Trenger vi flere kveldsåpne barnehager?

Hva synes du om kveldsåpne barnehager? Spørsmålet er igjen aktuelt etter at Bærum kommune nylig vedtok å starte et toårig prøveprosjekt der en barnehage i kommunen skal være åpen fram til klokka 22.30. 

I utgangspunktet er jeg skeptisk. Hvordan skal hverdagen se ut for de barna som skal være i barnehagen til halv elleve på kvelden? En gjennomsnitlig toåring legger seg i 19-tida. Det blir med andre ord de barnehageansatte som får pusse tenner, lese nattabok og være sammen med den lille når den sovner. Så skal barnet vekkes(?), kles på uteklær, settes i en kald bil eller vogn og kjøres hjem fra barnehagen midt på natta. Jeg skjønner at dette kan være praktisk for foreldre, men hvor sunt er det for de små?

Hvem skal legge barna våre?

Og hvorfor er egentlig 22.30 satt som stengetid? Hvorfor ikke døgnåpen barnehage? Når barna først har lagt seg ett sted må det optimale være å få bli i senga de har sovnet i til neste morgen? Meningen er å ta hensyn til turnusarbeidende, men natt-turnus er jo også en realitet. Hvorfor ikke ta hensyn til også denne gruppen foreldre?

I Oslo har det eksistert enkelte kveldsåpne barnehager i årevis, men her har det vært et poeng at barna skal sovne hjemme hos seg selv. Rodeløkka barnehage har i ti år hatt kveldsåpent, men kun til 20.15. 

Skal kveldsstell skje i barnehagen?

VIFO Gardermoen Park barnehage har imidlertid dratt strikken enda lenger. Her er åpningstidene fra 5 til 23.00.

Jeg ser selvsagt nytten med en slik barnehage. For det er ikke alle som er så heldige å ha en arbeidsdag som passer inn i barnehagens ordinære åpningstid, som har besteforeldre i nærheten eller kort pendlervei til jobben. Nå snakker vi slett ikke bare om foreldre som setter karrieren foran barna. Hvis vi vil ha flere sykepleiere, leger, brannmenn og politifolk til å ta på seg byrden det er å jobbe kveld og natt må vi  ta inn over oss at dette fører til et vanskeligere familieliv. Ønsker vi at noen skal våke over bestemor på sykehjemmet på natta må vel samfunnet også sørge for at barna til sykepleieren blir tatt godt vare på mens mor eller far jobber? Alternativet er at de slutter i jobben, søker seg over til kontorjobber eller blir nødt til å plassere barna hos et lappeteppe av tilfeldige barnevakter i turnusukene for å få hverdagen til å gå rundt.

Er dette et godt tilbud for barna det gjelder?

Fortjener barn å våkne samme sted som de sovner?

I Bærum skal plassene på den døgnåpne barnehagen deles ut etter søknader, der enslige forsørgere med turnusarbeid, kveldsvakter eller ubekvem arbeidstid prioriteres. Tilbudet skal koste det samme som en ordinær barnehageplass, og barna kan maksimalt være 9,5 timer i barnehagen hver dag. (Er det forresten passe? Eller litt for lenge?)

Samtidig kan flere kveldsåpne barnehager legge et ytterligere press på småbarnsforeldre om å jobbe kveld og natt. Det er vanskelig å si nei til turnus når sjefen vet at barna  kan plasseres i en kveldsåpen barnehage. Så hvem er det som egentlig tjenes mest på langtidsåpne barnehager? Er det barna, foreldrene eller næringslivet? I dag er «jeg må rekke å hente i barnehagen» en akseptert grunn til å forlate jobben i minnelig tid. Spørsmålet blir: Ønsker vi at det skal være det i fremtiden og?

Hva synes du? Trenger vi flere kveldsåpne eller døgnåpne barnehager? Burde tilbudet være åpent for alle eller kun eneforeldre eller folk i turnus? Er 9,5 time ok makstid? Tror du dette er bra for barna? Og ville du benyttet deg av tilbudet om du kunne?

25 Comments
  • Casa Kaos

    04/03/2013 at 11:02 Svar

    Jeg er positiv til kveldsåpne barnehager.

