reservasjonsrett

Send inn høringssvar til Regjeringen du også!

Først og fremst vil jeg bare si tusen takk til alle dere som ble med ut i gatene, rundt omkring i hele Norge i går! For en dag det ble!

Screenshot 2014-03-09 12.39.20

På forhånd var mange av med-debattantene jeg møtte på TV og radio skeptiske til om det virkelig kom til å bli noe stort oppmøte på årets 8. mars tog.

«Dette er jo internett-generasjonen. Stor mobilisering i sosiale medier er ingen garanti for at folk faktisk dukker opp. Terskelen for å faktisk gjøre noe er langt høyere enn for å trykke «deltar» eller «liker» på en Facebookside»-var omkvedet.

Selv håpet jeg at toget skulle bli større enn de 1000 som gikk i fjor, og krysset fingrene for at alle de 3000 som hadde trykket «deltar» på Facebooksiden til toget faktisk ville møte opp. Men du vet hvordan det er med arrangementer på Facebook, det er alltid mange som ramler av når selve dagen kommer.

Derfor var det helt utrolig å gå mot Youngstorget rett før klokka 15 i går, og oppleve at det var nærmest umulig å komme fram, fordi det sto tjukt av folk allerede i sidegatene!

Screenshot 2014-03-08 20.01.45

Politiet anslo 10 000-15 000 oppmøtte til ekskludert sidegatene, og det var både unge og gamle, menn og kvinner og masse barnevogner og skoleelever. Samtidig melder Adresseavisa om rekordoppmøte i Trondheim, med rundt 3500 deltakere, BT skriver at den tidligere rekorden fra 70-tallet på 2200 mennesker ble doblet i Bergen, og det samme gjentok seg i byer som Tromsø, StavangerDrammenHamar og mange andre store og små plasser rundt omkring i Norge.

Men  så kom jeg hjem, skrudde på Dagsrevyen og kunne høre statsministeren vår fortelle at hun synes engasjementet var «spesielt» og at hun «ikke skjønte at dette var blitt en så stor sak».

Screenshot 2014-03-09 12.42.05

Neivel? Da får hun få det inn med teskje da…

I dag har jeg derfor sendt inn mitt svar til regjeringens forslag om å åpne for at fastleger skal få praktisere henvisningsnekt i møte med kvinner som ønsker abort. Høringen er åpen, noe som betyr at hver eneste en av oss har rett til å sende våre tanker om saken til regjeringa.

Alt vi trenger å gjøre er altså å sende en epost til postmottak@hod.dep.no , og skrive
f.eks «Høring – reservasjonsordning for fastleger» i emnefeltet.

Deretter er det bare å si sin hjertens mening! Alle høringsuttalelsene blir offentlige, så det er verdt å ha i bakhodet når man skriver. Dette er det jeg skrev, og det er bare å kopiere hele eller deler av brevet om du er enig:

«Høringsrunde angående reservasjonsordning for fastleger 

Viser til høringsbrev 21.01.2014 om reservasjonsordning for fastleger. I høringsbrevet åpnes det for at også de som ikke står oppført på høringslisten kan gi høringsuttalelse. Jeg takker for denne mulighetet, og gir med dette mitt syn på saken samtidig som jeg ber departementet om at det registreres som en egen høringsuttalelse.

Det er ikke mulig for myndighetene å innføre en reservasjonsordning for fastleger samtidig som det fremmes en garanti om at dette ikke medfører negative opplevelser for kvinner som ønsker abort. Med dette lovforslaget vil det alltid være en sjanse for at kvinner kan bli avvist på legekontoret, fordi pasienten av ulike årsaker (alder, norskferdigheter o.l) ikke er klar over at fastlegen reserverer seg, fordi hun får en reserverende legevikar eller fordi det rett og slett er fullt på listene til andre ikke-reserverende fastleger.

Fastleger har per i dag ikke lov til å praktisere henvisningsnekt. Muligheten til å reservere seg begrenser seg etter aborloven til å utføre eller assistere ved selve abortinngrepet. Jeg mener denne loven sikrer legers rett til samvittighetsfrihet. Reservasjonsadgangen omfatter i dag ikke muligheten til å reservere seg mot å ta imot, skrive journal, klargjøre, stelle eller pleie pasienten under oppholdet eller mot å henvise pasienten til abort. Det er nettopp fordi det er en vesentlig forskjell på det å bli pålagt å utføre et inngrep, og det å henvise en pasient man har ansvaret for til en behandling pasienten selv har besluttet å få utført.

