Helsevesenet er til for! Hilsen kristen lege.

          • Hilde

            26/02/2014 at 12:35

            Therese Utgård:

            Som nevnt tidligere tror jeg ikke det er mulig å være helt objektiv i møte med et annet menneske, uansett hvem man er og hva man står for.

            Jeg synes det å ha et moralsk integritet, som nevnt av Ellen Hagemann her, er en god tanke, og kanskje viktigst her. Altså at man har et avklart forhold til hvem man er og hva man står for, og er tydelig om dette overfor pasienten og at man SAMTIDIG tar ansvar for å ivareta pasienten på en god måte.

            Det er altså vel ikke gitt at legen står i sentrum hvis h*n har reservert seg? Det er vel mer måten man som lege velger å tilnærme seg aktuelle situasjoner på legekontoret, enn at man automatisk setter seg selv i sentrum som lege hvis det skulle dukke opp spørsmål om p-piller eller abort? For å si det banalt: Det ville vært en dårlig lege, akkurat som om leger kan være dårlige på så mange mange mange andre måter.

        • Hilde

          26/02/2014 at 21:51 Svar

          Takk for tips!
          En av de mest balanserte artiklene jeg har lest om temaet.

          I mine øyne handler vel mye av dette dessverre om unødig polarisering og at folk snakker forbi hverandre…

      • Hilde

        26/02/2014 at 12:30 Svar

        Eva:

        Jeg har veldig vanskelig for å tro at man IKKE tar med personlige standpunkter inn i jobben, uansett hvilke standpunkter det er, alt mulig altså, og uansett hvilket yrke det er. Vi som mennesker er gjerne mer sårbare og feilbarlige enn vi kanskje tror, det er i mine øyne ikke mulig å være objektiv i møte med andre mennesker.

        Og så må vi jo også huske på at det å være for abort også er et personlig standpunkt.

        Jeg tror at mye av problemet her må være at vi ikke klarer å respektere hverandres verdier. Og polariseringstendenser som følger på grunn av dette, som fører til at vi ser på «de andre» med negative valører.

        Jeg klarer ikke å se hvordan parrallellen din henger sammen med legepraksis og en eventuell reservasjonsrett. Det å diskriminere elever i en klasse? Reservasjonsretten har vel ikke med diskriminering å gjøre? Vi har som regel et valg for hvilken fastlege vi vil gå til.

        • Elisabeth

          26/02/2014 at 20:57 Svar

          Å si at «vi har «som regel alltid et valg for hvilken fastlege vi går til» er dessverre ikke helt rett.
          På mange små steder finnes der ikke mange leger å velge mellom. Barn får samme fastlege som sin mor,og unge jenter tenker ikke på å bytte fastlege «i tilfelle» hun skulle bli gravid når hun blir eldre.

          I Norge kan kvinnen selv bestemme om hun ønsker å få utført en abort, og ingen leger i Norge tvinges til å UTFØRE aborten.

          Det alle fastlegene heller burde være mer opptatt er å ta godt i mot kvinnene som kommer på legekontoret. Lytte til dem, og ikke direkte eller indirekte prøve å påtivnge dem sine syn på hva som er rett eller galt. Dersom man er svært opptatt av å drive moralsk arbeid vil kanskje heller teologistudiet være å anbefale, ikke legestudiet.

          • Hilde

            26/02/2014 at 21:20

            Ja, jeg ser utfordringen med små steder… Vet ikke hvordan fordelingen av «reserverte leger» ville blitt hvis det blir fritt frem for å reservere seg? Det må i så fall utarbeides gode ordninger og rutiner der dette eventuelt ville blitt en utfordring. Pasienter skal selvsagt slippe å ta ansvar for dette.

            Til ditt neste punkt. Det handler da ikke om moralsk arbeid? Leger jobber ikke for å misjonere. Jeg tror de fleste er opptatt av å utføre legejobben sin, bare i tråd med egne verdier. Jeg mener at hvis leger skal få lov til å reservere seg, så MÅ det være forbudt å påtvinge pasienten eget syn. Det er egentlig noe helt selvsagt, og helt grunnleggende profesjonalitet. På akkurat samme måte som for-abort leger ikke kan påvinge pasienten eget syn om abortfrihet….. Det finnes useriøse overalt….

  • Ellen Hageman

    26/02/2014 at 10:07 Svar

    Jeg skulle gjerne gått i 8.marstog. (I forkle!) Og jeg kunne gjerne gått i et tog der reservasjonsretten var en av parolene. Men når dette er hovedparolen, vil det være galt av meg å stille opp. Selv om jeg synes at KrF har spilt kortene sine dårlig og heller burde sørget for å få regjereingen med på abortforebyggende tiltak som f.eks en 4-dobling av engangsstønaden og gratis prevensjon, så er jeg tross alt for reservasjonsrett. (Og mot abort. Og for selvbestemt abort til uke 12 som en nødvendig nødløsning). Jeg har skrevet om dette i Vårt Land: http://fruhageman.wordpress.com/2014/02/06/krf-svikter-abortkampen/

    Som feminist tenker jeg det er viktig at abortkamp alltid er kvinnekamp. Skal vi få aborttallene ned, må vi ta utgangspunkt i kvinners situasjon. Det jeg imidlertid savner, er at kvinnebevegelsen snakker høyt om å få ned aborttallene. Alle sier at de ikke tar lett på abort og at det er bra om aborttallene går ned, men hvilke paroler i årets 8.marstog gjenspeiler en slik holdning? Ingen, så langt jeg kan se. Det er trist.