    Så lenge de kun er åpne for foreldre som jobber turnus. Og kun de kveldene de jobber sent.

    Veldig få jobber bare kveldsvakter. Så her er det ikke snakk om å ha barna i barnehagen hver kveld til klokken 23. Det er snakk om en gang i blant når mor eller far må jobbe sent.

    Tror ingen barn tar skade av at barnehagepersonalet legger dem av og til.
    Og tenk hvordan barnet koser seg med lang frokost og hele formiddagen sammen med foreldrene. Må være deilig å slippe stressmorgener innimellom.

  • Silje

    04/03/2013 at 11:21 Svar

    Personlig hadde jeg hatt råtten samvittighet hvis jeg måtte ha ungene i barnehagen til 22.30, men alt er ikke svart-hvitt her i verden. Tidligere hadde jeg en arbeidsplass som ikke skilte på de med barn og ikke barn, noe som vel egentlig er rettferdig. Du fikk ikke gå tidligere, du ahdde dine skift å forholde seg til. Når jeg da ble alenemor ble livet veldig vanskelig en stund. Heldigvis fikk jeg byttet jobb, og nå har jeg så mye frihet jeg bare vil ha. Alle får dessverre ikke byttet. Eller de ønsker ikke å bytte. Da må det være alternativer.

    Jeg tror det har fordeler og baksider, akkurat som barnehage i vanlig åpningstid har. Så lenge det er en gang i blant tror jeg ikke det er noen fare 🙂

  • Kristine T. Davidsen

    04/03/2013 at 13:16 Svar

    Jeg har selv jobbet turnus, med både dag, kveld og helg. Og jeg ser at kveldsåpne barnehager kan ha noe for seg. Men utfra egen erfaring tror jeg ikke 9.5 timer er nok. En vakt inkl reisetid til og fra, kan glatt passere ti timer. Og er du da aleneforelder, holder det ikke at barnet ditt kun kan være i barnehagen i 9.5 timer. Ikke alle kjører egen bil eller har sertifikat og kan låne seg bil til å komme seg rundt med. Og da tar det å komme seg til og fra jobb mye lenger tid.

    Og hva med helgene?? Skal barnehagen være åpen også i helgen eller stenger den da??

    Jeg tenker at har barnet lagt seg i en seng, bør det få sove hele tiden til neste morgen i den sengen og slippe å bli vekket opp og dradd ut i kvelden/natten for å reise hjem. Ergo, skal barnehagene først ha kveldsåpent kan de like godt være døgnåpne.

  • Jona ( Mammalivet i Berlin)

    04/03/2013 at 13:32 Svar

    Jeg har stor respekt for foreldre som jobber turnus. Tror de færreste av dem har så kjempelyst til å være vekke fra barna sine på natta, men noen må jo ta den jobben, og det er jeg takknemmelig for at de gjør.
    Jo, det stikker litt i hjertet når jeg ser for meg barnehagebarn bli lagt for kvelden i barnehagen og hentet noen timer senere. Mest fordi at jeg ser for meg at dette ikke er helt bra mtp søvnrytme og utvikling at barnet skal våknes og transporteres noen timer etter at det er lagt på kvelden. Jeg syns også det er rart at ikke de heller kan sove der og hentes tidlig neste morgen… Kanskje fordi de fleste foreldre bare vil ha ungen sin hjem med en gang det er mulig, og det forstår jeg jo forsåvidt.

    Nei dette var vanskelig. Klart at foreldre som jobber turnus trenger barnehager som tilpasser seg, men da syns jeg de barnehagene kun skal være for turnusarbeider-barn, og dette med stenging i 22-23 tiden syns jeg var litt uheldig for barna.

  • alenamamma

    04/03/2013 at 14:06 Svar

    Jeg er selv alenemor og for øyeblikket sykepleiestudent. Når jeg er ferdig sykepleier, som nesten alltid jobber i tusnusordninger, blir jeg nødt til å velge meg en jobb som gjør at jeg kun jobber dagtid. Jeg kan ikke jobbe kveld, natt eller helg hvis det ikke skal gå utover barnet. Jeg kunne sikkert ha fått til å jobbe en helg i mnd eller en fast ettermiddag i uken og hatt faste barnevakter/overnattingsvakter, men det kommer jeg ikke til å gjøre. Mitt barn har ikke bedt om å få en turnusjobbende sykepleier som mamma, og jeg har ikke fått barn for å stasjonere dem bort. Da lever jeg heller litt fattigere, men har mer tid med barna når de er små.