De fleste leger som av samvittighetsgrunner ikke ønsker å henvise til abort har derfor trolig valgt andre legeyrker for å unngå å gjøre lovbrudd. Ved å åpne for at fastleger nå kan få mulighet til å reservere seg mot å henvise til abort frykter jeg at flere leger med reservasjonsønske vil søke seg til nettopp fastlegeyrket.

Andre yrkesgrupper, som helsesøstre, farmasøyter eller politi kan da heller ikke reservere seg mot å gjennomføre lovvedtak de er uenige i, uten sanksjoner.

Det er et grunnleggende demokratisk prinsipp at hensynet til pasienten og hennes rettigheter, må settes foran en fastleges eventuelle ønske om å reservere seg mot å utføre en lovpålagt oppgave. Heller enn å gi fastlegene mulighet til å nekte henvisning til abort, ber jeg Helse- og omsorgsdepartementet følge opp overfor de fastlegene som ikke vil gjøre jobben sin i henhold til norsk lov. Jeg mener myndighetene plikter å sikre at alle kvinner får rett til lik helsehjelp hos sin fastlege. 

Med vennlig hilsen
Susanne Kaluza»

Høringsfristen er 30. april.

For mer inspirasjon anbefaler jeg å lese f.eks Human Etisk Forbund sitt glimrende, prinsipielle og tydelige høringssvar her.  Eller Likestillingsombudets like tydelige høringssvar («Ombudet mener reservasjonsmulighet for fastleger vil medføre en svekket tilgang til denne førstelinjetjenesten for kvinner i en sårbar situasjon. Det vil med andre ord svekke kvinners rett til reproduktiv helse. Retten til reproduktiv helse er beskyttet i artikkel 12 i FNs kvinnediskrimineringskonvensjon.«her

Og når det gjelder legers møte med etiske spørsmål som dreier seg om liv og død anbefaler jeg alle å lese sykehjemslegen Pernille Nyhelens konkrete og gode blogginnlegg. Hennes hovedpoeng? Dette er selve kjernen av legejobben.

1619542_458504777583764_506636298_n
Håper du også vil bli med å forklare Erna og Siv og Dagrun hvorfor vi ikke synes det er noen god idé å la legens private moral få styre hva slags hjelp kvinner får når de henvender seg til fastlegen sin!

Og så er det selvsagt supert om du vil bli med å spre oppfordringen på Twitter, mail til venner og kjente, på din egen egen blogg (jeg kommer som vanlig til å dele link her inne om du sender meg innlegget ditt) eller ved å dele oppfordringen som statusoppdatering på Facebook. Dette er det jeg skrev:

«Statsministeren «skjønner ikke» hvorfor så mange er mot å gi fastleger mulighet for å praktisere henvisningsnekt overfor kvinner som ønsker abort. Da trenger hun vår hjelp!
I dag har jeg skrevet hva jeg mener om saken og sendt på mail til postmottak@hod.dep.no
Skriv «Høringssvar -reservasjonsrettsordningen» i emnefeltet, så MÅ politikerne lese!
Håper flere vil gjøre det samme! Og del gjerne oppfordringen på din egen Facebookside også!»

Sammen er vi sterke, -og vi gir oss jammen ikke nå!

Andre blogginnlegg:

Sensurert -Et høringssvar til dere i Regjeringen

 

 

41 Comments
  • Charlotte

    09/03/2014 at 14:49 Svar

    Hei, Susanne,

    alt du skriver og tenker på, er veldig bra. Fortsett med det.

    Vi må samtidig ikke glemme de andre, kanskje mer skjulte tingene som også taler mot kvinnenes sak (selv om det strengt tatt er 9. mars i dag), og da sikter jeg til pappaperm som innskrenkes og kontantstøtten. Slike ting handler vel så mye om utvikling i feil retning. Alt sammenlagt er urovekkende, for å si det mildt. At Norge i 2014 skulle slite med slike ting, hadde jeg aldri trodd.

