Ferie bare for rikfolk?

På forsida av Aftenpostens Aftenavis i dag sier 15 av 18 rektorer at de synes for mange foreldre søker om fri utenom de fastsatte skoleferien.

Forsida på avisa fremstiller det som at «175 årlige fridager ikke er nok for mange foreldre». Jeg tror ikke det er det dette handler om. Problemet er heller at det for endel kan være vanskelig å legge ferien sin akkurat likt som alle andre. Når 614 000 barn med familie skal konkurrere om de samme hotellrommene, feriehusene og flybillettene skyter prisene naturlig nok i været. For en familie med mange par kan det være over 20 000 kroner som skiller en ferietur i skoleferiene fra samme tur i lavsesong.

Da blir det for lett å sitte på sin egen, fete middelklassehest og kritisere andre for å ikke ta ferie i årets dyreste uker.

Rektorene etterlyser et strengere regelverk, og ved Furuset skole har driftsstyret bestemt at en elev ikke skal ha mer enn 20 fridager utenom ordinær skoletid i løpet av samtlige 7 år barnet går der.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier til NRK at synes rektorene bør praktisere fritaksreglene strengt, og at hun selv vurderer å stramme inn reglene.

Men hvem hjelper dette?

Skal ferie være forbeholdt de som har råd til å reise når det er som dyrest?

En NOVA rapport viser at norske familier med lavinntekt oftere unnlater å gjøre ting sammen som koster penger, og i langt mindre grad reiser på ferie.  Når gapet mellom fattig og rik øker, og antall norske barn som lever fattigdom har økt fra 4 til 8 prosent fra 1997 til 2010 sier det seg selv at det i disse dager for mange barn er sårt å se venner dra på fine ferieturer til utlandet, mens de selv knapt får tatt en busstur til Strømstad.

Vi gjør det ikke noe lettere for disse barna ved å insistere på at alle må ta ut ferien sin når opplevelsene koster som mest.

Naturligvis er det er viktig å lære barn respekt for skolen, men dette kan også læres av å møte opp til riktig tid, følge opp lekselesningen og gå på foreldremøter.  Det må videre være en selvfølge at foreldre som tar med barna på ferie sørger opp at de små lærer det de skal. Følges ikke denne plikten opp, bør det gi økt grunn til avslag ved en senere søknad.

Samtidig er det ikke slik at det bare er boklig lærdom som er viktig i livet. Barna kan lære mye av å reise, om språk og kultur, men også livsnødvendigheter som svømmeferdigheter. Vi skal heller ikke kimse av hvor viktig det kan være å bare få litt kvalitetstid sammen med familien i en stadig mer gjennominstitusjonalisert barndom.

30 000 kroner eller 10 000 kroner for den samme ferien? For mange familier med to og tre barn er «valget» enkelt.

Til Aftenposten klager rektorene over at ferieturer utenom de fastsatte ferieukene gjør lærerens jobb vanskeligere. Men hvor mye vanskeligere kan det egentlig være å undervise 29 elever i stedenfor 30?

Jeg har selv jobbet som lærer, og vil ikke påstå for små klassestørrelser er skolens mest overhengende problem.

Dagens regelverk legges det opp til skjønn, og det tror jeg er helt rett. Det er stor forskjell på å ta en 3. klassing ut av skolen for en ukes kos med storfamilien og å ta en 14-åring ut i 2 uker, rett før mattetentamen. Her må rett og slett skole og foreldre prate sammen, og komme til enighet om hva som er best i hvert enkelt tilfelle. Og til syvende og sist er det faktisk foreldre som har ansvar for sine barn.

Ikke alle familier er like, og det finnes ikke én mal som passer for alle. Dialog, ikke forbud må være rettesnoren.

Hva synes du? Burde vi stramme inn på reglene for fritak fra undervisning? Og kunne du selv vurdert å ta barna med på ferie i november eller januar?