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:45 Svar

      «Selv om jeg synes at KrF har spilt kortene sine dårlig og heller burde sørget for å få regjereingen med på abortforebyggende tiltak»

      Enig!! Sier det hver bidige gang jeg er i debatt med en KrF eller Rgejeringspolitiker.

      Jeg kan ikke snakke for kvinnebevegelsen (og hvem er egentlig den? leste akkurat at de tradisjonelle gruppene har rundt 200 medlemmer hver), men selv passer jeg alltid på å få det abortforebyggende perspektivet med når jeg snakker eller skriver. Nettopp fordi det er MYE bedre for jenter å i det hele tatt slippe å havne i den situasjonen at de er uønskede gravide.

  • Carina

    26/02/2014 at 10:31 Svar

    Ja, vi sees! Som student (i trist ekstase over å endelig få logiske og teoretiske forklaringer på de strukturene jeg alltid hadde følt var der) gikk jeg alltid i tog både 8. mars (og 1. mai). Så glemte jeg det bort, trist men sant. På tide å begynne igjen!

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:46 Svar

      Sant!

  • Jannorama

    26/02/2014 at 19:27 Svar

    Hei Susanne

    Du gjør en fabelaktig jobb og engasjementet ditt både smitter og imponerer!
    Jeg har oppfordret mine lesere til å bli med i tog på lørdag
    http://jannorama.wordpress.com/2014/02/26/bli-med-toget/ og håper mange andre gjør det samme!

    Du har så rett i at vi ses på som lite opptatt av egen likestilling og heller på vei til å ta tilbake de gamle kjønnsrollemønstrene. Jeg merker at jeg nekter å la meg settes i den båsen!

    Jakten på kampånden er i gang!!!

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:46 Svar

      Supert!

  • På tjukka

    26/02/2014 at 19:53 Svar

    Takk for at du står på! Flotte bilder er delt videre:

    http://patjukka.wordpress.com/2014/02/26/av-og-til-helbrede-ofte-lindre-alltid-troste/

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:46 Svar

      Kjempebra!

  • Fru Jacobsen (@frujacobsenno)

    27/02/2014 at 14:43 Svar

    Jeg har delt videre 🙂
    http://frujacobsen.familieprat.no/8-mars-tog-vil-du-vaere-med/

    PS: Bloggaward hos meg til deg 🙂

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:46 Svar

      Tusen takk fine 🙂

  • moldvarp

    27/02/2014 at 14:59 Svar

    Så god ide! Utruleg bra initiativ, og eg sleng meg på. Har oppfordra til engasjement på bloggen min, og delt bileta.
    Såg nett debatten frå Stortingsmøte og veit ikkje heilt kor eg skal gjere av meg… Heldigvis er det mange gode debattantar frå venstresida og dei som er mot reservasjonsmoglegheita!

    Forresten, var dei eit bilete #3?

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:47 Svar

      Bilde 3 hadde en stavefeil, så måtte sende det tilbake for fiksing hos min snille AD-venn 🙂

  • Marthe

    28/02/2014 at 15:10 Svar

    Jeg er 90-modell og har aldri følt noe behov for å gå i 8. mars-tog. Ikke før nå. Ingen tvinger medisinstudenter til å bli fastleger. Når en kvinne står i en så sårbar og hjerteskjærende situasjon et abortspørmål ofte er, så bør ingen – minst av alt staten – gjøre det vanskeligere for henne enn nødvendig.

    Neste lørdag skal jeg gå i 8. mars-tog for første gang. Nå har kvinnekamp blitt personlig.

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:47 Svar

      Enig!!

  • Christina

    02/03/2014 at 22:22 Svar

    Veldig spennende diskusjon dette!

    Over til noe annet.. Lett over alt etter Kaluzaboksen.. utsolgt igjen?

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:49 Svar

      Ja, den fløy ut av hyllene denne gangen og gitt. Er Rimi som avgjør hvor mange de vil vi skal lage opp, så må jeg bare forholde meg til det. Satser på ny runde til høsten, også skal jeg gjøre mitt beste for forsøke å spore opp en til en giveaway innen den tid!

  • Ida - A Greener Heart

    08/03/2014 at 11:44 Svar

    Takk for inspirasjon. Nå skal de røde strømpene på og jeg skal ut i gatene! Her er mitt innlegg: http://agreenerheart.no/aktiviteter/kvinnedagen-8-mars.html

    • Susanne Kaluza

      09/03/2014 at 15:49 Svar

      Kjempebra, Ida!

Post a Comment