    Charlotte

  • Camilla

    09/03/2014 at 15:57 Svar

    Hurra for deg, Susanne! Du er en sann inspirasjon 🙂 Jeg gikk i tog i går sammen med 3500 andre i Trondheim (de første tallene sa først 2000, som jeg skrev til deg på instagram, men), tenk at det ble så stort oppmøte! Jeg er så utrolig glad for at jeg var der og fikk være med 🙂

    Jeg fikk ikke med meg Dagsrevyen i går, så jeg måtte inn på nrk.no og se Erna-innslaget nå, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal si.. Det virker jo nesten som om mediestrategien hennes er å spille dum? For hun kan jo ikke seriøst mene at det er «spesielt» at folk reagerer når hun (og så som kvinne! Erna ville jo aldri vært der hun er i dag hadde det ikke vært for at sterke og flotte damer har stått på barrikadene i 150 år for at vi skal ha like muligheter; er det mulig å bli så historieløs?!) og regjeringen hennes innfører det ene tiltaket etter det andre som reduserer pappaenes, mammaenes og barnas rettigheter, og så setter hun kronen på verket ved å ta et stort, grovt og stygt steg inn i alle kvinners liv (bokstavlig talt) ved å true vår mulighet til å kunne bestemme over vår egen kropp, uten skam, uten fordømmelse og uten moraliseringer. Og så! Og så.. Så presterer hun å stå på Dagsrevyen å si at fordi det finnes kvinner i verden som har det værre, så skal vi ikke kjempe for våre rettigheter her vi er? Prøver hun å gi oss dårlig samvittighet fordi vi står opp for oss selv? Som om jeg ikke er like opprørt over at syriske kvinner blir voldtatt i flyktningsleirene, bare fordi de må på do om natta? At det hver dag begås urett mot kvinner over hele verden, kun fordi de er kvinner?

    Beklager hvis dette ble litt mye engasjement og sinne på én gang, men: Susanne, du engasjerer og inspirerer; Erna, hun provoserer, og nå skal jeg kanalisere alt dette inn i handling. Tusen takk for alt du har gjort og gjør, Susanne 🙂 Sammen er vi sterke!

    Klem,
    C

  • Gro Nylander

    09/03/2014 at 18:35 Svar

    Susanne, du er en sann LØVINNE – konferer fargen på hårmanken! 🙂 Supert intitiativ å lage en oppskrift for høringssvar. Kom igjen, alle følgere av Susanne, send inn, men gjør gjerne teksten litt annerledes, særlig starten, så politikerne ser at det er din EGEN mening, og ikke bare en copy-cat-aksjon. For det er det jo ikke. Dette er vår dypfølte mening.
    Det har vært topp å samarbeide med deg rundt mobiliseringen – du har vært en heftig motor! La oss fortsetter å bruke vår MEDSØSTERMAKT i fellesskap.
    Beste hilsen til deg selv, den lille ufødte feministen (?) i magen din og alle følgerne, fra Gro (Nylander)

  • Lilith Ravn

    09/03/2014 at 19:44 Svar

    Jeg er så enig med deg, Susanne !
    Jeg har skrevet et høringssvar selv, der jeg også har lånt noen deler av din tekst, du finner innlegget mitt her; http://sensurert.wordpress.com/2014/03/09/et-horingssvar-til-dere-i-regjeringen/

  • Malin

    09/03/2014 at 20:26 Svar

    Jeg har nå også sendt inn en kortere mail med mitt synspunkt. Er det flere som er enige så send ivei! Takk for at du driver dette viktige arbeidet Suzanne!

  • Undre

    09/03/2014 at 21:45 Svar

    Takk for at du gidder, Susanne!

  • Ina

    09/03/2014 at 22:00 Svar

    Mail sendt ! 🙂 takk for at. Du står på ! Du imponerer !

  • Nina Alida

    09/03/2014 at 22:57 Svar

    Takk for inspirasjon – og for at du gjør det så lett å gjør noe mer enn å gå i tog! Jeg var sammen med en gjeng unge jenter i går, de var med i tog for første gang og var veldig glade for å være en del av en kampsak, i praksis! Hele konseptet kampsak var de veldig begistra for! (Selv om det var en del latter under talene på Youngstorget, da det ble ropt ut generell oppmaning til kamp!)

    Jeg har delt «oppskriften» din med flere av mine nettverk og folk sender i vei, bra!