    Jeg vet at det i Sverige finnes «nattis», nattåpne barnehager. Jeg mener det har gått for langt om vi må få dette i Norge også.

    Jeg har forståelse for at ikke alle har samme syn på dette som meg, men som aleneforsørgende sykepleier, vil jeg faktisk heller flytte ut av byen og se barnet mitt mer, enn å tviholde på storbylivet.

    Barna er bare små en gang!

    • Aj

      04/03/2013 at 23:56 Svar

      Kunne ikke sagt meg mer enig! Jeg et selv sykepleierstudent og ferdig utdannet i juni, og min sønn skal begynne i bhg i august og han vil da være 17 mnd. Kunne aldri falt meg inn og plassert han vekk på kveld/natt i en bhg fordi jeg måtte på jobb, syntes det er «ille» nok og skulle sette han vekk på dagtid. Sant som du sier at det ikke er barna sin feil at foreldre har en jobb med turnusarbeid, men vi som foreldre kan jo gjøre vårt ytterste for å prøve å gjøre hverdagen lettere for barna dersom vi har muligheten?

  • Sandra

    04/03/2013 at 14:06 Svar

    Da jeg var alenemor med turnusarbeid hadde det vært fint for meg og hatt ett tilbud med barnehage hvor barnet kunne vært der på kvelden.
    Jeg snakket med sjefen i bhg der jeg var med ett forslag som gikk ut på at foreldrene var med barna i barnehagen på kvelden og spiste kveldsmat og la dem. De fikk sove trygt og godt i barnehagen. Når jeg var ferdig på nattevakt så dro jeg hjem for å sove litt og hentet barnet mitt. Da ville jeg fått mange timer. Jobber man natt så har man også fri over flere dager og kan få dagene sammen med barna. I forhold til det om jeg hadde jobbet kvelden ville jeg heller at barnet mitt kunne sovet i bhg til dagen etter og jeg hentet barnet på morgnen. Heller det enn å ta barnet opp og ut når det er så seint.

  • monica

    04/03/2013 at 14:12 Svar

    Mulig jeg er på villspor, men jeg kan ikke helt skjønne at å jobbe turnus er nødvendig heller når man er enslig forsørger. Det er sånt man tenker på FØR man får barn, hva man skal jobbe med. Jeg vet det ikke er lett å bare «finne seg en jobb» men når man får barn, må man prioritere. Har man familie eller venner som kan stille opp og man kan ta seg en nattjobb, fint. Men hvorfor ellers stille seg i en slik vanskelig situasjon, når man kunne valgt annerledes? En gang i mellom er jo greit, men synes ikke man skal velge jobb fremfor barna, så klart. Jeg skjønner at det ikke er så A4, men i de fleste tilfeller tror jeg det handler om valgene man selv tar. Man må tenke langsiktig, og på ‘hvis’ og ‘dersom’.. Hvorfor få barn hvis andre skal oppdra de?

    • MetteO

      04/03/2013 at 15:14 Svar

      Ja huff – dere må tenke dere om før dere blir aleneforsørgere damer – dere må velge noe annerledes enn det! For det kan man jo ALLTID velge selv!
      Og så må dere vite ved 16-års alder at dere kommer til å bli aleneforsørgere på ett eller annet tidspunkt (for sånne ting VET man jo alltid) og velge en utdannelse som lar seg forene med å ta den jobben. Ikke velg en utdannelse ifht. interesse eller talent, velg utfra synskhet – fordi det er det jo mange som er.
      Og så må man VELGE den rette jobben. Den som er i hundre % – alltid dagtid og aldri helg.

      Kan hende man skulle kjøpe seg dress, ta et kveldskurs på BI og skape noen finanskriser istedetfor å bli f.eks. sykepleier? Det er jo tross alt ikke sånn at det å redde liv er viktigere enn å telle penger eller no.