No Comments
  • Maria fra Tickled Pink

    27/09/2012 at 19:55 Svar

    oi, vanskelig å si om det er «rett» eller ikke å ta barna ut av skolen for ferie. Som du nevnte så må det brukes skjønn.. Om det er foreldre som alltid gjør det, to ganger i året, år etter år, så er nok ikke det helt gunstig. Personlig så mener jeg vel at det ikke gjør så mye en gang i blant, og iallefall ikke når barna er ganske små.
    Det at ferieturene er dyre i fellesferiene er det ingenting å gjøre med, det blir vel snarere bare dyrere og dyrere. Såklart skal ikke ferieturer i fellesferier bare være for de «rike» – og derfor kan man iallefall ikke sette noe bastant «nei» i skolene for å ta barna ut av skolen for ferier – men at skolen kan oppmuntre til et visst måtehold i forhold til det, det syns jeg er ok.

    • Susanne Kaluza

      27/09/2012 at 20:39 Svar

      Ja, det er vanskelig. Og jeg er helt enig med deg i at skolen gjerne kan mane til måtehold på foreldremøter. Og det er veldig lett å nikke enig til utsagn som at skolen må gå foran alt. Det er ingen som er MOT at barn skal få en god skolegang liksom. Men touchen av overformynderi i dette gir meg en besk smak i munnen, og jeg tror dialog er et bedre virkemiddel enn forbud. Vi har allerede et regelverk på plass i dag, og jeg stoler på at lærere og foreldre klarer å vurdere dette godt nok selv.

  • […] Bloggeren Susanne Kaluza lurer  på om fremtidens ferier bare er for rikfolk? […]

  • Hana

    27/09/2012 at 21:20 Svar

    Jo, det gjør jobben min vanskeligere når 1 av 30 elever er borte i en uke. Jobben min er blant annet å følge opp hver enkelt elev, og sørge for at de får tilpasset opplæring. Hvis eleven er borte i de to ukene vi introduserer algebra, vil jeg ha en enorm vanskelig jobb med å forklare dette for den ene eleven fra starten av, mens jeg samtidig skal fortsette med vanlig undervisning for resten. Dessverre har vi lærerne ikke mulighet til å drive med privat undervisning. Dette fører som oftest også til at eleven blir lite motivert for å jobbe med skolearbeidet fordi h*n ligger «etter de andre». Når så denne eleven får dårligere karakter på algebraprøven er det selvfølgelig skolen sin feil fordi vi lærerne ikke følger opp…

    • Susanne Kaluza

      27/09/2012 at 21:31 Svar

      Jeg tenker nettopp at mattematikk er et av de allere vikigste fagene å holde et øye med ifht ferier. Helt enig i at elevene må få med seg nye begreper her så grunnsteinen som skal bygges videre på blir lagt. Men innenfor dagens regelverk plikter vel allerede foreldrene å sørge for at barnet som tas ut av skolen i en uke får korrekt opplæring? Og har ikke Per gjort de 20 sidene i matteboka han fikk beskjed om når han kom hjem er det foreldrene det er noe galt med, ikke regelverket. Det burde også være grunnlag for å avslå en eventuell senere feriesøknad, tenker jeg.

      • Hana

        27/09/2012 at 22:44 Svar

        Det er helt riktig. Problemet er jo at svært mange foreldre ikke følger opp. Og da er jeg enig med deg, det er foreldrene det da er noe galt med. Men i det tilfellet er det likevel barnet det går ut over. Det er forferdelig å se på disse elevene som ikke opplever mestring i flere uker fremover pga en ukes ferie.

        Praksisen er nå sånn at så lenge eleven ikke har «brukt opp» fridagene de har krav å søke om, så er det ikke lett å gi avslag. Rektor gir avslag, men hvis foreldrene tar søknaden videre, vil de stort sett få innvilget den.

        • Susanne Kaluza

          28/09/2012 at 13:13 Svar

          Vanskelig spørsmål, og jeg ønsker på ingen måte å gi lærerne vanskeligere arbeidsdag, for etter ett år som lærer selv og med både en mor, en svigermor, en svigerinne og en svoger som jobber som lærerer har jeg den dypeste respekt for yrket og alt det innebærer av krav fra foreldre, lærereplaner, samfunnet, elever, rapportering, PPT oppfølging osv.