  • titta

    10/03/2014 at 09:45 Svar

    Mail sendt. Jeg heier på deg! -på oss!

  • Birger Torgersen

    10/03/2014 at 10:55 Svar

    Jeg ønsker å si noen ord om den berømte reservasjonsretten som nå er populær i massemediene. Jeg ser med undring på folks uttalelser om denne saken da det virker som om folk misforstår en del i denne saken. Det er politisk korrekt av folk å gå imot en reservasjonsrett og det forstår jeg godt så lenge reservasjonsretten blir fremstilt på den måten vi ser nå. Jeg ønsker å klargjøre litt i forhold til noen myter rundt reservasjonsretten.

    1: ”Dette vil kunne hindre kvinner i å ta abort”.. Nei dette vil ikke verken hindre eller bremse en kvinnes mulighet for å ta abort. Riktig gang i en slik sak er at kvinnen tar direkte kontakt med institusjonen som skal utføre aborten hvor det blir avtalt en time. Dersom en kvinne tar kontakt med fastlegen med reservasjonsrett vil kvinne på forhånd vite om legen har reservasjonsrett, dersom vi tar bort reservasjonsretten vil en lege som normalt sett ville reservert seg kanskje trenert saken og derfor tror jeg at det er større mulighet for at en manglende reservasjonsrett kan hindre kvinner i å ta abort.

    Konklusjon. Reservasjonsretten kan gi mindre hindringer å ta en abort.

    2: ”Reservasjonsretten er kvinnediskriminerende”.. Nei det er ikke mer kvinnediskriminerende i det hele tatt da dette støtter kvinnens lovfesta rett til abort gjennom å sikre en kvinne en fastlege som kan henvise en kvinne til abort og som kan støtte henne i en slik sak.

    Konklusjon: Reservasjonsretten støtter opp under kvinners rettigheter.

    3:”Vi har ikke reservasjonsrett i andre yrker hvorfor skal da leger plutselig ha det?” Feil.. ALLE yrkesgrupper har en reservasjonsrett til en viss grad. Dersom man får blir beordra om å utføre en handling som er imot ens overbevisning så kan ALLE Norske borgere reservere seg mot dette (Ref. Menneskerettighetserklæringen artikkel 18).

    Konklusjon: Å forby en reservasjonsrett er å bryte menneskerettighetene og vil medføre sanksjoner fra det nasjonale samfunnet.

    4: ”Reservasjonsretten er Krfs kamp for å fjerne abortloven”: Som nestleder i Enebakk Krf kan jeg si med hånda på hjertet at kvinnens rett til abort er en viktig lov som vi må beholde og beskytte. Jeg er ikke ”for abort” ingen er ”for abort” jeg er for at i noen tilfeller er abort ett nødvendig onde. Vi i Krf ønsker at kvinner som har behov for abort skal få dette med minst mulig heftelse,

    Konklusjon: Vi i Krf (les. De fleste) er ikke motstandere av abort i alle former, men er opptatt av kvinners rettigheter og helse både psykisk og fysisk.

    5: ”Skal en kvinne som skal ta abort føle seg avvist av fastlegen som jo er en person man skal kunne komme til ved problemer?”.. Nei.. man skal ikke det og fastlegen skal ikke avvise pasienter men de er FORPLIKTA å informere en kvinne som søker abort at hun kan ringe sykehuset direkte (som er den beste løsningen) eller han kan finne en alternativ lege innen 24 timer.

    Konklusjon: Med en reservasjonsrett (og naturligvis en liste over hvilke leger som har reservert seg) har enhver kvinne rett til å skifte fastlege i god tid før en abort er aktuellt. Det må være tryggere for en kvinne som har bestemt seg for å få utført en abort at hun da snakker med personell som kan støtte henne 100% i valget og unngår en lege som ubevisst motarbeider kvinnens valg..

    Dette er ett alternativ til din vinkling Susanne.. Jeg skal sende inn denne til som høringsvar.. 🙂

    Men blir jo intressant dersom det blir forbud mot reservasjon da.. spennende å se hva verdenssamfunnet sier..

    • Susanne Kaluza

      10/03/2014 at 13:08 Svar

      1) Å gå til to leger tar lenger tid enn en. Dette forsinker og trener. Nettopp den tilliten som er bygget opp mellom pasient og lege gjennom fastlegeordningen er viktig når det dreier seg om spørsmål pasienten synes er vanskelig. Fastlegen skal være vår trygge portvokter inn i det offentlige helsevesen.

