Gelato, cannoli og andre ord for lykke

Leave the gun. Get the cannoli.

Det er ikke til å komme bort i fra at jeg synes en av livet store gleder er å spise mat. Og at dermed en av de største attraksjonene for å velge nettopp Sicilia for familieferien var muligheten til å spise deilig italiensk mat, til morgen, lunsj og middag!

Ikke noe å utsette på veggispizzaen på strandrestuarnten nedenfor hotellet vårt.

Siden Sicilia er en øy har de i tillegg til alle de klassiske italienske rettene -pasta- parmaskinke -gnocchi -pizza -tiramisu- også en overflod av deilig, fersk fisk: tenk blåskjell i hvitvin, spaghetti alla vongole og sverdfiskcarpaccio. O lykke!

Barna og jeg har kost oss gløgg med å spise gelato i alle slags smakskombinasjoner mellom hver bidige svømmetur, og at det er så lett å få tak i nydelig, hjemmelaget pasta -kanskje med en panert kyllingfilet, cotoletta de pollo, ved siden av- har gjort det enkelt å finne mat barna liker på den mange restaurantene.

Mamma og jeg delte en Antipasti della Mare, og dette var bare noen av rettene som kom på bordet,-som en forrett!

På hotellet vårt, Naxos Beach, har de en strandrestaurant vi som regel har spist lunsj på, også har vi funnet et sted i nærheten -i Giardini Naxos eller Taormina- for middagene.

En tricky ting med restaurantlivet i Italia, er imidlertid at italienerne spiser lunsj først fra 12.30 og middag fra 20. Det betyr at restaurantene er stengt utenom disse klokkeslettene, noe som gjør det utfordrende for en liten mage som romler klokka 11 og for små øyne som er vant til å sovne klokka 20. Hvordan skulle vi løse det?

Sverdfiskcarpaccio med appelsin og fenikkel.

Her var det bare å bruke alle triks jeg har i boka:

Første dagen tok jeg en liten rekogniseringstur og fant de få restaurantene som faktisk åpnet 18. Med panini til salgs hele dagen på baren på hotellet vårt var blodsukkeret til barna (og mor..) utenfor katastrofenivå.

I tillegg pakket jeg alltid med en tegneblokk eller puslespill til barna, slik at de hadde noe å sysle med mens de ventet på maten eller på at vi voksne skulle bli ferdige å spise. Husker godt hvor kjedelig jeg synes det var selv som barn, men voksne som alltid skulle sitte og spise i en eeeevighet.

Min sicilianske favoritt: Risottoballer, fylt med ost og kjøtt og frityrstekt. Himmelsk!

Etterhvert oppdaget jeg også at selv om det sto at en restaurant åpnet 19.30 gikk det fint ann å komme 19 og sette seg og titte på menyen og bestille mat før. Dermed gikk det fint å spise middag, hele storfamilien samlet.

Den beste middagen hadde vi på La Capinera, en strandrestaurant i Taormina med en stjerne i Michelinguiden (Dog ikke dyrere enn en ordinær norsk restaurant!) Anbefales veldig om du har tenkt deg til Sicilia noen gang!

Matshopping! Da vi var på Etna stoppet vi og smakte på lokal honning -med mandelsmak, mandarinsmak, eucalyptussmak og min favoritt: sitronhonning. Den tenker jeg å røre inn i gresk yoghurt og servere med bær for en lettvint hverdagsdessert med smak av sol og Sicilia når høstkulda setter inn.

I tillegg hadde mormor med knekkebrød og en kaviartube i kofferten. Jeg har alltid ledd litt av at hun pakker med norsk mat til utlandet, men mammer har som regel rett (hvem skulle trodd det…?) – og den knekkebrødpakka har vært gull verdt når barna ble småsultne rett etter ankomst eller en time før  middag.

Hva gjør du for å få til hyggelige middager med barna på tur? Pleier du å pakke med leker på restauranten? La de spise dessert først? Eller har du andre triks du kan dele?