          Hva tror du ville vært en god løsning?

  • Oliv

    27/09/2012 at 21:35 Svar

    Flexiferie

    I Trondheim er det (min brors barn gikk der) en skole (kanskje flere) som har flexibel ferie. Det vil si at høstferie og vinterferie kunne taes ut når det passer foreldrene, de måtte velge hvilke uker de skal ta ferie i god tid, men de kan velge selv innenfor gitte perioder. Hvorfor kan de og ikke andre?
    Litt usikker på om dette var bare et prøveprosjekt, men det pågikk i alle årene da mine tantebarn var barneskolebarn. Dette er en forholdsvis stor skole.

    • Susanne Kaluza

      28/09/2012 at 13:18 Svar

      Det høres ut som den mest fornuftige løsningen jeg har hørt. Meld inn lenge i forveien, og sørg for at barnet får de undervisningstimene de skal. Skulle være interessant å hørt argumentene for å ikke løse det slik flere steder?

  • Marte E.

    27/09/2012 at 21:42 Svar

    Familien på fire kom akkurat hjem fra en to ukers ferie i Italia – perfekt tidspunkt å reise på: billige billetter, ferien for søreuropeerne er over og temperaturene er behagelige. Eldstegutten er fire år, og vi voksne snakket underveis om at det gjelder å nyte ferier som dette mens vi kan, før barna begynner på skolen (selv om far insisterte på at det ikke vil bli så vanskelig å ta dem ut fra skolen for å dra på en ukes ferie når den tiden kommer …)

    Uansett, jeg tror nok at dette med at foreldre tar ut barna for å dra på ferie kan være et vel så stort problem på vestkantskoler med velbemidlede foreldre. Muligheten for at familien drar på en fire uker lang selvrealiseringsferie til Hawaii er jo større for folk med god råd. Et annet segment som sikkert ofte tar med barna på lange utenlandsferier, er innvandrerfamilier. Og alle har sikkert gode grunner, det er ikke meningen å moralisere!

    Har ikke lest artikkelen i Aftenposten, men jeg kan forstå at lærere blir frustrerte dersom dette er utbredt. Det er jo foreldrenes ansvar at barna ikke henger etter på skolen når de kommer hjem, men det er lærerne som må gi foreldrene beskjed om hvilket stoff som skal gjennomgås mens familien er på tur. Og det er lærerne som må ha dialog med foreldrene og utvise skjønn, dersom reglene for å ta ut barna fra skolen ikke er klare. Dette fører jo til merarbeid, særlig dersom det er mange som drar på ferie utenom skoleferiene. Og dersom barna kommer hjem og likevel ikke har lært det de skal, så må jo læreren trå til her også.

    Dersom man som på Furuset har et visst antall dager man har lov til å ta ut barna, blir det jo lettere å forholde seg til for alle. Og så tenker jeg at det kan være bra å praktisere de samme reglene overfor rikmannsdattera som skal til Hawaii og gutten med pakistanske foreldre som skal besøke bestemor. Det gjør det lettere både for familiene og lærerne. Så kan man diskutere om 20 dager i løpet av sju år, er litt knapt …

    Takk for en super blogg, forresten!

    • Susanne Kaluza

      28/09/2012 at 13:17 Svar

      Så hyggelig at du liker bloggen! Veldig gøy å lage den hvertfall, så håper det overskuddet og gleden synes 🙂 Godt innspill at man kan diskutere lengden. 20 dager på 7 år synes jeg hørtes knapt ut. Samtidig lurer jeg på: Hvis reglene skal bli strengere, hva mener vi virkemidlene skal være? Skal elever som likevel reiser på ferie etter avslag bli tatt ut av klassen? Telefon til et allerede overbelastet barnevern?

  • Hanne

    27/09/2012 at 22:21 Svar

    Nå er jeg litt irritert i utgangspunktet etter et foreldremøte hvor det var skikkelig dårlig stemning, blant annet fordi foreldrene mente læreren ikke skulle bestemme om det skulle være tillatt med sjokoladepålegg eller ikke. Men men..