      Konklusjon: Reservasjon setter legens behov for å reservere seg mot ubehag over behovet til pasienten for god, nøytral og faglig veiledning fra det ene mennesket som kjenner henne i helsevesenet.

      2) Se over.

      3) «Beordrer» er nøkkelordet. I motsetning til med allmenn verneplikt er det ingen som «beordrer» deg til å bli offentlig lønnet fastlege. Politi kan ikke reservere seg mot bevæpning, farmasøyter kan ikke nekte å gi ut abortfremkallende midler, leger kan ikke reservere seg mot å stelle pasienten før og etter et abortinngrep, skrive journal eller henvise.

      4) Fra programmet deres: «KrF vil grunnlovsfeste retten til liv.
      Erstatte dagens lov om svangerskapsavbrudd med en lov som sikrer rettsvern for det ufødte liv.»

      5) Åpner Regjeringa for henvisningsnekt kan kvinner fortsatt møte reservasjonsleger som 1) er vikarer for kvinnens egentlige fastlege 2) ikke har fått lov til å reservere seg fordi det er for få leger der de bor 3) kvinnen ikke har ønsket å gå inn i nøyaktig årsak for legetimen til sekretæren 4) kvinnen ikke er god i norsk/er for ung/ikke henger inne på HELFO for å sjekke hva slags personlige meninger legen har om hennes situasjon.

      Nytale at reservasjon er «til kvinnens beste». Helseministeren trenger slett ikke endre loven, bare gjøre jobben sin ved å følge opp de fastlegene som bryter den ved å nekte å skrive ut ppiller/henvise pasienten til abort/sette inn spiral/henvise til assistert befruktning.

      Det internasjonale samfunn har forøvrig allerede hatt en rekke avgjørelser knyttet til reservasjon. Europadomstolen har f.eks fastlsått at Frankrike hadde lov til å bøtelegge farmasøyter som ville reservere seg mot å skrive ut abortfremkallende midler fordi retten til samvittightes/religionsfrihet ikke trumfer andres rett til helsehjelp.

      Ha en fortsatt strålende dag!

      Vennlig hilsen
      Susanne

  • Charlotte Eng

    10/03/2014 at 11:07 Svar

    Veldig bra innlegg og initiativ. Mail er sendt 🙂 Mvh CE

  • Hilde Madsø Jacobsen

    10/03/2014 at 12:22 Svar

    Jeg kopierte ditt høringsinnspill og sendte inn!!
    Bra innsats!
    Hilde

  • Marita

    10/03/2014 at 12:46 Svar

    Dette var et sakelig innlegg, men jeg synes du glemmer at fordømmelse finne på begge sider. Kvinner som vil bære frem barnet sitt har også opplevd å komme til legekontoret å nærmest bli anbefalt abort pga. økonomi, alder eller familiesituasjon. Hvordan kan disse kvinnenes rett til selvbestemt svangerskapsfulbyrdelse styrkes med dagens lovverk?

    mvh,
    Marita

    • Susanne Kaluza

      10/03/2014 at 13:36 Svar

      Godt og vktig poeng Marita. Ingen ville vel finne på å foreslå å lovfeste fastlegers rett til å påtvinge kvinner som ikke ønsker det en aborthenvisning. På samme måte er det helt feil å lovfeste fastlegers rett til å nekter kvinner som ønsker det en den samme henvisningen. Jeg synes begge deler er like hårreisende. Det er kvinnens kropp og må innenfor første trimester være hennes frie valg. Du spør hvordan disse kvinnenes rett til selvbestemt svangerskapsfulbyrdelse kan styrkes med dagens lovverk? Det jeg synes denne saken har avdekket er hvor dårlig kjent vi pasienter er med a) Hva slags rettigheter fastlegene har -eller viktigere IKKE har- til å vektlegge sine personlige meninger over vår helse og b) Hvor vi kan klage om vi ikke har fått den hjelpen vi hadde behov for hos fastlegen.