      /sarcasm off

  • johanne

    04/03/2013 at 15:55 Svar

    Uff.. Jeg syns dette bare blir verre og verre. Det er ikke vi voksne som må tilpasse oss et liv med barn, men barna må tilpasse seg foreldrene. Når en har små barn mener jeg at en må ta hensyn til barnets beste. Hvorfor kan ikke en av foreldrene få være hjemme med sitt eget barn de første åra? For er det ikke de helt minste det er vanskeligst å tenke seg bli lagt for natta hos andre enn hjemme hos seg selv? Det er dyrt med barnehage. Hvorfor kan ikke mor eller far ettersom hva som er best for den enkelte familie få betalt for å være hjemme noen år? Kanskje ikke riktig så mye som det koster å ha et barn i barnehage, men litt mindre. Samfunnet sparer penger, mindre sykefravær på jobb, mindre bruk av legevakt osv. Jeg tror at de menneskene som er mest glad i et annet menneske er de som generelt er best egnet til å ta seg av det.

    • Thomas

      05/03/2013 at 01:59 Svar

      Det du tenker på finnes allerede og kalles kontantstøtte. Dessverre er det så mange som «misbruker» denne ordningen at hele venstresiden i politikken ønsker den vekk.

      Jeg mener at det viktigste for barna må jo være å få være sammen med foreldrene, og ikke på en institusjon.

  • Monica

    04/03/2013 at 16:16 Svar

    Min første tanke er dette synes jeg lite om. Men er enig med andre overfor at det er et positivt tiltak for de som har skiftjobber, men da synes jeg at det burde kun gjelde når man er på jobb så ikke barn blir plassert der av andre grunner…

  • Nina

    04/03/2013 at 20:02 Svar

    Det er sukk fra meg som pedagog i barnehagen. Dette åpner for at vi i barnehager også må jobbe skift og turnus, som igjen betyr at våre ban trenger barnehager som er kvelds/nattåpne. Og hvilken kvalitet skal barna i barnehagen få .. Det er langt ifra nok personal til at hvert barn blir lagt og lest for … Jeg er for min del imot. Ser behovet,men det blir dyrt.. Tnk kvelds og nattrillegg il alle som jobber i barnehage i allerede pressede kommuneøkonomier, og da må man øke betalingen til foreldre igjen.. Huff, neitakk.

  • Kristin

    04/03/2013 at 20:07 Svar

    Uff, dette er så feil så feil! Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass for barn. Det er en pedagogisk institusjon. Har full forståelse for at aleneforsørgere og turnusarbeidende kunne hatt nytte av et slikt tilbud, men barnehagen er IKKE stedet! Jeg ser poenget med at barna allerede kjenner personalet og er i trygge omgivelser, men ærlig talt da! Jeg har faktisk ikke tatt en høgskoleutdannelse for å sitte å passe unger på kvelden/natta. Hva blir det neste tilbudet vi skal tilby? ferdig middag og klesvask også…

    • Brit

      04/03/2013 at 21:32 Svar

      Jo, barnehagen ER en oppbevaringsplass for barn… hvordan kan noen ærlig si noen annet…? Dagens foreldre plasserer ikke barna i barnehagen fordi det er en pedagogisk institusjon, men fordi de selv velger å arbeide og dermed ikke kan passe barna selv. Fint at barnehagene har et slags pedagogisk alibi – og de fleste barn har nok til en viss grad både glede og nytte av barnehagen, men samtidig er det nok mange (både foreldre og ansatte i barnehagene) som ser at tilbudet ikke ivaretar barna godt nok. Jeg plasserer ikke mine barn i barnehage før de kan både gå og snakke og enda litt til, og det er en prioriteringssak som de fleste kan gå en runde ekstra på – dersom de virkelig ville.