    Gud de må ha en tøff jobb – det er mange kranglete foreldre.

    Nei, det burde ikke være greit å ta ut barne. Det er fullt mulig å reise til syden billig i sommerferien, men man får kanskje ikke bo på luksusresortene.

    + etter det jeg hører fra ungene og deres venner så er de aller mest glad hjemme sammen med venner. Det er jo vi foreldrene som vil ha sol og varme 😉

    • Susanne Kaluza

      28/09/2012 at 13:15 Svar

      Ja, har jobbet som lærer ett år selv, og bøyer meg i støvet for alle som klarer den jobben en livstid. Når det er sagt var det mangelen på selvråderett og den nedlatende»one size fits all» holdningen i Aftenartikkelen som irriterte meg. Jeg synes det sosiale aspektet blir borte i debatten. Tror ikke det er noen foreldre som tar ut ferie i januar fordi de ikke synes ørtendagers ferie er nok. Kan ligge mange grunner bak, og da er dialog viktigere enn forbud.

  • Anders

    27/09/2012 at 23:08 Svar

    Tidlegare var haust- og vinterferiar spreidd utover 1 mnd. Dette var fordi norske overnattingsplassar ikkje hadde kapasitet nok for alle og det var sjølvsagt eit ynskje frå bransjen.
    Det er framleis mulig at fylkeskommunane vedtek ulike skuleruter. Kanskje barne- og ungdomskoordinatorane i fylka må ta seg eit tak?

    • Susanne Kaluza

      28/09/2012 at 13:11 Svar

      Det var et fornuftig innspill! En måneds spredning ville nok gjort et slikt «problem» langt mindre.

  • Christina

    28/09/2012 at 08:21 Svar

    Det viktige er vel at man bruker litt skjønn når det blir bedt om fritak/ekstra ferie. Vi er så heldig at vår kommune har som regel høst og vinterferie ei uke etter østlandet dermed kan vi få billigere ferie.
    Men vi har ett par ganger hvert år søkt om fri for jenta i 4 klasse. Som oftest har det vært en dag i forbindelse med turer til familiebesøk og arrangement for familien 60 mil unna her vi bor. En gang har vi hatt ei ekstra friuke. Men vi fikk med oss lekseplan og bøker og jenta vår fikk ikke gjøre noe annet før det var gjort. Hver morgen etter frokost satte vi oss ned å jobbet. I tillegg gav vi henne egne oppgaver i forbindelse med det vi gjorde, slik at hun fikk masse kunnskap hun ikke ville fått på skolen.
    Jeg mener om de samme ber om fri 2 uker hvert eneste år rett før eller rett etter en ferie bør man ta en prat med foreldrene.
    Ikke noe lett spørsmål, men viktig å ta opp.

    • Susanne Kaluza

      28/09/2012 at 13:10 Svar

      Jeg tenker også at skjønn må inn i bildet. Vanskelig med én regel som passer alle. Høres ut som dere har funnet en fin ordning på det, Christina!

  • KristinB

    28/09/2012 at 13:57 Svar

    Denne debatten avslører en ganske urealistisk forventning (både fra skolefolk og foreldre) til hvor stor betydning skolen virkelig har – for ikke å snakke om et snevert og utdatert lærings- og kunnskapssyn. Som om en eller to uker borte fra skolen vil gjøre ubotelig skade for ungenes kunnskap, utvikling og framtidsutsikter! Dessverre har det nok alltid vært sånn at de som jobber i skolen lett kommer inn den bobla hvor de virkelig tror at det som skjer der er det absolutt viktigste og nyttigste i verden. Men alle som er villige til å granske sine livserfaringer med et ærlig sinn vil nok komme til den konklusjonen at svært lite av det som var viktig og personlighetsformende lærdom, både når det gjaldt å utvikle menneskelige egenskaper og framtidige yrkesferdigheter, ikke kom fra grunnskolens pensum. Og ser vi litt rundt oss på folk vi gikk sammen med på skolen vil vi nok alle se at mange av dem lever gode liv snarere på tross av enn på grunn av skolegangen sin.