      Jeg mener derfor et viktig poeng må være å sørge for at det fremover blir langt lettere for pasienter å finne ut hvor de skal klage på overtramp fra legen. Enten dette løses ved en plakat som henger på alle fastlegekontor, brosjyrer o.l

      Mange klemmer fra Susanne

  • Ragnhild Halvorsen

    10/03/2014 at 12:54 Svar

    Susanne – du treffer spikeren på hodet med din blogg – takk for den!
    Til Birger Torgersen vil jeg si: Fastlegen er krumtappen i helsevesenet – det er fastlegen som er første og lavterskeltilbudet til ALLE borgere (også kvinner). Det er feil å påstå at riktig vei å gå er å kontakte en institusjon for å få hjelp i abortsaker. Dette er en helt spesiell mulighet akkurat i denne saken, men helt utenom vanlig praksis. Og tror du det er enkelt for en innvandrerkvinne f.eks. å kontakte et sykehus i stedet for fastlegen hun kjenner? Eller den slitne 40 åringen med 3 barn som er blitt uønsket gravid? Fastlegen har i følge lov et totalansvar for alle pasientene på sin liste – også abortsøkende kvinner. Hvordan skulle samfunnet vårt bli om alle skulle reservere seg mot arbeid de ikke liker eller som gir et stikk i samvittigheten? Vi har alle en samvittighet – den er ikke forbeholdt leger som reserverer seg. Det lyder hult når representanter for KrF sier de er for abortloven, men vil selv ikke ha noe med den å gjøre. Vi vet alle at reservasjonslegene er IMOT abortloven og gjerne gjør hva de kan for å undergrave den. Dette er første skritt på veien. KrF burde være mer opptatt av kvinners helse enn fastlegers samvittighet. Vi har leger fra mange kulturer i Norge i dag – de forplikter seg på legeloven om å lindre og trøste – ikke såre og fordømme.

  • Ingelin Røssland

    10/03/2014 at 14:05 Svar

    Du inspirerer!
    Takk for at du er vaken og handlar.
    Har kopiert ditt høyringsinnspel og sendt det inn.
    Mvh
    Ingelin

  • John Båtnes

    10/03/2014 at 15:48 Svar

    Sånn. Delt på facebook, med oppfording om å sende email. Tok meg også friheten til å kopiere teksten fra mailen din, og legge den også ut, slik at de som evt. ikke får lest blogginnlegget likevel kan få sendt mailen. Selvsagt med credit til deg. 🙂

    Takk for ditt engasjement i denne saken. Jeg trodde virkelig vi var ferdige med denne typen diskriminering en gang på 70-tallet.

  • Mormor

    10/03/2014 at 20:22 Svar

    Takk for inspirasjonen.
    Jeg skrev fordi jeg vil at min datterdatter skal slippe å møte en reservasjonslege som fastlege. Og at hun også skal slippe kampen før selvbestemt abort var lovfestet. Den var heftig og til tider utmattende.
    Mvh
    Mormor

  • Marianne

    10/03/2014 at 21:01 Svar

    Helt fantastisk!
    Mail er sendt, for detta finner ikke jeg meg i!
    Mvh
    Marianne

  • Ane

    10/03/2014 at 21:21 Svar

    Tusen takk for at du gjør dette. Har nettopp sendt mail til HOD, ganske stolt over å ha skrevet min første høringsuttalelse.

  • Berit

    11/03/2014 at 02:50 Svar

    Hei Susanne!

    Først vil jeg takke deg for info om høringsuttalelse, det var et nyttig innspill. Så har jeg lyst til å gi deg en tilbakemelding:
    Du innleder med å takke oss alle for at vi ble med i 8. mars tog. Hvorfor skal du takke for det? Det var vel ikke du som organiserte 8. mars toget? Du nevner Facebook og sosiale medier, men du nevner ikke de kvinnene som har jobbet med å arrangere dette her, dvs 8.marskomiteen i Oslo.
    Etter min mening burde du sende en takk til dem, for at det i det hele tatt ble et tog i år som du og alle andre kunne gå i.
    Jeg lurte på om jeg skulle si noe, kan kanskje bli oppfattet litt bitchy, men jeg synes bare rett skal være rett.
    Ellers – fint at du står på Susanne, sammen med alle oss andre! 🙂

    • Susanne Kaluza

      11/03/2014 at 08:37 Svar

      Hei Berit,
      ja, det synes jeg var en pussig melding.
      At jeg etter å ha oppfordret leserne til å bli med i toget, takker dem som kom er da på ingen måte noe negativt overfor 8. mars komiteen?
      Å takke alle som gikk i toget, betyr at man takker alle som ble med å støtte en viktig sak, -og med dem selvsagt også komiteen, -som jeg forøvrig har et veldig godt forhold til.