 

En av de beste dessertene jeg vet -semifreddo (en slags myk italiensk is) med mandler og sjokoladesaus…

No Comments
  • christina

    11/09/2013 at 08:36 Svar

    Tegnesaker, ds, lesestoff og smartphone( i det siste, gjerne med en ny app) det redder oss.
    Om vi er på andre steder(les : ferie) tar gjerne en av oss med seg barna ut mens vi venter på maten. Da kikker vi på livet, båter eller hva som måtte være i nærheten. Dermed er tingene i veskal mer spennende til etterpå.

    • Susanne Kaluza

      11/09/2013 at 15:17 Svar

      Å gå en tur var lurt! Kan fort bli lenge å sitte stille på en stol for de små 🙂

  • Lisettesperler

    11/09/2013 at 09:01 Svar

    Hei Suzanne, jeg gleder meg til avreise til helgen når jeg ser disse bildene! Er såååå enig med deg at livet handler stor del av og nyte god mat med familien. Men ser fortsatt bildene for meg at roen rundt maten med en på 2,5 og 4,5 år kan bli «rask konsumert» hehe…

    • Susanne Kaluza

      11/09/2013 at 15:18 Svar

      Åh, håper dere får en fabelaktig tur!

  • Mona

    11/09/2013 at 12:03 Svar

    Jeg bare lurer på en ting. Har du tatt ut den nybakte førsteklassingen ut av skolen for å reise på tidlig høstferie? Dømmer deg ikke, men hører gjerne tankene dine rundt det:)

    • Susanne Kaluza

      11/09/2013 at 15:19 Svar

      Vi reiser med barn og besteforeldre ja. Tenker det er en avgjørelse som må tas i samråd med skolen, -etter en vurdering av foreldre, klasseforstander og rektor 🙂 Hva tenker du?

      • Mona

        11/09/2013 at 22:45 Svar

        Jeg er liksom enig med begge sider av saken! Skjønner veldig godt de som tar ut ungene for å reise til bedre priser, og kommer sikkert til å gjøre det selv etterhvert. Men jeg ville nok ikke tatt ut førsteklassingen min for ferie allerede nå, kanskje ikke i førsteklasse i det hele tatt. Ikke pga det faglige, men mer for at det er så nytt enda, mange nye sosiale koder som skal læres.

        • Susanne Kaluza

          13/09/2013 at 08:32 Svar

          Ja, jeg ser også helt klar begge sider. Det er derfor jeg tenker at en åpen dialog med læreren er viktig. Hadde vi vært det minste bekymret for det sosiale hadde vi selvsagt ikke reist.

  • Gunhild

    11/09/2013 at 12:37 Svar

    Mye deilig mat! Kjekt når det finnes noe ordentlig for veggiser også, det pleier ofte å være triste greier 🙂 Her er to av ungene veggiser, så vi pleier alltid ha med back-up av mat. Ostehorn eller annen bakst feks blir med på langturer, ikke bare bare å hive i seg en pølse da…
    Hvordan funker dette med sponsing av tur forresten? Får dere alt betalt for så å skrive litt om opplevelsen og hva dere gjør? Og ser flere kommenterer å ta barna ut av skolen. Her vi bor har de (enda) ikke slike restriksjoner, så da får man ta det mer på feelingen. Det er jo absolutt rimeligere å dra utenom sesong, så skjønner de som gjør det av økonomiske grunner, men ved sponsing av tur så har det kanskje ikke så mye å si allikevel.

    • Susanne Kaluza

      11/09/2013 at 15:23 Svar

      Hei Gunhild! Det funker som en hvilken som helst pressetur som magasinbransjen gjerne benytter seg av. Reisearrangør dekker deler eller hele turen, men legger seg ikke bort i hva som blir skrevet etterpå.

      Der jeg vokste opp var det heller ikke formelle restriksjoner på reise utenom skoleferien. Det var en avgjørelse man tok i dialog med skolen,-og det funket ganske fint. Som du sier har det i de fleste tilfeller absolutt et økonomisk aspekt å reise på litt aparte tidspunkter. Langt fra alle har råd til ferie når det er høysesong

      Veldig lurt med ostehorn på tur. Kanskje jeg skal begynne med det til min veggismann og? Kjenner nemlig godt til hvor vanskelig det er å finne noe kjapt å spise for de som ikke spiser kjøtt. Er stor sett ost og skinke det går i overalt!