    Man kunne selvfølgelig ønske at det var annerledes og bedre i skolen i dag, men det skal dessverre ikke så mye til å finne ut at alle undersøkelser viser det motsatte: Antall ungdommer som går ut av grunnskolen uten de mest grunnleggende ferdighetene på plass er stadig økende, det samme gjelder antallet som går rett fra skole og over i trygdeordninger pga arbeidsudyktighet. Foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn har fortsatt mer å si for barnas framtidsutsikter enn undervisninga i klasserommet. Læreplanenes fine formuleringer og tydelige uttalte mål om bla tilpassa opplæring til hver enkelt elev blir kun floskler så lenge ressursmangel (og mangel på relevant opplæring av lærerene selv) ikke gjør dette gjennomførbart i praksis.

    I tillegg vil jeg si at jeg synes alle argumentene dine, Susanne, er veldig gode og er helt enig i det du skriver. Men jeg mener sterkt at ikke læreren bør pålegges ansvar for å lage et eget «program» med lekser og selvstudier som barna skal ha med på ferien. Det vil innebære en urimelig arbeidsbyrde i form av både for- og etterarbeid for læreren. Og så kan det altså være mer å lære utafor skolens arbeidsark enn inni – sånn for et par uker i året. 😉

    • Jenny

      28/09/2012 at 20:02 Svar

      Hei KristinB!

      Det er rett som du skriver; de fleste elever vil kunne klare seg i skolen etter et opphold utenlands utenom skolens ferie. Det jeg synes er interessant er nettopp det du skriver om foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn og hva dette har å si for hvordan barnet klarer seg i skolen. Noe av argumentasjonen til Susanne Kaluza går nettopp på å la de med dårlig råd få lov til å ta ut ferie når det er billig, på tross av at kanskje nettopp denne gruppa med barn er de som trenger å gå på skolen aller mest.

      • Susanne Kaluza

        01/10/2012 at 14:25 Svar

        Det er et viktig poeng Jenny, men mener du reglene er fine som de er i dag eller at de burde strammes inn ytterligere?

    • Susanne Kaluza

      01/10/2012 at 13:03 Svar

      Gode poenger, Kristin. Veldig riktig det du sier om at en læreren ikke bør «pålegges ansvar for å lage et eget “program” med lekser og selvstudier som barna skal ha med på ferien». Det bør selvfølgelig være foreldrenes ansvar å sjekke opp hva slags pensum som skal gjennomgås den aktuelle uka, og sørge for at barna lærer det.

  • Myke minutter

    28/09/2012 at 15:31 Svar

    Dette temaet angår oss i aller høyeste grad. De siste åtte årene har vi prioritert å dra bort 2-3 uker på seinvinteren, fordi det er akkurat da vi føler at vi trenger solen og varmen mest! Behovet har ikke blitt mindre etter at vi fikk et barn med medfødt, kronisk lungesykdom, som har godt av å komme seg bort i den hardeste virussesongen. Nå begynte hun nettopp på skolen, som den første av barna våre, og vi er veldig spent på hvordan vi evt kan få til en reise på vinteren neste år… I år la vi den 3 uker lange ferieturen til påsken, slik at vi foreldre ikke trengte ta mer enn 2 arbeidsuker fri. Jeg håper læreren «innvilger» at vi kan ta datteren vår ut av skolen litt ekstra ifm påskeferien neste år. Hun er så langt veldig faglig sterk, får praktisert engelskkunnskapene sine i ferien og vi vil jo selvsagt ta ansvar for å lære henne det som hun evt går glipp av pga fraværet. Jeg synes reglene for skolefravær virker temmelig rigide (ihvertfall når vi snakker om barneskolenviå) og at det må kunne utvises skjønn gjennom kommunikasjon med foreldrene. God helg! 🙂

    • Susanne Kaluza

      01/10/2012 at 14:24 Svar

      Deres openg viser godt hvordan rigide regler kan ramme enkelte unødig hardt. Jeg har som deg tro på noen enkle regler i bunn (ala de vi har i dag) kombinert med god kommunikasjon.