      Alt godt,
      Susanne

  • Cecilie

    11/03/2014 at 10:16 Svar

    som jeg heier på deg! tusen takk for at du leder an. 🙂

  • Susanne

    11/03/2014 at 12:55 Svar

    Dette inspirerte meg til å sende et høringssvar selv (med deler av ditt innlegg inkorporert)! Takk!

  • Helena

    11/03/2014 at 14:40 Svar

    Nå føler jeg meg voksen nå, som har sendt høringssvar!! 😀

  • Guri Hansebråten

    11/03/2014 at 20:21 Svar

    TAKK er det jeg føler for å si deg. Har kopiert opp og sendt inn + sendt kopi (i egen sending) til alle på epostlista mi.
    Denne kampen skal vi vinne!

    Dessuten er dette en gylden anledning for politikere til å vise at de lytter til folkets mening – det er liksom det som er ideen bak demokratiet eller? Ironisk at dette kom opp når vi feiret 100 års stemmerett for kvinner, og skal behandles når vi feirer grunnloven (og demokratiet) 200 år.

    Igjen TUSEN TAKK for ditt engasjement – det er inspirerende for ei godt voksen dame som har gått i 8.mars-tog fra 80-tallet 🙂

  • Liv Langberg

    12/03/2014 at 00:02 Svar

    Mail sendt!

    Strålende initiativ, både dette og alt dette du har satt i gang! Heia, heia!

  • Lene Kristine Franing

    12/03/2014 at 21:33 Svar

    Mail sendt! Kopierte ditt brev og skrev noen egne tillegg til teksten.
    Takk for fantastisk innsats Susanne!

  • Tove

    14/03/2014 at 10:34 Svar

    Mail sendt!
    Takk for engasjement og pågangsmot i vår sak.
    Kanskje dette får Erna til å «skjønne» omfanget av saken og dens størrelse.

  • Pernille Nylehn

    15/03/2014 at 13:21 Svar

    Så har jeg også skrevet høringssvar. http://perpelle.wordpress.com/2014/03/15/horingssvar-til-helse-og-omsorgsdepartementet/
    Ganske formalistisk, men jeg håper ganske solid. Og jeg ser til min glede at HEF skriver mye av det samme. http://www.human.no/Aktuelt/Horingsuttalelser1/Horingssvar—reservasjonsordning-for-fastleger/

    Og bare så det er sagt: Susanne er et fabelaktig kvinnfolk!

  • Pernille Nylehn

    15/03/2014 at 13:49 Svar

    Og her er en teologs betraktninger: Jone Salomonsen, professor dr.theol. ved Universitetet i Oslo, leverer et saftig angrep mot tradisjonen med at storsamfunnet (også kalt mannssamfunnet (min kommentar)) vil bestemme over kvinners kropper. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hvem-eier-barna-7503106.html
    Et par sitater:

    «Premisset i KrFs angivelig kristelige politikk er at alle potensielt gravide kvinner er surrogatmødre. De eier ikke selv sitt barn, men føder det bare.»
    «La oss håpe at all denne politiske omsorgen for det ufødte barnet bidrar til å styrke økonomiske, sosiale og psykologiske støtteordninger for vordende mødre i tvil, slik at de ikke presses til å handle mot sin samvittighet, men tør å føde alle de barna de skal ha og som samfunnet trenger. La oss samtidig håpe at retten til selvbestemt abort står som en påle for de som ikke makter, ble lurt, voldtatt, er for unge, glemte prevensjon, brukte prevensjon, men ble gravide likevel.»

  • Elise Røe

    17/03/2014 at 13:12 Svar

    Hei Susanne. Jeg gleder meg til hver gang du skriver noe nytt i reservasjonsrett-saken fordi det du sier er så viktig og så sant. Innerst inne «vet» jeg jo at dette trolig blir vedtatt, men det er viktig å markere hvor stor motstand det er i folket. Samtidig håper jeg folk ser hvem Høyre egentlig «er». Å lempe litt på kvinners stilling i samfunnet, er ikke ok for å oppnå makt (etter min mening hvertfall).