  • Lise

    12/09/2013 at 10:27 Svar

    Høres ut som dere har hatt en fantastisk tur – Italia er herlig:-)
    I Spania i sommer spiste vi flere ganger middag på strandrestauranter. Der kunne barna hhv 5 og 7 leke på stranden når vi ventet på maten. Veldig poppis:-)

    Vi pleier også å tilrettelegge litt på tur både reise, mat og på restaurant osv. Men jeg er også litt opptatt av at ikke alt er helt tilrettelagt hele tiden. Jeg mener at det er viktig å lære barna at det er ikke alltid de som er i sentrum. De to siste sommerene hhv i Italia og Spania har vi også valgt å gjøre noen ting på de voksnes premisser. Dette har gått helt fint. Jeg tror også barn har godt av å kjede seg litt iblant. Vi lever i en verden hvor de er aktivisert mesteparten av tiden sin. Vi prøver derfor å ha tid til å gjøre lite eller «ingenting». Hva tror du om dette? Vært interessant å hatt en liten diskusjon om «aktivitet vs hvile for både store og små».

    • Susanne Kaluza

      13/09/2013 at 08:34 Svar

      Jeg har VELDIG troa på å ikke tilrettelegge alt. På feiren har barna lekt i timesvis for seg selv ved bassengkanten med en bøtte og noen steiner de fant på stranda. De har lagd supper og laget hoppekonkurranser for seg selv. Synes det er deiligst å se på når barna er i flyten med leker de har funnet på selv. Derfor er jeg kritisk til f.eks for mye iPad spilling. Det blir en lettvint løsning når de egentlig kunne underholdt seg selv om de hadde fått 5 minutter å kjede seg på først 🙂

      • kristinb

        13/09/2013 at 10:20 Svar

        Måtte bare slenge inn en støttende kommentar her 🙂 Som hjemmeværende med jenter på 5, 3 og 1 år (aldri vært i bhg) ser jeg at det nettopp er kjedsomhetsperiodene som utløser den «gode, gammeldagse» fantasileken – den hvor en pinne og to steiner blir rekvisitter i en magisk verden og leken varer hele dagen… Men da må vi foreldre altså tåle de fem minuttene med litt masete kjedsomhet fra de små! Ser på foreldre rundt meg at dette er lettere sagt enn gjort, mange er tydeligvis helt allergiske mot dødperioder (både for egen og ungenes del…), men jeg tror etter egne observasjoner at det er viktig for ungenes utvikling av initiativ og evne til å være selvgående!

        • Susanne Kaluza

          13/09/2013 at 12:20 Svar

          Enig!

          Gjelder å ha is i magen, og erfaring nok til å huske at det først er etter litt klaging og kjedsomhet at de virkelig morsomme, egenstyrte lekene dukker opp 🙂

  • Marianne Sw

    12/09/2013 at 13:25 Svar

    Tegnesaker, bok og noen plastdyr eller spill etc er alltid med i vesken på restaurant. Hvordan vi gjør ting avhenger litt av hvor vi er. I Italia er det jo vanligvis veldig barnevennlig og stor takhøyde for å ha med småttiser overalt. I Frankrike syns vi restaurantmiddag på kvelden ble vanskelig og spiste dagens beste/største måltid til lunch og prøvde å sitte ute i bakgård/hage el.l hvor ungene kunne bevege litt på seg mellom rettene og ikke forstyrre for mange. Middagen lagde vi hjemme i huset vi leide. Har også god erfaring med å spørre om å få et eller annet å snacke på rimelig raskt på bordet så ungene har noe å bite i mens man venter. Husk forresten å få med deg pistasjpestoen fra Sicilia……..ulekker farge men nydelig smak 😉

    • Susanne Kaluza

      13/09/2013 at 08:40 Svar

      Takk for tips! Det ble 3 bokser pistasjepesto og en boks pistasjekrem med i kofferten gitt. Gleder meg til å teste forskjellige oppskrifter med denne!