  • Renate

    04/03/2013 at 20:28 Svar

    Hvor er barnets beste oppi alt dette? Jer er enig at barnehagen kan være oppe litt lengre, men til 22.30? Om man er nødt til å jobbe skift, så har vel barnet naturlig nok en pappa og gjerne to sett med besteforeldre og kanskje onkler eller tanter? Da er det DE som skal stille opp, den nærmeste familien, som skal få gleden av barnetv, kveldsmat, boklesing og nattasang. Ikke barnehagen! Man tilpasser livet sitt etter barnet, barnet skal få slippe å absolutt måtte passe inn i foreldrenes jobbtider. Helt absurd! Jeg skjønner at noen må jobbe turnus, og da får noen uheldige vakter, men da skal de vaktene være et aller ytterst unntak. Man har faktisk lov til å si nei? Du kan ikke jobbe natt om du ikke har noen til å passe ungen. Da kan du bare ikke komme på jobb.

    • sis

      06/08/2013 at 19:03 Svar

      Hva med de som ikke får støtte og hjelp fra utvidet familie da? Flere og flere blir egosentriske og stiller ikke opp for andre enn seg selv. Vi har ingen i familien som stiller opp noen gang. Er vi heldige får vi barnevakt noen timer på bryllupsdagen vår… Alle er i dag opptatt med egen jobb og fritid og prioriterer det over barnebarn/tantebarn etc. Jeg har en mann som jobber i oljen og av og til må reise. Når jeg er ferdig utdannet, regner jeg med å måtte jobbe turnus innimellom og døgnåpen barnehage hadde hjulpet oss når det knep som verst… Man kan ikke bare nekte å møte på jobb heller. Man har et ansvar ovenfor pasienter og kollegaer, ikke bare barna. Da jeg var liten jobbet mor nattevakter, og jeg hadde «nattmamma». Ikke noe traumer av den grunn 🙂

  • Ida

    04/03/2013 at 21:54 Svar

    Vi er to i turnus, og har god nytte av skole, sfo, besteforeldre slik at kabalen vår går opp. Om vi hadde brukt kveldsåpen barnehage, så ville det uansett komme en kabal den dagen barnet begynner på skole. Derfor er jeg glad for at vi har forholdt oss til barnehage på dagtid, og eventuelt benyttet besteforeldre der begge har kveldsvakter, eller byttet vakt med en kollega. Jeg ser at oppfølging av skole krever mer av oss enn de ettermiddagene vi hentet i barnehagen. Nå må besteforeldre også hjelpe til med lekser, og de liker det altså 😉 valget vårt har heller handlet om ANTALL BARN, hvor mange barn har vi lyst på kontra hvor mange barn kan vi følge opp slik vi ønsker – for oss ble det en tankevekker!

  • Nann Karin

    04/03/2013 at 22:24 Svar

    Jeg ser at det er turnusforeldre som ville få en lettere hverdag med kvelds- eller døgnåpne barnehager. Men skal et barn vekkes eller holdes våkne for å bli med foreldrene hjem, det synes jeg ikke er optimalt for barnet. Kanskje det hadde vært bedre å få sove til neste dag?
    Det er kanskje bedre å sove fast i en seng med faste rutiner i barnehagen, enn å bli flyttet fra hjem til hjem, som kan være alternativet for barn av foreldre som arbeider turnus?
    Men, her i huset har vi en formening om at barn har det best med faste rutiener og en fast seng som man legges i de fleste kvelder i året. Derfor er vi kjipe i selskapssammenheng, for vi drar hjem til leggetid. Det er vårt valg. Vi kan holde på det, nettopp fordi vi er på jobb på dagen.
    Så for egen del og med utgangspunkt i egne verdier er jeg mot kvelds – og døgnåpnebarnehager.

  • Julie

    05/03/2013 at 01:33 Svar

    Jeg ser helt klart et behov for barnehager med utvidede åpningstider. Samfunnet er i endring og jobbtider og åpningstider endrer seg. Selv folk som jobber på kundeservice må finne seg i nattevakter i ny og ne. Jeg hadde ikke hatt noe mer dårlig samvittighet ved å plassere barnet mitt i barnehage en kveld eller natt enn en hel dag. Glem ikke at du fremdeles tilbringer like mange timer med barnet ditt som om du hadde hatt det i en ordinær barnehage på dagtid. Gjerne enda mer. Har selv en toåring, som vi av og til ikke rekker å hente før 16.30 pga. jobb og da er det ikke lenge igjen før leggetid. Med familie som ikke bor i nærheten av Oslo, og besteforeldre som fremdeles jobber 100 % har vi stort sett oss selv å spille på når det gjelder jobb- og barnehagekabalen til å gå opp. Så lenge tilbudet om utvidede åpningstider i barnehagen blir utnyttet, ønsker jeg det varmt velkommen.