  • Veronika Wiese

    18/03/2014 at 00:21 Svar

    Heia, heia!

    Og her er mitt bidrag, del gjerne:

    http://svampaktig.wordpress.com/2014/03/17/min-kamp-debutversjonen/

    – Veronika

  • Sigrid Wirgenes

    18/03/2014 at 12:40 Svar

    Jeg er av og til hjertens uenig med deg Susanne, men her er jeg hjertens ENIG. Jeg har sendt høringssvar inn med egen tekst.

    Jeg skjønner ikke hvorfor man er så opptatt av og ta vare på legens moral og etikk og så lite opptatt av og stole på kvinners egen moral og etikk. I de aller fleste tilfeller vet vi SELV hva som er best for oss!

    Jeg skulle ønske heller regjeringen brukte tid og penger på alle de som er i situasjonen med en uønsket graviditet, med støtte, hjelp, opplæring og informasjon i stedet for å være så opptatt av de stakkars legene, som uten store problemer kan finne seg andre yrker eller andre måter å være lege på en fastlege.

  • Anne

    18/03/2014 at 20:38 Svar

    Hei!
    Jeg kopierte og sendte. For du skrev det så bra! Jeg er for sint, oppgitt og redd til å finne ord gode nok til å si hva jeg mener nå!
    Takk for at du har oppfordret til denne masseaksjonen, og registrerer at det er blitt bemerket! Fortsett med ditt utrettelige engasjement!! 🙂 DU gir meg håp.

  • Tone

    19/03/2014 at 23:05 Svar

    Tusen takk for inspirasjon. No har eg sendt eit svar til regjeringa. Sjekk det gjerne ut: http://kvardagenogmeg.blogspot.no/2014/03/send-inn-hyringssvar-du-og.html

    Tone

  • Vivill Oftedal Andersen

    21/03/2014 at 12:33 Svar

    Gode Kaluza,
    tusen takk for at du er standhaftig og ikke lar deg pelle på nesa – for oss alle! Har dessverre ikke tid til å komponere noe eget høringsvar så jeg kopierte ditt (det ville ikke blitt noe bedre, men det er noe med å hestehandle med unge jenter og voksne damers skamfølelse i pungen som jeg gjerne skulle sagt noe om)
    Takk!

  • Anne

    21/03/2014 at 16:38 Svar

    Jeg registrerer mange som roper opp om hvor selvsentrerte vi er, vi kvinner som er hårreisende uenig i reservasjonsretten. Jeg har i likhet med mange andre sendt mitt høringsbrev til helse og omsorgsdepartementet og håper mange flere gjør det samme.
    Og så vil jeg gjerne si; det er ikke på egne vegne jeg kjemper. Dersom jeg nå, i en alder av 34, kommer i den situasjonen at jeg velger å ta abort, er jeg fullt i stand til å møte en moraliserende lege som ikke vil gi meg den hjelp jeg har krav på, det skulle jeg taklet greit. Det tror jeg gjelder for de fleste av oss som engasjerer oss kraftig i denne saken. Vi er ikke damer som lar oss «pelle på nesa», selv ikke i en slik situasjon.
    Så jeg kjemper egentlig ikke for meg selv. Jeg kjemper for de fortvilte og redde gravide 15-åringene, innvandrerkvinner som snakker dårlig norsk, eller jenter som rett og slett ikke er like ressurssterke som meg.
    Det kan være mange grunner til at noen velger å gå til fastlegen selv om man i praksis har muligheten til å oppsøke sykehuset direkte. Og alle disse jentene skal jeg f… meg kjempe med nebb og klør for.
    Vil du ikke gjøre jobben din? Finn deg en ny. Det er, så vidt meg bekjent, ingen menneskerett å være fastlege.

  • Tommy

    25/04/2014 at 10:56 Svar

    Det eneste jeg lurer på er hvorfor samfunnet skal ta denne kosten.
    Vi snakker om over 300 000 000.- hver år som er kosten for gratis abort.

    Er det ikke sånn at hvis du prestere å ha deg uten beskyttelse så MÅ man faktisk ta ansvar for dette selv. Hver abort koster mellom 16 og 20 000.- Disse pengen burde vært brukt på sykdom og IKKE mennesker som har prestert å bli gravide.

Post a Comment