  • Når det gjelder dette med skole, tenker jeg at du selvsagt er veldig reflektert, Susanne, og at det ikke er noen som helst sannsynlighet for at datteren din vil lide sosialt under dette (man kunne jo vært syk en uke også). På mer generell basis tenker jeg imidlertid at man bør ha respektekt for skolen litt som en arbeidsplass; i skoleåret skal man være der, mens i (de mange og laaange) feriene er det fri. Det handler om respekt for lærerne og deres opplegg og arbeid, og det handler om at barn som er sosialt veltilpassede/klarer leksene greit osv ikke skal ha rett på mere ferie enn andre barn. At ikke alle har råd til sydenferie i skoleferiene er kanskje trist, men det synes jeg dessverre ikke kan være en grunn til å ta seg fri når det passer en. Så akkurat her har jeg nok et veldig annet syn enn deg, og er overrasket over valget deres.

    • Susanne Kaluza

      13/09/2013 at 19:50 Svar

      Jeg har også stor respekt for skolen som arbeidsplass, etter å ha jobbet som lærer på en barneskole selv. Derfor stoler jeg på vurderingen til læreren til datteren min, som mente det vile være helt uproblemtisk for henne å være 5 dager borte. Hadde hun ment noe annet ville vi ikke dratt, men dette her mener jeg altså skolene/rektorene og lærerne vurderer best selv, slik også praksis er i de fleste norske kommuner.

  • Lene

    13/09/2013 at 18:39 Svar

    Hei
    Er veldig enig i kommentaren over her. Det var som om jeg skulle ha skrevet det selv,…så derfor hopper jeg til noe annet.
    En annen ting som forbauser meg er nemlig den korte, nærmest avfeiende måten du har svart på når noen lesere har satt spørsmålstegn ved at du har valgt å reise bort utenom skoleferien.
    Som en av de mest populære mammabloggene, kjent for å ta opp- og gjerne oppfordre til diskusjon- over viktige og ikke minst aktuelle temaer så synes jeg dette er ekstra rart.
    Da debatten rundt den kommende innskjerpingen fra skolene angående å gi kidsa fri utenom skoleferien for å reise på billige sydenreiser gikk, var det faktisk så jeg stusset over at ikke du tok opp saken på bloggen din, vant som jeg er med at du nesten alltid raskt tar opp problemer nevnt i media som omhandler barn og foreldre.
    Nå skjønner jeg kanskje hvorfor.
    At reisen også er sponset gjør kanskje at flere,kanskje særlig de som virkelig ikke har råd til å reise bort i ferien, synes det er ekstra sårt at noen får lov til å dra og andre ikke.
    Når så Oslo, hvor du bor, har vedtatt at denslags fri ikke skal gis, så skjønner jeg ikke hvordan en lærer/rektor likevel kan gjøre det.
    Gjelder ikke samme loven for alle? Dette er naturlig nok ikke din «skyld» men det hadde vært fint å høre din mening.
    Og helt til slutt, du svarer en kritiserende kommentar at ferien i Italia ikke var i tillegg til skoleferien, men istedenfor.
    Betyr det at alle de barna som ikke har vært bortreist i ferien har rett til å en uke eller to senere?
    Det argumentet skjønner jeg virkelig ikke.
    Hvis min familie velger at jeg drar på en ukes storbyferie med venninner og så er vi turister i egen by og tar dagsturer i nærheten resten, har vi da ikke hatt ferie og har «rett» til en billig sydentur til høsten?
    Hvem skal bestemme hvem som ikke behøver å følge fastsatte regler?
    Skal det gå på hvor flinke barna er på skolen, hvor lite «spennende» ferie familien har hatt mens skolen var stengt?
    Vil en vårtur til Danmark minske konsekvensene av en kjip sommerferie?
    Venter spent på å høre hva du mener om saken.
    Med vennlig hilsen
    Lene