    • Julie

      05/03/2013 at 01:34 Svar

      Rettelse: Så lenge tilbudet om utvidede åpningstider i barnehagen IKKE blir utnyttet, ønsker jeg det varmt velkommen.

  • Ellen

    05/03/2013 at 09:49 Svar

    Ja til natt- og kveldsåpne barnehager!! Fordi: Det viser oss med all tydelighet hvem barnehagene er til for: foreldre som jobber og arbeidsgiverne deres!!

    Eller er det noen som mener at barna trenger kvalifiserte pedagoger for å få sove????

  • Lisa

    05/03/2013 at 23:41 Svar

    Men kjære vene da…..Fantasiverden man lever i hvis man tror alt kan planlegges, eller å påstå jeg er en dårlig mor pga at jeg ikke valgte et yrke med samme åpningstid som barnehagene…Har heldigvis hatt mulighet til kveldsåpen barnehage, som har vært nedleggingtruet mange ganger. Jobber i butikk som har åpent til ni å d var gull å vite at den ansatte som var på jobb hadde hatt en rolig ettermiddag med tur å middag å barnetv å kos, å ikke minst en ferdig stelt fornøyd gutt. noen ganger sov han, men han har aldri vært noe problem å flytte i søvne. Jeg har ingen alternativer. Han begynte på skolen i høst å da har jeg måttet kuttet timer, for sfo har ikke kveldsåpent. Det er nå jeg virkelig merker hvor viktig og trygt det var å ha kveldsåpen barnehage. Å så klart, man bruker det jo når man er på jobb ikke for å dra på byen eller hva det var noen antydet!! Å ungen er jo ikke lengre i barnehagen uansett. Tror det var mer trygt at mamma alltid hentet «uansett» når, enn at det stadig vekk var hvem som nå hadde muligheten til å hente. Nei, takk å lov for kveldsåpne barnehager!!

  • Caroline

    03/02/2014 at 01:01 Svar

    Døgnåpen barnehage?! Hvem er den til for? Ikke barna i hvert fall. Barn idag blir institusjonalisert fra de omtrent er født. I tillegg skal foreldre få mulighet til å sette seg og sin jobb foran barnet? Hvor har det blitt av familietanken og strekke seg lengst mulig for barnas skyld og skape et trygt hjem? Jeg kjøper ikke argumentet om at man jobber for barnas skyld når det innebærer at barnet må sove i barnehagen. Et barnehagebarn trenger 10-12 timers søvn. I tillegg skal det legges og spise frokost når det våkner. Hvordan kan man rettferdiggjøre alle disse timene i barnehagen? Man kan jo heller ikke legge det for så å vekke det etter noen få timer for å legge det hjemme igjen. Det er jo horribelt uansett. Og når skal forelderen sove? Når barnet har kommet hjem, opplagt og klar for ny dag? Hva når dette barnet begynner på skolen? Skal det være hjemme alene så forelderen kan dra på nattskift? En 6-åring er nok ikke særlig moden for det… Hvis man ikke kan jobbe turnus med skolebarn, bør man i hvert fall ikke gjøre det når barnet er i en alder der det meste av grunnlaget vedr. trygghet, rutiner, stimuli, utvikling av følelser og viktigheten av kvantitetstid er avgjørende. Hvorfor skal vi legge tilrette så foreldre kan følge jobbdrømmen sin? Hva med drømmen om å få barn? Varte den bare til barnet ble stort nok til å begynne i barnehage? Jeg sier ikke at de som ønsker dette tilbudet er dårlige foreldre, men jeg synes ikke vi skape et slikt behov! Skulle like å vite hva skiftarbeidende foreldre gjør idag for å få det til uten døgnåpen barnehage. Og så synes jeg de skal fortsette med å få det til uten et tilbud som tilfredsstiller dem og ikke barnet.

  • […] Susanne Kaluza | Trenger vi flere kveldsåpne barnehager? […]

Post a Comment