  • Hanne

    28/09/2012 at 21:18 Svar

    Når ble sydenferie en menneskerett?

    Videre – når barna skal taes ut av skolen en-to uker Utover de ørten ukene barna allerede har, hvordan dekker foreldrene inn dette? Jeg mener folk flest har jo bare 5 ferieuker og barnet må jo typisk være på SFO eller dagmamma/barnevakt, være med på jobb etc dé øvrige dagene skolen har stengt og mor og far må jobbe – når da en uke ekstra går med i tyrkia i oktober så må jo baret betale med en kjip uke hvor de fleste andre barn er på hytta etc. Og alt dette bare så mor og far skal ha en billig sydentur når det passer dem.

    Jeg mener også at å ta barnet ut av skolen sender barnet feil signaler og kan gi dårlig arbeidsmoral på sikt. Når det er skole, er det skole. Det er viktig å lære at man ikke skal bestemmelse selv, at skoletiden/jobbtiden skal respekteres og i lengste utstrekning overholdes. hva forteller det barnet at ferie kommer før skole og kan taes når man har lyst?

    Jeg synes det bør være totalforbud for ordinære sydenturer utover oppsatte ferier – og så finnes det noen unntak for spesielle omstendigheter.

    Ja, for ikke å sakke om at barnet blir hengende etter faglig- for ærlig talt; hvor mange foreldre setter seg ned med barnet og matteleksene og underviser år de er på ferie!? Ingen av de jeg kjenner i allefall. Det blir noen skippertak kvelden før og det er det.

    • Susanne Kaluza

      01/10/2012 at 14:30 Svar

      Sydenferie er slett ingen menneskerett, men FNs barnekonvensjon understreker barns rett til hvile og fritid, og til å delta i lek og fritidsaktiviteter på lik linje med sine jevnaldrende. For de som velger å ta ferie utenom skolens fastspikrede dager tror jeg ikke det dreier seg om ekstra ferie for foreldrene, men økonomi eller -som en skriver under her- helse. DFor de fleste blir vell selve skoleferien da løst med et lappeteppe av besteforeldre, tanter, onkler og Sommeskole. Men det er selvfølgelig helt greit å være uenig, Hanne 🙂

  • Jonas

    28/09/2012 at 21:25 Svar

    Men i alle dager:barn trenger da ikke MER ferie?

    • Susanne Kaluza

      01/10/2012 at 14:38 Svar

      Nei, ikke mer, men kanskje på andre tidspunkt?

  • Cathrine

    28/09/2012 at 21:31 Svar

    Til KristinB: har det ikke slått deg at årsaken til at ungdommene gjør det så dårlig nå er nettopp ting som ekstra sydenferie etc. Her snakker vi om en generasjon som er lært opp til å få hva de vil NÅR de vil. Når krav kommervpå og voksenlivet tru står disse fullstendig uten verktøy og et urealistisk verdens- og selvbildet. Det vises jo bare gjennom kommentarer media hvor det har vært uttalt at «man NAVer» til drømmejobbenvdukker opp, for å nøye seg midlertidig med en «dårligere» jobb er uaktuelt. Man snakker bestandig om Dessertgenerasjoen- dette er «Måkegenerjonen» som skriker «skal ha»- «skal ha»- «skal ha»!
    Slenger meg på en tidligere kommentar her om at faste rutiner i skolen gir god arbeidsmoral senere i livet, at man må også prestere.
    Å ta ut ferie fordi man ikke lærer noe uansett er jo bare tidenes dummeste argument…

    • Susanne Kaluza

      01/10/2012 at 14:39 Svar

      Faste rutiner blir da ikke ødelagt av en ukes ferie. Har hørt om skoler i Trondheim, som har fleksibel høst og vinterferie. Man må bare melde inn i god tid. Kanskje det kunne vært en løsning?

Post a Comment