    • Susanne Kaluza

      13/09/2013 at 20:02 Svar

      Hei Lene,
      det finnes ingen norsk «lov» som sier at det ikke er lov for elever å ta fri. At Oslo kommune har vedtatt en innstramning på reglene som gjør at man må søke rektor om fri for fravær utover 3 dager er ikke det samme som et forbud. Det betyr bare akkurat det: At man må skrive en skriftelig søknad. Det gjorde vi i tillegg til at vi diskuterte saken med klasseforstander. Jeg synes som jeg har skrevet her mange ganger nå at dette er noe jeg mener rektor og lærer på den enkelte skole bør få styre selv. Faktorer de kan vurdere er f.eks lengde på reise (en uke er annerledes en 1 måned) hyppighet av slike reiser (en gang hvert skuddår eller fire ganger i året?), alder på barna (6 år eller 16?), situasjonen i klassen osv osv. For å være helt tydelig: Jeg har mer troa på dialog og fleksibilitet enn forbud. Håper det var oppklarende. Vennlig hilsen Susanne

    • Susanne Kaluza

      13/09/2013 at 20:28 Svar

      Om du lurte, her er retningslinjene for Osloskolene som gjelder for dette skoleåret, den såkalte Oslostandarden:

      «For elever som ikke er omfattet av opplæringsloven § 2-11 andre ledd, gjelder kun første ledd der det slås fast at:
      (…)”Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker.”(…)
      Skolen skal altså gjøre en todelt vurdering. Skolen må først ta stilling til om det er forsvarlig at eleven får permisjon. Det som er forsvarlig for en elev, kan være uforsvarlig for en annen. Dersom skolen kommer til at det ikke er forsvarlig å innvilge permisjon, skal søknaden avslås. Hvilke momenter som er sentrale i forsvarlighetsvurderingen, er beskrevet i avsnitt 5.
      Dersom skolen finner at det er forsvarlig å innvilge permisjon, skal skolen deretter vurdere om eleven faktisk kan få permisjon. Dersom skolen kommer til at de ikke kan innvilge permisjon, skal søknaden avslås.
      Innvilgelse av en søknad om permisjon forutsetter at rektor finner det forsvarlig at eleven er borte fra skolen i et kortere tidsrom (se avsnitt 3). Dette er det første rektor skal ta stilling til. Relevante momenter ved forsvarlighetsvurderingen er blant annet:
      • Elevens prestasjoner på skolen
      • Skolens undervisningsopplegg i permisjonstiden
      • Elevens permisjonshistorikk.
      Alle søknader om permisjon skal sendes til, og besvares ved den enkelte skole. Søknad om permisjon skal være skolen i hende i god tid før permisjonsperioden.»

  • Ingvild T.

    13/09/2013 at 20:13 Svar

    Her var det god stemning!!

    Jeg forstår ikke helt – hvor ligger kjernen til provokasjonen? Er det i at skolen ikke nektet seksåringen fri? Eller er det bekymring for en førsteklassing dere ikke kjenner sin sosialiseringsprosess? Så vidt jeg forstår har ungen, bloggeren og skolen ingen problem med ferien. Er det ikke på tide å legge beina på bordet og ta helg alle sammen?

    • Susanne Kaluza

      14/09/2013 at 08:45 Svar

      Takk for det, Ingvild. Jeg synes også dette har utviklet seg til en litt pussig debatt. Tar en runde til med svar, så avslutter i hvertfall jeg og tar meg helg. God helg til deg og! Stor klem fra Susanne

  • Ida

    13/09/2013 at 23:33 Svar

    Hei igjen (det var jeg som skrev det første om skolene over). Susanne – jeg ville bare si at jeg synes det er så bra at du alltid svarer på kommentarer, kritiske eller ei! Dessuten, og det kanskje til Ingvild T over her: jeg skjønner hva du mener – dette fremstår jo veldig kritisk. Mitt poeng var egentlig å legge inn et ord i en mer generell debatt om å ta barn ut på ferie utenom skoleferiene – et tema jeg synes er interessant og verdt å debattere. Jeg er slett ikke provosert over at dere fikk dra på ferie, mer interessert i temaet på generelt grunnlag. Men ser jo at dette fort blir en debatt om Susannes familie/barn/valg, og det blir feil og urettferdig, for alle forstår jo at dere har tenkt grundig gjennom dette og at det har vært uproblematisk i deres tilfelle. Ser at det kanskje er bedre å ta denne debatten mer generelt et annet sted, all den tid dette heller ikke er noe du har lagt opp til selv, Susanne. Vil understreke at jeg håper dere har hatt en nydelig ferie og at jeg kommer til å fortsette å lese bloggen din! God helg!

    • Susanne Kaluza

      14/09/2013 at 08:47 Svar

      Hei Ida, takk for fine ord! Ja, jeg synes det er litt vanskelig å diskutere når debatten som her er blitt så vridd inn på min ferie, min familie, mitt barn. Tror derfor jeg avrunder debatten nå. God helg til deg og 🙂

  • Lene

    13/09/2013 at 23:35 Svar

    Hei igjen Susanne

    Først til deg Ingvild; her er det ingen- eller i alle fall ikke undertegnede- som er bekymret for konsekvensene en ekstra ferie kan/vil ha på en seksåring, jeg tror de takler det bra jeg, men det er lov å tenke og engasjere seg selv om det er fredag ;).

    Dette er jo tydeligvis-etter veldig mye skriverier og ikke minst «klager» fra de som jobber i skolen- et økende problem i Norge, og jeg var-og er fremdeles- overrasket over at en blogg som tar opp så aktuelle saker som nettopp det bloggeren Susanne vanligvis gjør, hopper så elegant over problemstillingen her, fordi det etter mitt skjønn i denne saken ikke passer med det hun ønsket seg der og da.

    Hva loven sier hindrer ikke deg Susanne, så vidt jeg har oppfattet,-og ikke meg heller- fra å mene at noe ikke er bra.

    Personlig synes jeg for eksempel at de såkalte relevante argumentene du nevner over her stinker;
    «Elevens prestasjoner på skolen»—– jepp, flinkisene kan dra på billig ferietur mens «sinkene» får pent holde seg hjemme. Kanskje nettopp de mindre flinke hadde hatt veldig godt av den utenlandsturen som tydeligvis mange norske familier ikke har råd til?

    Jeg tror en slik form for avgjørelser gjort på skjønn fra lærer og rektor ikke vil funke først og fremst. Den norske skolen er en «likhetsskole»- og takk for det!- så jeg tror skolens ansatte vil ha store vansker med å bestemme hvem som KAN ta seg fri og hvem som skal nektes- dette var også et av argumentene fra skolene da mange av dem ønsket seg en mer konsekvent nei holdning.
    For ikke å snakke om diskusjonene som garantert vil komme; Hvorfor fikk mini Kaluza fri til å reise til Thailand mens Siri ikke får fri til en langhelg i Paris?

    Nok en gang
    MVH
    Lene
    ps, savner fremdeles svar på spørsmålene mine fra forrige kommentar 😉

    • Susanne Kaluza

      14/09/2013 at 08:55 Svar

      Hei igjen Lene,
      kjapt helt til slutt her. Jeg har tatt opp dette temaet generelt flere ganger på bloggen, sist når de nye retningslinjene kom. Da hadde vi en fin debatt på prinispilelt grunnlag.
      Jeg er ikke sikker på om du skjønte at det argumentene jeg siterer ovenfor her med “Elevens prestasjoner på skolen” er klippet fra Osloskolens veileder for skoleåret 2013 ifht hvordan rektorer skal vurdere om barna skal få fri. Avgjørelser gjort på skjønn fra rektor er altså slik det både er i mange kommuner og slik det fortsatt til en viss grad er i Oslo. I utgangspunktet synes altså jeg det er positivt at foreldre og barn får mer tid sammen. En tommel ned fra skolen bør ha en god grunn, f.eks at det er nær eksamenstid, at turen er for lang, at barnet har vært for mye borte allerede osv. Vi søkte på vanlig vis og holdt oss godt innenfor de 14 dagene som altså står spesifisiert i rundskrivet fra kommunen. Altså var dette ikkenoe problem i vårt tilfelle. Du kan synes det er feil, men det synes altså hverken regelverket, skolen eller jeg, og med det avrunder jeg debatten din om hva jeg gjør med mitt barn.

      Ha en fortsatt god helg!

      Vennlig hilsen
      Susanne

      • Lene

        14/09/2013 at 10:21 Svar

        Hei
        Først vil jeg understreke en liten, men for meg viktig ting; Hverken Ida, som jeg startet mitt innlegg med en «støtteærklæring» til eller jeg selv har snakket om hva du gjør med DIN datter, vi har begge engasjert oss i den generelle problemstillingen fri fra skolen utenom feriene.
        Dette vil du tydeligvis ikke si noe om egentlig, bortsett fra å gjenta flere ganger at du ikke har «brutt noen lov» og det er selvfølgelig helt greit, men vær så snill å ikke ilegge meg ting som jeg ikke har skrevet.
        Jeg ser heller ikke at debatten har blitt så personlig som du sier, selv om jeg har brukt navnet mini Kaluza og brukte noe du hadde skrevet før om denne sommerens «ikke ferie» for din familie.
        Det er nok litt vanskelig å ikke falle i denne eksempelfella når du/dere forteller så mye fra livet deres, men hvis du føler deg personlig angrepet av meg så må jeg jo bare be om unnskyldning.
        Ønsker deg en riktig fin helg
        mvh
        Lene

  • I

    16/09/2013 at 14:44 Svar

    Rart at den siste leserkommentaren med et annet klipp fra Oslo-retningslinjene ble borte.

  • Ida

    16/09/2013 at 15:35 Svar

    Helt enig i at denne debatten her er avsluttet (og at den var uegnet her fordi den ble så lite objektiv; nærmest et personangrep på Susanne K.) Men når først Oslostandarden/retningslinjene ble trukket inn i argumentasjonen og referert, synes jeg det gir et litt unyansert bilde å ikke ta inn punkt 6 også, – som vel er selve Oslostandarden- , som en leser nylig gjorde. Siden denne kommentaren ikke er der lengre, klipper jeg inn punktet her (som altså handler om når det KAN gis permisjon hvis det først er funnet forsvarlig). Dette er IKKE ment som et nytt innlegg i debatten rundt hvorvidt det er moralsk «feil» eller «riktig» å søke om fri for barn pga ferie, bare en faktaopplysn jeg syntes det var fornuftig av den tidligere leseren å ta inn.

    «6. Oslostandard for vurdering av permisjonssøknader
    Retningslinjene nedenfor sier noe om i hvilke situasjoner skolen kan innvilge permisjon, forutsatt at dette er forsvarlig, og i hvilke situasjoner skolen ikke skal innvilge permisjon.

    Det skal i grunnskolen i Oslo ikke innvilges permisjon i perioder med forberedelser til, og gjennomføring av:
    • Statlige kartleggingsprøver
    • Nasjonale prøver
    • Osloprøver
    • Eksamener, muntlig og skriftlig

    Det skal normalt ikke innvilges permisjon til ferie eller andre festpregede familiebegivenheter.

    Det kan innvilges permisjon til familiebegivenheter av særlig sorgpreget karakter, for eksempel dødsfall eller begravelse. Dette gjelder også på dager der det gjennomføres prøver eller forberedelse til prøver.

    Det kan innvilges permisjon når eleven er tatt ut til å delta ved idrettslig eller kulturell konkurranse/stevne på nasjonalt eller internasjonalt nivå. Det skal normalt ikke gis permisjon til treningssamlinger eller lignende».

  • Hildegunn

    17/09/2013 at 20:06 Svar

    Kjenner jeg blir litt oppgitt når jeg leser de kommentarerene her. Hvorfor skal hun måtte forsvare en ukes ferie for deg? Eller gå i detalj på hvilke konkrete vurderinger læreren gjorde om hennes barn? Det må vel være opp til læreren,rektoren og foreldrene å bestemme dette. Det er da flott for en seksåring å få ekstra tid sammen med foreldre og besteforeldre, så lenge ungen fungerer fint både faglig og sosialt på skolen. Nei, kos dere på ferie, du Susanne. Det er dere vel undt!

Post a Comment